Ce se va întâmpla cu audienţele TV în următorii 4 ani
Kantar Media Audiences va asigura măsurarea audienţelor TV în perioada 2016 - 2019, compania fiind desemnată câştigătoare la licitaţia organizată pentru alegerea furnizorului unic pentru Serviciul Naţional de Măsurare a Audienţelor TV (SNMATV).
Anunţul a fost făcut de Lucia Antal, preşedintele Asociaţiei Române de Măsurare a Audienţelor (ARMA), miercuri, într-o conferinţă de presă organizată la sediul Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA).
La conferinţă au participat membri ai Comisiei Paritare, care a selectat furnizorul unic pentru SNMATV, între care se numără şi preşedintele CNA, Laura Georgescu.
Preţul contractului încheiat cu Kantar Media nu a fost comunicat. Laura Antal a spus însă că valoarea acestuia este foarte apropiată, "dar puţin în jos", faţă de valoarea contractului încheiat cu Kantar Media pentru furnizarea audienţelor TV în perioada 2012 - 2015. Însă nici valoarea contractului cu Kantar Media pentru 2012 - 2015 nu a fost făcută publică. Surse din piaţa media declarau în 2011 că valoarea contractului a fost de aproximativ 10 milioane de euro.
ARMA a demarat în luna aprilie a anului trecut procedura de licitaţie pentru selecţia furnizorului unic al Serviciului Naţional de Măsurare a Audienţelor TV, în perioada 2016 - 2019, potrivit unui anunţ făcut atunci de Lucia Antal, preşedintele ARMA.
Kantar Media Audiences, compania care va măsura audienţele TV în perioada 2016 - 2019, a fost desemnată prin licitaţie, de Comisia Paritară, în conformitate cu articolul 45, alineatul 2 din Legea audiovizualului. Licitaţiile pentru desemnarea companiilor care măsoară audienţele TV sunt organizate din patru în patru ani.
Din Comisie fac parte cinci membri ai Consiliului Naţional al Audiovizualului, cinci reprezentanţi ai staţiilor TV şi cinci reprezentanţi ai agenţiilor de media/ publicitate.
Cei cinci membri ai Consiliului Naţional al Audiovizualului desemnaţi să facă parte din COMPAR sunt: Laura Georgescu, preşedintele CNA, Viorel-Vasile Buda , Monica Gubernat, Răsvan Popescu şi Lorand Turos.
Reprezentanţii radiodifuzorilor în Comisie au fost: Lucia Antal (Pro TV SA), Cristina Morar (Antena TV Group), Ion Stavre (TVR), Nora Marcovici (Prima TV) şi Iosif Kalauz (Kanal D).
Agenţiile de publicitate au fost reprezentate de Alexandra Olteanu (Initiative), Maria Tudor (Zenith), Liviu Boitan (MediaCom), Roxana Panţuroiu (Media Direction) şi Nicu Laiţă (OmnicomMediaGroup).
Comisia a aprobat ca la lucrările sale să participe şi observatori, ca la toate procedurile desfăşurate până în prezent, conform Legii audiovizualului: Dana Bursuc (Telekom), Giulia Burlui (Coca-Cola), Anca Stroe (Danone), Solange Albu (România TV), Rareş Aniţa (B1 TV), Tudor Stamin (Naţional TV) şi Mura Frînculescu (Realitatea TV).
Potrivit Luciei Antal, comisia a stabilit lista companiilor cărora li s-au trimis invitaţii de participare la procedură, respectiv: GfK, Kantar Media, Media Research şi Nielsen. GfK a anunţat însă comisia că a decis să nu participe la licitaţie.
Oferte pentru a participa la licitaţie au depus doar Kantar Media şi un joint-venture format din companiile Nielsen şi Media Research, potrivit Luciei Antal.
"Ne bucurăm că, pentru a patra oară, conform Legii audiovizualului, am trecut prin procesul de licitaţie cu privire la cel care va furniza audienţa TV pentru perioada 2016 - 1019 (...) Conform notării, câştigătorul este Kantar Media Audiences. Îi felicităm pentru oferta pe care au depus-o către comisie. Îi felicităm şi pe ceilalţi participanţi la licitaţie, pentru că ofertele au fost apropiate ca şi calitate (...) Le urăm succes celor de la Kantar şi aşteptăm cu interes să vedem cum vor continua să furnizeze date de audienţă în piaţa din România", a mai spus Lucia Antal.
Lucia Antal a mai spus că, de la 1 ianuarie 2016, sistemul de măsurare va fi identic cu cel din prezent, când furnizorul unic pentru Serviciul Naţional de Măsurare a Audienţelor TV este tot Kantar Media Audiences.
"Sistemul de măsurare este identic, numărul de gospodării instalate va rămâne la fel (...) Deocamdată piaţa de publicitate nu permite upgradări majore. Acestea ar însemna şi investiţii mult mai mari. Deocamdată rămânem la aceleaşi specificaţii tehnice din contractul anterior, respectiv peste 1.300 de gospodării instalate, pentru că trebuie raportate 1.200 de gospodării în fiecare zi, panelul net", a spus Lucia Antal, precizând însă că panelul va fi complet nou de la 1 ianuarie 2016.
De asemenea, Lucia Antal a spus că procedura de măsurare va fi, de la 1 ianuarie 2016, tot audiomatching, sistemul care este folosit şi în prezent pentru recunoaşterea canalelor vizionate.
Kantar Media asigură şi măsurarea audienţelor TV începând de la 1 ianuarie 2012 şi până 31 decembrie 2015. Anterior, în perioada 2008 - 2012, audienţa TV a fost măsurată de GfK România.
ARMA este o organizaţie a industriei de media şi publicitate care numără peste 90 de membri, staţii TV, agenţii de media şi publicitate şi clienţi de publicitate. Asociaţia are drept arie de activitate cercetarea audienţelor mediilor de comunicare video şi operează sistemul de măsurare a audienţelor TV din România. ARMA este o organizaţie recunoscută la nivel internaţional, fiind membră a European Media Research Organisations (EMRO) şi a International Joint Industry Committees Association (I-JIC). Preşedintele ARMA este membru al Consiliului Director al I-JIC.