Unul din doi români cu acces la internet îşi cumpără online alimente, cafea şi produse de igienă (studiu)
Unul din doi români care au acces la internet îşi cumpără în prezent online alimente, cafea şi produse de igienă, iar peste 60% dintre respondenţi intenţionează să cumpere în continuare online, potrivit unui studiu iVox.ro realizat la comanda Blugento, companie românească, furnizor de soluţii complete de eCommerce.
Potrivit aceluiaşi studiu, doi români din trei îşi plătesc cumpărăturile online, renunţând la cash, iar asigurarea igienei ambalajelor sau coletelor este cel mai important aspect pentru cumpărători.
Studiul arată că restricţiile impuse de pandemia de COVID-19 au modificat puternic comportamentul de cumpărare al românilor, care migrează în masă spre magazinele online. Astfel, de la declanşarea crizei, aproape jumătate dintre românii care folosesc internetul au început să îşi achiziţioneze online produsele de bază precum alimentele şi articolele de îngrijire a casei, renunţând astfel să se mai deplaseze la magazinele fizice.
Potrivit studiului, efectele pandemiei ar putea determina o schimbare structurală a sectorului de retail din România. Datele Institutului Naţional de Statistică arată că peste 34% din cheltuielile medii lunare ale unei familii din România reprezintă alimente şi băuturi nealcoolice, de departe ponderea cea mai ridicată în coşul de consum şi mult peste media din UE.
Potrivit aceluiaşi studiu, peste 45% dintre respondenţi au declarat că în ultima săptămână au cumpărat cel puţin o dată de la un magazin online. Ponderea este foarte apropiată de aceea a celor care nu au făcut deloc achiziţii online în aceeaşi perioadă (48,3%).
Conform datelor Eurostat, România este însă pe penultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte cumpărăturile online, ceea ce indică un potenţial semnificativ de creştere. Doar 23% din populaţie, adică mai puţin de un român din patru, au făcut în 2019 cumpărături pe internet.
"Crizele de acest tip aduc şi oportunităţi", explică Sandu Băbăşan, CEO Blugento. Potrivit acestuia, comercianţii care operează magazine fizice şi care şi-au văzut veniturile puternic afectate caută acum resurse şi modalităţi de a-şi deschide canale de desfacere online. "În general, toţi furnizorii de servicii online, inclusiv şi noi, la Blugento, sunt în această perioadă inundaţi de cereri de oferte. Cifrele din piaţă arată că, în acest moment, comerţul online este în creştere explozivă în România. Practic, pandemia forţează tranziţia sectorului de retail către un nou model de business, cu impact direct asupra producătorilor, a industriei de software, a operatorilor de logistică, a serviciilor de marketing şi publicitate etc.", a adăugat Sandu Băbăşan.
Studiul arată că lipsa stocurilor din magazinele fizice a fost un factor determinant pentru achiziţia online în cazul unor produse precum alimentele (28%), produsele de igienă personală şi de îngrijire a casei (15%), cosmeticele (14,6%) sau cafeaua şi ceaiurile (14%).
"Ceea ce a început ca o soluţie de avarie la dificultatea de a se aproviziona pare să se transforme deja într-o obişnuinţă a consumatorilor români. Printre bunurile care înainte erau cumpărate din magazine fizice iar acum sunt achiziţionate online se numără, în primul rând, alimentele (48% dintre răspunsuri), articolele vestimentare, încălţămintea şi accesoriile (36%), cafeaua şi ceaiurile (35%) şi cosmeticele (34%)", mai arată rezultatele studiului.
În ceea ce priveşte perspectivele de viitor, peste 60% dintre respondenţi au declarat că se aşteaptă să facă achiziţii online în următoarea lună, însă doar pentru bunuri esenţiale cum sunt alimentele, cafeaua şi produsele de igienă.
"Este clar, din datele furnizate de studiu, că preferinţele cumpărătorilor s-au adaptat la criză şi la condiţiile comerciale impuse de pandemie. Având în vedere faptul că avem de-a face cu o criză ale cărei efecte se vor resimţi cel puţin pe termen mediu, ne aşteptăm ca şi schimbările de comportament de consum să fie de durată. Cu siguranţă, comerţul şi serviciile online vor înregistra un avans semnificativ în 2020, chiar şi în condiţiile unei posibile crize economice", a declarat Andrei Temneanu, consultant research iVox.ro.
Mai bine de jumătate din cei chestionaţi (aproape 58%) au declarat că se află în izolare voluntară la domiciliu, iar măsurile de distanţare socială au avut efecte previzibile asupra comportamentului de cumpărare: se cumpără mai ales produse de bază, cu plata prin card direct pe site-ul magazinului.
Înainte de criză, cei care preferau să achite cumpărăturile cu cardul, direct pe site-ul comerciantului, erau practic la fel de numeroşi ca şi aceia care optau pentru plata în numerar la livrare (49% faţă de 46%). Ponderea celor care aleg să plătească online a urcat însă spectaculos, la peste 64%. Simetric, cei care preferă în continuare plata cash s-au împuţinat semnificativ: doar un român din patru mai foloseşte banii fizici la cumpărături.
Deşi până în prezent nu au fost înregistrate cazuri de transmitere a coronavirusului ce cauzează COVID-19 prin contact cu ambalajele de produse, studiul iVox/Blugento arată că oamenii trăiesc cu teama de a se infecta. Această temere este reală şi ar trebui luată în considerare de toate magazinele online care fac livrări. Rezultatele studiului arată că printre cele mai importante beneficii pe care le-ar putea oferi magazinele online clienţilor în această perioadă se numără igienizarea coletelor înainte de livrare (65%), igienizarea depozitelor unde sunt ambalate produsele (57%) şi încurajarea plăţilor online (50%).
Blugento este o companie românească, furnizor de soluţii complete de eCommerce construite pe platforma Magento şi care oferă toate funcţiile necesare unui magazin online. Blugento deserveşte în prezent peste 350 de magazine online.AGERPRES