Apple se situează pe prima poziţie a clasamentului Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022 şi este pe cale să devină primul brand de un trilion de dolari. Cu o valoare a mărcii de 947,1 miliarde de dolari, Apple se remarcă prin gradul ridicat de diferenţiere şi prin diversificarea continuă din portofoliul său de hardware, software şi servicii. Google urcă pe locul doi şi este unul dintre brand-urile cu cea mai rapidă ascensiune în clasament, crescându-şi valoarea mărcii cu +79%, până la 819,6 miliarde de dolari. Suita de aplicaţii Google pentru munca la birou şi pentru productivitate l-a făcut să fie o parte esenţială a vieţii consumatorilor din întreaga lume.
Valoarea combinată a celor mai valoroase 100 de brand-uri din lume a crescut în ultimul an cu 23%, până la 8,7 trilioane de dolari, evidenţiind importanţa de a avea o marcă puternică pe care companiile să se bazeze şi cu care să poată traversa cu bine o economie globală aflată într-o situaţie incertă.
Treizeci şi şapte de mărci şi-au îmbunătăţit poziţia în clasament în acest an. În 2022, peste trei sferturi din valoarea brand-urilor provine de la companii din SUA. Mărcile din categoriile Media şi Divertisment, Furnizori de soluţii pentru companii şi Tehnologie şi cele din diversele categorii de Retail reprezintă peste jumătate din valoarea totală a primelor 100 de mărci.
Clasamentul Kantar BrandZ Top 10 cele mai valoroase brand-uri din lume 2022
Locul din 2022 | Evoluţie poziţie vs 2021 | Brand | Ţara de origine | Valoare Brand 2022 ($M) | Valoare Brand 2021 ($M) | % Modificare Valoare 2022 vs 2021 |
1 | 1 | Apple | SUA | 947,062 | 611,997 | 55% |
2 | 1 | | SUA | 819,573 | 457,998 | 79% |
3 | -2 | Amazon | SUA | 705,646 | 683,852 | 3% |
4 | 0 | Microsoft | SUA | 611,460 | 410,271 | 49% |
5 | 0 | Tencent | China | 214,023 | 240,931 | -11% |
6 | 3 | McDonald's | SUA | 196,526 | 154,921 | 27% |
7 | 1 | Visa | SUA | 191,032 | 191,285 | 0% |
8 | -2 | | SUA | 186,421 | 226,744 | -18% |
9 | -2 | Alibaba | China | 169,966 | 196,912 | -14% |
10 | 11 | Louis Vuitton | Franţa | 124,273 | 75,730 | 64% |
Principalele tendinţe evidenţiate de către studiul global Kantar BrandZ 2022:
• MICROSOFT, ZARA ŞI IBM sunt în fruntea noului clasament Kantar Sustainability BrandZ Index, care arată că sustenabilitatea reprezintă deja 3% din capitalul mărcii şi că este de aşteptat ca importanţa ei să crească.
• TESLA este una dintre cele mai de succes poveşti din acest an, prin trecerea pe poziţia nr. 29 de la nr. 47, care reflecă tendinţa mondială de creştere a vânzărilor de vehicule electrice; volumul acestora a înregistrat mai mult decât o dublare în 2021.
• LOUIS VUITTON (locul 10; 124,3 miliarde USD) este primul brand de lux care a ajuns în Top 10 global, reflectând creşterea pieţei de articole de lux la nivel mondial şi în special în China. Louis Vuitton a înregistrat o creştere cu 64% a valorii mărcii în acest an şi este primul brand european care a ajuns în Top 10 global după 2010.
• NOU-VENITII în clasamentul din 2022 provin din mai multe categorii. Aramco, una dintre cele mai mari companii integrate de energie şi produse chimice din lume, a debutat cel mai sus dintre toate, pe locul 16. Brandul de servicii IT şi consultanţă Infosys din India a ajuns pe poziţia 64. Cel mai mare ecosistem de comerţ electronic şi plăţi online din America Latină, Mercado Libre, a intrat direct pe locul 71.
• MĂRCILE DIN CHINA se menţin puternice, în ciuda faptului că s-au confruntat cu provocări deosebite generate de pandemie, având doi clasaţi în Top-ul celor mai puternice 10 brand-uri globale, cu Tencent pe locul 5 şi Alibaba pe locul 9. China este, de asemenea, singura piaţă care rivalizează cu dominaţia SUA în categoria Media şi Divertisment, cu WeChat pe locul 5 şi TikTok pe 9.
Liderii provin dintr-un mix de sectoare
Brand-urile din categoriile Tehnologie şi Articole de lux au crescut cel mai rapid faţă de anul trecut; cu o creştere de +46% pentru zona de Tehnologie B2C şi +45% pentru Articole de lux. Mărcile din sectoarele Bancar şi Auto au demonstrat de asemenea o creştere impresionantă; Auto +34% şi Băncile +30%. Ca termen de comparaţie, creşterile din sectoarele de Îmbrăcăminte au fost de 20%, iar la Îngrijire personală de 17%. La nivel de categorie, Wells Fargo a fost singurul brand nou pe prima poziţie, trecând de pe locul doi pe primul în categoria Bănci şi înlocuind astfel ICBC din China.
Liderii categoriilor: Clasamentul Kantar BrandZ Top 10 cele mai valoroase brand-uri din lume 2022
Locul din 2022 | Categoria | Brand | Ţara de origine | Valoare Brand 2022 ($M) | Valoare Brand 2021 ($M) | % Modificare Valoare 2022 vs 2021 |
1 | Băuturi alcoolice | Moutai | China | 103,380 | 109,330 | -5% |
1 | Îmbrăcăminte | Nike | SUA | 109,601 | 83,709 | 31% |
1 | Banci | Wells Fargo | SUA | 43,052 | 27,995 | 54% |
1 | Furnizorii de soluţii şi Tehnologie pentru companii | Microsoft | SUA | 611,460 | 410,271 | 49% |
1 | Automobile | Tesla | SUA | 75,933 | 42,606 | 78% |
1 | Tehnologie B2C | Apple | SUA | 947,062 | 611,997 | 55% |
1 | Fast Food | McDonald's | SUA | 196,526 | 154,921 | 27% |
1 | Mâncare şi băuturi | Coca-Cola | SUA | 89,985 | 80,484 | 12% |
1 | Articole de lux | Louis Vuitton | Franţa | 124,273 | 75,730 | 64% |
1 | Media şi Divertisment | | SUA | 766,779 | N/A | N/A |
1 | Îngrijire personală | L'Oréal Paris | Franţa | 47,480 | 38,309 | 24% |
1 | Retail | Amazon | SUA | 281,695 | N/A | N/A |
1 | Furnizori telecom | Verizon | SUA | 101,962 | 101,943 | 0% |
*În retail, valoarea Amazon include numai afacerile sale de vânzare cu amănuntul; Pentru Media şi Divertisment, Google include serviciile şi produsele marca Google, cu excepţia Google Cloud.
„Afinitatea puternică faţă de un brand stă la baza dorinţei unui client de a plăti pentru produsele sau serviciile oferite şi nu a fost niciodată mai importantă pentru organizaţiile care doresc să compenseze inflaţia în creştere”, explică Martin Guerrieria, coordonatorul Kantar BrandZ. „Rezultatele din acest an dovedesc valoarea investiţiilor continue în brand şi în capabilităţile de marketing, ca mijloc de maximizare a rentabilităţii afacerii, indiferent de cât de dure sunt condiţiile de piaţă.”
Atenţia sporită la consolidarea brand-ului, la diversificarea produselor şi a pieţelor maximizează rezultatele de business
• Pentru a naviga pe o piaţă aflată într-o schimbare majoră, brand-urile trebuie să câştige încrederea consumatorilor şi să o folosească drept mijloc pentru a obţine stabilitate şi siguranţă. Mai mult decât în trecut, brand-urile de astăzi trebuie să construiască încrederea pe baza performanţei lor şi la nivel societal, nu doar prin performanţa produsului lor. Uneori, aceasta presupune ca ele să aibă o misiune socială (social purpose) care este integrată în întreaga organizaţie. Nike este un bun exemplu prin angajamentul său continuu de a oferi inspiraţie şi de a inova pentru toată lumea, nu doar pentru sportivii de performanţă, dedicând o atenţie specială fetelor şi pentru comunităţilor minoritare.
„Raportul global BrandZ 2022 de la Kantar, aflat la cea de-a 17-a ediţie, arată importanţa construirii brand-urilor pentru a ajuta companiile să supravieţuiască unor condiţii de piaţă foarte dificile”, continuă Guerrieria. „Brand-urile sunt de obicei cele mai importante active pe care le deţin companiile, adăugând o valoare considerabilă bilanţului contabil. În vremuri incerte, deciziile managementului privind investiţiile de marketing pot fi susţinute de indicatori probaţi, dovediţi. Evaluările de brand (brand valuations) realizate de Kantar BrandZ arată în mod clar cât de bine conectate sunt activităţile de marketing cu valoarea brand-ului atât pe termen scurt, cât şi pe termen lung.”