Zeci de organizaţii de fact-checking din întreaga lume cer YouTube să lupte împotriva ''dezinformării galopante''
Peste 80 de organizaţii de fact-checking din lumea întreagă au transmis miercuri o scrisoare deschisă conducerii YouTube, cerând măsuri mai eficiente pentru a lupta împotriva dezinformării şi propunând să colaboreze în acest sens cu platforma video, relatează AFP.
"În fiecare zi, constatăm că YouTube este unul din principalii vectori de dezinformare online în lume", denunţă aceste media şi ONG-uri din circa 40 de ţări, printre care SUA (PolitiFact, The Washington Post), Spania (Maldita.es), Senegal sau Kenya (Africa Check).
"Nu vedem prea multe eforturi ale YouTube de a aplica politici care să rezolve problema", acuză ele în scrisoarea adresată şefei platformei, Susan Wojcicki.
YouTube a răspuns afirmând că a investit "masiv în politic şi produse (...) pentru a diminua difuzarea de informaţii false".
"Au fost realizate progrese importante", a adăugat o purtătoare de cuvânt a YouTube, Elena Hernandez, în opinia căreia fact-checking-ul constituie "o piesă dintr-un puzzle mai mare care urmăreşte să combată difuzarea dezinformării".
Semnatarii apelului îşi exprimă îngrijorarea în legătură cu "dezinformarea galopantă", accelerată de pandemia de COVID-19.
Documentare despre comploturi sau videouri care promovează tratamente false au adunat astfel milioane de vizualizări pe YouTube, platformă care, ca şi Google, aparţine grupului Alphabet.
Exprimându-şi îngrijorarea în faţa unor riscuri precum destabilizarea politică, organizaţiile de verificare a faptelor spun că sunt dispuse să colaboreze cu YouTube "pentru a pune în practică propunerile lor", pe care le detaliază în scrisoarea deschisă.
"Această luptă este una dintre cele mai mari din epoca noastră, şi trebuie să o purtăm colaborând cu platformele", a spus într-o conferinţă de presă Cristina Tardaguila, fondatoare a organizaţia Agencia Lupa din Brazilia.
Cele patru mari propuneri de îmbunătăţire vizează de asemenea opacitatea algoritmilor în privinţa conturilor "recidiviste", unde videourile care nu sunt în limba engleză trec de obicei pe sub radarul platformei.
După proliferarea unor informaţii false în timpul campaniei prezidenţiale din SUA din 2016, unul din giganţii acestui sector, Facebook, s-a asociat cu media din întreaga lume pentru a lupta împotriva difuzării de informaţii false. AGERPRES