Voi ați citit asta despre 10 august?
Motivarea redeschiderii dosarului 10 august Judecătorul Ghiță Ciprian Alexandru, de la Curtea de Apel București, a dispus, luna trecută, redeschiderea dosarului 10 august. Completarea urmăririi penale va fi făcută de Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Secţia Parchetelor Militare unde cauza a fost trimisă.
Mai jos vă prezentăm o analiză extinsă din motivarea judecătorului:
Motivul trimiterii dosarului 10 august la Parchetul de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Secţia Parchetelor Militare pentru completarea urmaririi penale este reprezentat de faptul ca, potrivit legilor nr. 550 din 29 noiembrie 2004 si nr. 80 din 11 iulie 1995, anagajaţii jandarmeriei au calitatea de militari, caz in care, potrivit art. 56 alin. 4 Cod procedura penala, urmărirea penală trebuie să fie efectuată de procurorul militar.
In plus, prorogarea de competenta care operase in favoarea D.I.I.C.O.T. nu mai subzista de vreme ce solutia de clasare adoptata cu privire la savarsirea infractiunii de actiuni impotriva ordinii constitutionale prevazuta de art. 397 alin. 2 Cod penal, in forma tentata, a fost mentinuta intrucat probele administrate in faza de urmarire penala nu au confirmat faptul ca actiunile comise în data de 10 august 2018, pe parcursul desfăşurării evenimentului intitulat “Mitingul Diasporei”, au avut sau ar fi putut avea valoarea de afectare a securităţii naţionale, de acţiuni menite a genera schimbări la nivelul ordinii constituţionale sau a îngreuna / împiedica exercitarea puterii de stat.
Insa, celelalte solutii de clasare adoptate prin ordonanta nr. 2122/D/P/2019 din data de 26.06.2020 a Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism, au fost desfiintate intrucat cu privire la acestea, urmarirea penala a fost considerata incompleta, retinandu-se de catre judecator urmatoarele :
– procurorul D.I.I.C.O.T. nu a audiat nicio persoană vătămată, niciun suspect și niciun martor (cu excepția martorilor Dan Carmen Daniela, Cliseru Speranța, Bădulescu Aurelian, Mastan Alin Ionel),
– nu au fost solicitate de catre procurorul D.I.I.C.O.T. mijloace de probă de natură tehnică si nu s-au obtinut datele de trafic şi de localizare, prelucrate de către furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice pentru a se clarifica existenţa comunicărilor între suspecţi,
– nu a fost efectuata in faza de urmarire penala o expertiza criminalistica care sa lamureasca pe deplin masura in care elementele de munitie folosite de Jandarmeria Romana in data de 10.08.2018 si in noaptea de 10/11.08.2018 puteau fi apte a exploda, respectiv a genera prin explozie particule/schije supraincalzite/fragmente/flacara si masura in care puteau provoca leziuni atat de grave participantilor la protest.
– in privinta momentului esenţial, care a declanşat emiterea ordinului de intervenţie în forţă, nu s-au administrat probe si nu au fost preluate imagini de la sursele primare, deşi exista posibilitatea ridicării acestora.
De asemenea, solutiile de clasare adoptate prin ordonanta nr. 2122/D/P/2019 din data de 26.06.2020 a D.I.I.C.O.T., au fost desfiintate prin hotararea Curtii de Apel Bucuresti din 16.04.2021 intrucat :
– desi in cuprinsul ordonanţei de clasare se mentioneaza ca interventia in forta / violenta a fost dispusa de suspecţi după ora 23:08, declaraţiile persoanelor vătămate şi ale martorilor audiaţi în cauză confirma faptul că, începând cu orele 19:30, dispozitivele de jandarmi amplasate în faţa sediului Guvernului României şi în zonele adiacente, au folosit asupra mulţimii gazele iritant-lacrimogene.
– în intervalul orar 2030 – 2200, au existat doar incidente izolate între un număr mic de participanţi la proteste şi forţele de ordine, iar situaţia concretă din Piaţa Victoriei nu justifica o intervenţie în forţă ci doar extragerea persoanelor violente din randul protestatarilor pasnici.
– în toate rapoartele de acţiune întocmite de forţele de ordine care au participat la misiunea de asigurare/menţinere a ordinii publice la mitingul desfăşurat în data de 10.08.2018 în Piaţa Victoriei din Bucureşti se face referire la violenţele exercitate de către o parte din participanţii la protest.
– începând din jurul orei 2000, prefectul mun. Bucureşti, Cliseru Speranţa, a primit de la suspectul cms. şef de poliţie Chirică Mihai Dan, telefonic cât şi prin mesaje text, expediate prin aplicaţia WhatsApp, numeroase solicitări pentru a aproba intervenţia în forţă a unităţilor de jandarmi.
– deplasarea în zona restaurantului Springtime a forţelor aparţinând Serviciului Acţiuni Speciale din cadrul D.G.P.M.B., în contextul în care obiectul de activitate al lucrătorilor din cadrul acestui serviciu nu îl constituie restabilirea ordinii publice iar intervenţia acestora nu era necesară, pare a fi constituit doar un pretext, creat artificial, de natură să determine şi, ulterior, să justifice intervenţia în forţă, aparent legală, a unităţilor de jandarmi impotriva participanţilor la protestul care se desfăşura în Piaţa Victoriei din Bucureşti.
In privinta acestui moment esential, care a declanşat emiterea ordinului de intervenţie în forţă, s-a retinut si faptul că, evenimentul din zona Springtime, s-a petrecut în afara Pieţei Victoria, astfel incat nu putea justifica ordinul de intervenţie în forţă cu privire la întreaga manifestaţie care se desfăşura paşnic, la o distanţă considerabilă de locul desfăşurării acestui eveniment.
In mod surprinzator, in ordonanta de clasare, procurorul D.I.I.C.O.T. nu a avut in vedere faptul ca, in loc sa fundamenteze intervenţia exclusiv in zona Spring Time, aflata la o distanţă considerabilă de marea masă a protestatarilor situaţi în Piaţa Victoriei, incidentul a determinat, la ora 2308, interventia în forță a Jandarmeriei pentru evacuarea pieței.
Imaginile acestui moment, care a fost invocat drept cauza justificativa a interventiei in forta, infatiseaza doi jandarmi, o femeie și un bărbat, lasati in urma de proprii colegi si prinsi de câteva persoane violente care au început sa-i lovească, dar si pe cativa manifestanti care au încercat sa-i protejeze pe cei doi jandarmi, acoperindu-i cu trupurile lor.
– în timpul desfăşurării acţiunii de intervenţie în forţă, ofiţerii cu funcţii de conducere din cadrul Jandarmeriei Române, care au participat la misiunea de asigurare/menţinere a ordinii publice din data de 10.08.2018, nu au comunicat doar pe canalele speciale, monitorizate la nivelul M.A.I., unele comunicări fiind efectuate, în mod deliberat, prin intermediul telefoanelor de serviciu.
– au fost folosite de catre Jandarmeria Româna grenade lacrimogene și tunurile cu apă impotriva manifestantilor pasnici din Piaţa Victoriei, care au fost nevoiti sa fuga pe bulevardele adiacente, unde au fost urmăriți de jandarmi și loviți, sub imediata supraveghere a unei persoane imbracate în alb, identificate ulterior ca fiind Cătălin Paraschiv, șeful Brigăzii speciale de intervenție a Jandarmeriei.
Multi protestatari care erau cu mâinile ridicate și nu aveau manifestări violente au fost loviti de jandarmi cu brutalitate.
A fost atacată si lovita de forțele Jandarmeriei Române si echipa de filmare a postului public de televiziune din Austria “ORF”, imaginile transmise din capitala României șocand telespectatorii marilor televiziuni ale lumii.
– nu doar suspectul Cazan Laurențiu a coordonat acțiunile din data de 10 august ci si suspecţii Sindile lonuţ Cătălin, Cucoş Gheorghe Sebastian precum şi o persoana cu indicativul radio „ INIMA “.
Astfel, din analiza notelor de redare declasificate privind convorbirile purtate prin intermediul statiilor Tetra a rezultat ca :
Dupa ce, la ora 23:08:27, LEUL 123 ( mr. Cazan Laurențiu ) transmite ordinul de interventie „Cu toti, cu toti, cu toti,, impingeti-i Hai, hai ! Catre toti principalii: avansati, avansati”, la ora 23:08:49. persoana cu indicativul „INIMA ” transmite, la randul sau, ordinul „ Toata lumea avanseaza. Haideti ! ”. Imediat dupa acest moment, ora 23:08:53, LEUL 123 transmite dispozitia „ Tot aliniamentul avanseaza, avanseaza “
Raportul de subordonare a comandantului actiunii fata de persoana cu indicativul radio „ INIMA ” este pus in evidenta si de folosirea limbajului specific domeniului militar : „ INIMA : Unde esti, Laure ? 123 LEUL : Intrare in obiectiv, zona lancu de Hunedoara. Unde ordonati sa vin ? “
– deşi era cunoscută starea reală de sănătate a sg. maj. Nistor Ştefania, comunicările cu privire la acest subiect, inclusiv în relaţia cu mass-media, au fost intenţionat eronate, relevanta fiind conferinţa de presă din dimineaţa zilei de 11.08.2018, în cadrul căreia lt. col Militaru Marius, în calitate de purtător de cuvânt al Jandarmeriei, a informat că „…dincolo de intervenţiile dificile pe care le-am avut aseară, de departe cea mai dificilă intervenţie a fost să explicăm părinţilor colegei noastre că fata lor s-ar putea să rămână paralizată pe viaţă”, în vădită contradicţie cu datele cunoscute la nivel instituţional cu privire la starea reală de sănătate a sg. maj. Nistor Ştefania. Or, examenul CT efectuat în cadrul Spitalului Universitar de Urgenţă Floreasca la ora 2358, în seara zilei de 10 august 2018, a evidenţiat că sg. maj. Nistor Ştefania nu prezenta leziuni ale coloanei vertebrale (Buletinul de examen CT vol. 9/93). De altfel, conducerea Ministerului Afacerilor Interne a avut cunoştinţă nu numai de starea reală de sănătate a sg. maj. Nistor Ştefania ci şi de toate acţiunile întreprinse de forţele care au intervenit în zona de desfăşurare a protestului din Piaţa Victoriei.
– probatoriul administrat in cauza a conturat banuilala legitima ca, în noaptea de 10/11.08.2018, suspectul mr. Cazan Laurenţiu a determinat autorul scriptural al Jurnalului Acţiunilor Operative, întocmit la nivelul D.G.J.M.B., să consemneze în mod nereal ora 2311 ca fiind ora la care prefectul municipiului Bucureşti ar fi aprobat intervenţia în forţă pentru restabilirea ordinii publice în Piaţa Victoriei din Bucureşti, Jurnalului Acţiunilor Operative fiind folosit ulterior ca dovadă a modului legal în care s-ar fi desfăşurat intervenţia în forţă.
– în contextul intervenţiei în forţa a unităţilor de jandarmi împotriva participanţilor la protestul desfăşurat in Piaţa Victoria in data de 10 august 2018, 700 persoane au depus sesizari/memorii la parchetul militar, dintre care un numar de 542 de persoane au reclamat faptul ca au fost expuse gazelor iritant lacrimogene iar 135 persoane au reclamat faptul ca pe langa expunerea la gaze iritant lacrimogene au suferit si vatamari corporale ca urmare a actiunilor jandarmilor. Un numar de 113 persoane au depus certificate medico-legale sau alte documente medicale cu privire la leziunile traumatice sau afecţiunile suferite.
– anterior executării misiunii din data de 10.08.2018, în zona Piaţa Victoriei din Bucureşti, nu au fost luate masurile necesare pentru ca toţi militarii jandarmi să poarte căşti inscripţionate cu numere de identificare care să corespundă poziţiei ocupate în cadrul batalionului, detaşamentului şi grupei de intervenţie, deşi era previzibil, pentru orice persoană, că în acest mod nu vor putea fi individualizate acţiunile fiecărui militar.
Ulterior evenimentelor din 10 august 2018, în scopul împiedicării sau îngreunării cercetărilor în cauză cu privire la faptele de violenţă exercitate în cursul intervenţiei, au fost întocmite documente oficiale cu conţinut inexact, în care nu au fost cuprinse menţiuni privind identitatea militarilor care au purtat, în timpul intervenţiei, căştile de protecţie ale căror numere de identificare inscripţionate fuseseră acoperite cu bandă adezivă.
Astfel, din înscrisurile oficiale întocmite de structurile Jandarmeriei Române (raport de misiune nr. 524740 din 11.08.2018 întocmit la nivelul DGJMB; raport de acţiune preliminar nr. 229115 din data de 11.08.2018 întocmit la nivelul DGJMB; extras din O.Z.U. nr. 152 din 13.08.2018 întocmit la nivelul B.S.I.J. „Vlad Ţepeş”; extras din O.Z.U. nr. 153 din 14.08.2018 înregistrat cu nr. S/471322 întocmit la nivelul DGJMB; sinteza activităţilor desfăşurate şi a rezultatelor obţinute, document întocmit la nivelul Grupării de Jandarmi Mobilă Craiova; raport de misiune „Miting Bucureşti” din data de 10- 12.08.2018 întocmit la nivelul Grupării de Jandarmi Mobile Constanţa) au fost omise datele reprezentând numerele de identificare atribuite prin fişele individuale de echipament, conform Dispoziţiei Inspectorului General al Jandarmeriei Române nr. 34506 din data de 23.08.2013, fapt care a condus la împiedicarea sau îngreunarea identificării militarilor jandarmi care au participat la comiterea unor acte de violenţă.
Văzut de Alexandru Andrei la 11:04
11:04
Alexandru Andrei
Judecătorul Ghiță Ciprian Alexandru, de la Curtea de Apel București, a motivat hotararea de redeschidere a dosarului 10 august.
Completarea urmăririi penale va fi făcută de Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Secţia Parchetelor Militare unde cauza a fost trimisă.
Motivul trimiterii dosarului 10 august la Parchetul de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Secţia Parchetelor Militare pentru completarea urmaririi penale este reprezentat de faptul ca, potrivit legilor nr. 550 din 29 noiembrie 2004 si nr. 80 din 11 iulie 1995, anagajaţii jandarmeriei au calitatea de militari, caz in care, potrivit art. 56 alin. 4 Cod procedura penala, urmărirea penală trebuie să fie efectuată de procurorul militar.
In plus, prorogarea de competenta care operase in favoarea D.I.I.C.O.T. nu mai subzista de vreme ce solutia de clasare adoptata cu privire la savarsirea infractiunii de actiuni impotriva ordinii constitutionale prevazuta de art. 397 alin. 2 Cod penal, in forma tentata, a fost mentinuta intrucat probele administrate in faza de urmarire penala nu au confirmat faptul ca actiunile comise în data de 10 august 2018, pe parcursul desfăşurării evenimentului intitulat “Mitingul Diasporei”, au avut sau ar fi putut avea valoarea de afectare a securităţii naţionale, de acţiuni menite a genera schimbări la nivelul ordinii constituţionale sau a îngreuna / împiedica exercitarea puterii de stat.
Insa, celelalte solutii de clasare adoptate prin ordonanta nr. 2122/D/P/2019 din data de 26.06.2020 a Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism, au fost desfiintate intrucat cu privire la acestea, urmarirea penala a fost considerata incompleta, retinandu-se de catre judecator urmatoarele :
– procurorul D.I.I.C.O.T. nu a audiat nicio persoană vătămată, niciun suspect și niciun martor (cu excepția martorilor Dan Carmen Daniela, Cliseru Speranța, Bădulescu Aurelian, Mastan Alin Ionel),
– nu au fost solicitate de catre procurorul D.I.I.C.O.T. mijloace de probă de natură tehnică si nu s-au obtinut datele de trafic şi de localizare, prelucrate de către furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice pentru a se clarifica existenţa comunicărilor între suspecţi,
– nu a fost efectuata in faza de urmarire penala o expertiza criminalistica care sa lamureasca pe deplin masura in care elementele de munitie folosite de Jandarmeria Romana in data de 10.08.2018 si in noaptea de 10/11.08.2018 puteau fi apte a exploda, respectiv a genera prin explozie particule/schije supraincalzite/fragmente/flacara si masura in care puteau provoca leziuni atat de grave participantilor la protest.
– in privinta momentului esenţial, care a declanşat emiterea ordinului de intervenţie în forţă, nu s-au administrat probe si nu au fost preluate imagini de la sursele primare, deşi exista posibilitatea ridicării acestora.
De asemenea, solutiile de clasare adoptate prin ordonanta nr. 2122/D/P/2019 din data de 26.06.2020 a D.I.I.C.O.T., au fost desfiintate prin hotararea Curtii de Apel Bucuresti din 16.04.2021 intrucat :
– desi in cuprinsul ordonanţei de clasare se mentioneaza ca interventia in forta / violenta a fost dispusa de suspecţi după ora 23:08, declaraţiile persoanelor vătămate şi ale martorilor audiaţi în cauză confirma faptul că, începând cu orele 19:30, dispozitivele de jandarmi amplasate în faţa sediului Guvernului României şi în zonele adiacente, au folosit asupra mulţimii gazele iritant-lacrimogene.
– în intervalul orar 2030 – 2200, au existat doar incidente izolate între un număr mic de participanţi la proteste şi forţele de ordine, iar situaţia concretă din Piaţa Victoriei nu justifica o intervenţie în forţă ci doar extragerea persoanelor violente din randul protestatarilor pasnici.
– în toate rapoartele de acţiune întocmite de forţele de ordine care au participat la misiunea de asigurare/menţinere a ordinii publice la mitingul desfăşurat în data de 10.08.2018 în Piaţa Victoriei din Bucureşti se face referire la violenţele exercitate de către o parte din participanţii la protest.
– începând din jurul orei 2000, prefectul mun. Bucureşti, Cliseru Speranţa, a primit de la suspectul cms. şef de poliţie Chirică Mihai Dan, telefonic cât şi prin mesaje text, expediate prin aplicaţia WhatsApp, numeroase solicitări pentru a aproba intervenţia în forţă a unităţilor de jandarmi.
– deplasarea în zona restaurantului Springtime a forţelor aparţinând Serviciului Acţiuni Speciale din cadrul D.G.P.M.B., în contextul în care obiectul de activitate al lucrătorilor din cadrul acestui serviciu nu îl constituie restabilirea ordinii publice iar intervenţia acestora nu era necesară, pare a fi constituit doar un pretext, creat artificial, de natură să determine şi, ulterior, să justifice intervenţia în forţă, aparent legală, a unităţilor de jandarmi impotriva participanţilor la protestul care se desfăşura în Piaţa Victoriei din Bucureşti.
In privinta acestui moment esential, care a declanşat emiterea ordinului de intervenţie în forţă, s-a retinut si faptul că, evenimentul din zona Springtime, s-a petrecut în afara Pieţei Victoria, astfel incat nu putea justifica ordinul de intervenţie în forţă cu privire la întreaga manifestaţie care se desfăşura paşnic, la o distanţă considerabilă de locul desfăşurării acestui eveniment.
In mod surprinzator, in ordonanta de clasare, procurorul D.I.I.C.O.T. nu a avut in vedere faptul ca, in loc sa fundamenteze intervenţia exclusiv in zona Spring Time, aflata la o distanţă considerabilă de marea masă a protestatarilor situaţi în Piaţa Victoriei, incidentul a determinat, la ora 2308, interventia în forță a Jandarmeriei pentru evacuarea pieței.
Imaginile acestui moment, care a fost invocat drept cauza justificativa a interventiei in forta, infatiseaza doi jandarmi, o femeie și un bărbat, lasati in urma de proprii colegi si prinsi de câteva persoane violente care au început sa-i lovească, dar si pe cativa manifestanti care au încercat sa-i protejeze pe cei doi jandarmi, acoperindu-i cu trupurile lor.
– în timpul desfăşurării acţiunii de intervenţie în forţă, ofiţerii cu funcţii de conducere din cadrul Jandarmeriei Române, care au participat la misiunea de asigurare/menţinere a ordinii publice din data de 10.08.2018, nu au comunicat doar pe canalele speciale, monitorizate la nivelul M.A.I., unele comunicări fiind efectuate, în mod deliberat, prin intermediul telefoanelor de serviciu.
– au fost folosite de catre Jandarmeria Româna grenade lacrimogene și tunurile cu apă impotriva manifestantilor pasnici din Piaţa Victoriei, care au fost nevoiti sa fuga pe bulevardele adiacente, unde au fost urmăriți de jandarmi și loviți, sub imediata supraveghere a unei persoane imbracate în alb, identificate ulterior ca fiind Cătălin Paraschiv, șeful Brigăzii speciale de intervenție a Jandarmeriei.
Multi protestatari care erau cu mâinile ridicate și nu aveau manifestări violente au fost loviti de jandarmi cu brutalitate.
A fost atacată si lovita de forțele Jandarmeriei Române si echipa de filmare a postului public de televiziune din Austria “ORF”, imaginile transmise din capitala României șocand telespectatorii marilor televiziuni ale lumii.
– nu doar suspectul Cazan Laurențiu a coordonat acțiunile din data de 10 august ci si suspecţii Sindile lonuţ Cătălin, Cucoş Gheorghe Sebastian precum şi o persoana cu indicativul radio „ INIMA “.
Astfel, din analiza notelor de redare declasificate privind convorbirile purtate prin intermediul statiilor Tetra a rezultat ca :
Dupa ce, la ora 23:08:27, LEUL 123 ( mr. Cazan Laurențiu ) transmite ordinul de interventie „Cu toti, cu toti, cu toti,, impingeti-i Hai, hai ! Catre toti principalii: avansati, avansati”, la ora 23:08:49. persoana cu indicativul „INIMA ” transmite, la randul sau, ordinul „ Toata lumea avanseaza. Haideti ! ”. Imediat dupa acest moment, ora 23:08:53, LEUL 123 transmite dispozitia „ Tot aliniamentul avanseaza, avanseaza “
Raportul de subordonare a comandantului actiunii fata de persoana cu indicativul radio „ INIMA ” este pus in evidenta si de folosirea limbajului specific domeniului militar : „ INIMA : Unde esti, Laure ? 123 LEUL : Intrare in obiectiv, zona lancu de Hunedoara. Unde ordonati sa vin ? “
– deşi era cunoscută starea reală de sănătate a sg. maj. Nistor Ştefania, comunicările cu privire la acest subiect, inclusiv în relaţia cu mass-media, au fost intenţionat eronate, relevanta fiind conferinţa de presă din dimineaţa zilei de 11.08.2018, în cadrul căreia lt. col Militaru Marius, în calitate de purtător de cuvânt al Jandarmeriei, a informat că „…dincolo de intervenţiile dificile pe care le-am avut aseară, de departe cea mai dificilă intervenţie a fost să explicăm părinţilor colegei noastre că fata lor s-ar putea să rămână paralizată pe viaţă”, în vădită contradicţie cu datele cunoscute la nivel instituţional cu privire la starea reală de sănătate a sg. maj. Nistor Ştefania. Or, examenul CT efectuat în cadrul Spitalului Universitar de Urgenţă Floreasca la ora 2358, în seara zilei de 10 august 2018, a evidenţiat că sg. maj. Nistor Ştefania nu prezenta leziuni ale coloanei vertebrale (Buletinul de examen CT vol. 9/93). De altfel, conducerea Ministerului Afacerilor Interne a avut cunoştinţă nu numai de starea reală de sănătate a sg. maj. Nistor Ştefania ci şi de toate acţiunile întreprinse de forţele care au intervenit în zona de desfăşurare a protestului din Piaţa Victoriei.
– probatoriul administrat in cauza a conturat banuilala legitima ca, în noaptea de 10/11.08.2018, suspectul mr. Cazan Laurenţiu a determinat autorul scriptural al Jurnalului Acţiunilor Operative, întocmit la nivelul D.G.J.M.B., să consemneze în mod nereal ora 2311 ca fiind ora la care prefectul municipiului Bucureşti ar fi aprobat intervenţia în forţă pentru restabilirea ordinii publice în Piaţa Victoriei din Bucureşti, Jurnalului Acţiunilor Operative fiind folosit ulterior ca dovadă a modului legal în care s-ar fi desfăşurat intervenţia în forţă.
– în contextul intervenţiei în forţa a unităţilor de jandarmi împotriva participanţilor la protestul desfăşurat in Piaţa Victoria in data de 10 august 2018, 700 persoane au depus sesizari/memorii la parchetul militar, dintre care un numar de 542 de persoane au reclamat faptul ca au fost expuse gazelor iritant lacrimogene iar 135 persoane au reclamat faptul ca pe langa expunerea la gaze iritant lacrimogene au suferit si vatamari corporale ca urmare a actiunilor jandarmilor. Un numar de 113 persoane au depus certificate medico-legale sau alte documente medicale cu privire la leziunile traumatice sau afecţiunile suferite.
– anterior executării misiunii din data de 10.08.2018, în zona Piaţa Victoriei din Bucureşti, nu au fost luate masurile necesare pentru ca toţi militarii jandarmi să poarte căşti inscripţionate cu numere de identificare care să corespundă poziţiei ocupate în cadrul batalionului, detaşamentului şi grupei de intervenţie, deşi era previzibil, pentru orice persoană, că în acest mod nu vor putea fi individualizate acţiunile fiecărui militar.
Ulterior evenimentelor din 10 august 2018, în scopul împiedicării sau îngreunării cercetărilor în cauză cu privire la faptele de violenţă exercitate în cursul intervenţiei, au fost întocmite documente oficiale cu conţinut inexact, în care nu au fost cuprinse menţiuni privind identitatea militarilor care au purtat, în timpul intervenţiei, căştile de protecţie ale căror numere de identificare inscripţionate fuseseră acoperite cu bandă adezivă.
Astfel, din înscrisurile oficiale întocmite de structurile Jandarmeriei Române (raport de misiune nr. 524740 din 11.08.2018 întocmit la nivelul DGJMB; raport de acţiune preliminar nr. 229115 din data de 11.08.2018 întocmit la nivelul DGJMB; extras din O.Z.U. nr. 152 din 13.08.2018 întocmit la nivelul B.S.I.J. „Vlad Ţepeş”; extras din O.Z.U. nr. 153 din 14.08.2018 înregistrat cu nr. S/471322 întocmit la nivelul DGJMB; sinteza activităţilor desfăşurate şi a rezultatelor obţinute, document întocmit la nivelul Grupării de Jandarmi Mobilă Craiova; raport de misiune „Miting Bucureşti” din data de 10- 12.08.2018 întocmit la nivelul Grupării de Jandarmi Mobile Constanţa) au fost omise datele reprezentând numerele de identificare atribuite prin fişele individuale de echipament, conform Dispoziţiei Inspectorului General al Jandarmeriei Române nr. 34506 din data de 23.08.2013, fapt care a condus la împiedicarea sau îngreunarea identificării militarilor jandarmi care au participat la comiterea unor acte de violenţă.