Vâlcov: Am tăiat cheltuielile pentru co-finanţare din cauza execuţiei slabe la finele lui august
Guvernul a tăiat cheltuielile bugetului de stat prin care sunt cofinanţate proiecte care beneficiază de fonduri externe nerambursabile postaderare, în condiţiile unei execuţii slabe până la finele lui august, de 29%, însă chiar şi aşa rămân disponibile 12,5 miliarde lei pentru co-finanţări.
"Singura explicaţie (pentru tăierea cheltuielilor - n.r.) este execuţia la luna august, 29,1%, dar şi cu această tăiere rămân 12,5 miliarde lei cheltuieli pentru co-finanţare, care înseamnă 6% mai mult faţă de execuţia pe 2013, 18,9% mai mult faţă de execuţia din 2012, 75,5% mai mult decât în 2011, 236% mai mult decât în 2010 şi 495% mai mult decât în 2009", a declarat ministrul delegat pentru Buget, Darius Vâlcov, după aprobarea rectificării bugetare.
Guvernul a tăiat, prin a doua rectificare bugetară din acest an, 3,9 miliarde lei (circa 900 de milioane euro) din cheltuielile bugetului de stat pentru proiectele beneficiare de fonduri UE, din care peste un miliarde lei de la autostrăzi.
Din cele 3,9 miliarde lei luate de la proiectele cu fonduri UE, peste un miliard de lei a fost tăiat de la Secretariatul General al Guvernului (SGG), care gestionează, prin Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, marile proiecte de infrastructură, în principal construcţia de autostrăzi.
Din sumele prezentate rezultă că Executivul reduce cu 3,6 miliarde lei banii alocaţi cofinanţării proiectelor care beneficiază de fonduri UE nerambursabile, întrucât din cele 3,9 miliarde lei circa 305 milioane lei reprezintă nerealizări din sume primite de la UE.
Vâlcov a arătat că în primele opt luni s-au cheltuit 14,1 miliarde lei pentru co-finanţări, cu 3 miliarde lei mai puţin decât în aceeaşi perioadă a anului trecut, din care 2,2 miliarde reprezintă arieratele care s-au plătit în sănătate şi administraţia publică locală anul trecut.
"Ne-am fi bucurat să existe o mai mare absorbţie a fondurilor europene, însă ca urmare a acestei execuţii a trebuit să facem aceste modificări între ministere", a spus Vâlcov.
Ministrul a precizat că Guvernul a prevăzut la rectificare 0,8 miliarde lei pentru Ministerul Transporturilor şi SGG, pentru autostrăzi, bani pe care pot să-i folosească "din top-up şi din banii pentru privatizare".
"Atât la Ministerul Transporturilor, cât şi la SGG, au rămas după rectificare 5,1 miliarde lei pentru co-finanţare, la care se adaugă cei 0,8 miliarde lei. Suma de 5,1 miliarde lei este cu 2% mai mare decât fondurile alocate în 2013, cu 52% decât cele din 2012, de 3,15 ori mai mari decât alocările din 2011 şi de aproape 10,75 ori peste nivelul din 2010", a adăugat Vâlcov.
Întrebat dacă există vreun pericol pentru economia românească anul viitor în urma reducerii investiţiilor şi stagnării fondurilor europene, Vâlcov a răspuns negativ.
"Nu numai că nu există vreun pericol, dar pe capitolul Transporturi avem o creştere cu 270 milioane lei a alocărilor pentru co-finanţările din fonduri europene", a conchis ministrul.