Zborul Singapore Airlines: „Boeing-ul 777 a trecut prin turbulețe ultra-severe”
Aeronava Boeing 777 a Singapore Airlines, care zbura de la Londra către Singapore, cu 211 pasageri și 18 membrii de bord, a fost zguduită de turbulețe ultra-severe.
Imagini din avionul Londra-Singapore Photo credit: Thairath/Facebook
Avionul Boeing 777-300ER care avea destinația Singapore a fost deviat marți spre Bangkok în urma unui indicent sever, după turbulențe masive , în urma cărora o persoană și-a pierdut viața și alte 30 au fost rănite, 7 dintre acestea aflându-se în stare gravă.
Acest fenomen s-a produs din cauza întrepătrunderilor de mase de aer rece și aer cald. „În situația în care treci prin această zonă unde există dezvoltări de Cumulus Congestus, nori de înaltă altitudine, care sunt foarte periculoși zborului, apar turbulențe care pot fii medii, severe și ultra-severe, ceea ce s-a întâmplat și cu Boeing-ul 777 în cursa de la Londra la Singapore”, a declarat Paul Mitu, fost Comandant Pilot Instructor de Recepție și Control în compania Tarom pentru „Adevărul”.
Potrivit acestuia, în cazul în care astfel de centri de Cumulus sunt determinați în prealabil cu ajutorul radio-locatorului de bord, piloții sunt instruiți să facă ocoliri de cel puțin 20 de mile lateral, deasupra sau dedesubt de centrul de Cumulus.
Însă situația aceste diferită în cazul zborului Singapore Airlines, unde zona care a produs turbulențele nu a putut fi descoperită dinainte prin radio-locatorul de bord.
„În situația în care aceste turbulențe apar în aer clar, se numesc CAT (Clear Air Turbulance), nu ai ce face decât să respecți viteza minimă de zburat în asemenea condiții. Majoritatea avioanelor care sunt de înalta performanta și supravegheate de calculator sunt dirijate prin pilotul automat. Astfel pilotul aeronavei poate nu intervenii decât acționând motoarele, astfel încât sa scadă sau sa crească viteza, ajungând la viteza indicata de fabricant”, a mai declarat Paul Mitu pentru „Adevărul”.
Conform fostului pilot Tarom, în situații precum cea care s-a petrecut în timpul zborului Londra-Singapore a companiei aeriene Singapore Airlines, piloții pot doar să încerce, prin manevre și comenzi specifice, să aducă avionul la o anumită altitudine și să lase aeronava să se manifeste, astfel încât să nu existe perturbări și mai mari ale zborului.
În cazul călătorilor, pilotul Paul Mitu susține că, în situații în care există astfel de turbulențe, care încep să se manifeste ușor, comandanții de zbor trebuie să anunțe stewarzii că este necesar să emită un semnal către călători, anunțându-i că trebuie să se întoarcă la locurile lor și să își pună centurile.
Incidentele legate de turbulențe sunt frecvente, conform unui studiu din 2021 al Consiliului Național pentru Siguranța Transporturilor din SUA. Practic, din 2009 până în 2018, turbulențele au reprezentat mai mult de o treime din evenimentele raportate.
Cu toate acestea, turbulențele fatale în călătoriile aeriene sunt extrem de rare.
„Este un eveniment foarte neobișnuit și rar. În urmă cu 25 de ani un pasager a mai fost ucis de turbulențele unui avion comercial”, a declarat Paul Hayes, director de siguranță la grupul de date aviatice Cirium Ascend din Marea Britanie.
Potrivit sursei citate, ultimul accident fatal legat de turbulențe din baza de date Cirium a implicat un Boeing 747 United Airlines în 1997.
Sursa: adevarul.ro