Pornind de la experienţa actualilor proprietari, studiul relevă o serie de dezavantaje ce ar fi putut fi constatate înainte de achiziţie, aspecte asociate locuinţei ce ar putea avea impact negativ asupra bugetului sau calităţii vieţii. Datele analizate au fost colectate în perioada iunie-iulie 2022 şi sunt agregate de pe platformele Storia.ro şi OLX Imobiliare.
În timp ce 75% dintre respondenţii studiului s-au declarat mulţumiţi de proprietatea cumpărată, 25% au afirmat că locuinţa achiziţionată de ei corespunde doar în mică sau în foarte mică măsură aşteptărilor pe care le-au avut.
Rezultatele studiului au arătat că, deşi 64% dintre respondenţi ar cumpăra aceeaşi locuinţă dacă ar avea ocazia să se răzgândească, 36% ar opta pentru o alta, cea achiziţionată nefiind conform aşteptărilor pe care le-au avut atunci când au ales proprietatea. Dezavantajele constatate puteau fi remarcate în proporţie de 62% anterior achiziţiei şi au venit cu o serie de consecinţe, de la timp irosit şi impact emoţional negativ – aspecte amintite în egală măsură de 1 din 3 respondenţi – la cheltuieli neprevăzute, menţionate de 65% dintre respondenţi. Pentru a corecta neplăcerile identificate în locuinţe, 1 din 4 respondenţi au precizat că au plătit peste 5.000 de euro, iar 14% suportă cheltuieli recurente.
La ce şi-ar fi dorit să fie mai atenţi actualii proprietari
Conform studiului realizat de Storia.ro şi OLX Imobiliare, indiferent de valoarea imobilului sau de poziţionarea sa în mediul rural ori urban, nemulţumirile proprietarilor români sunt legate cel mai adesea de atitudinea vecinilor, izolarea fonică şi termică, în directă legătură cu interesul tot mai crescut manifestat în prezent pentru eficienţa energetică.
Astfel, proprietarii locuinţelor de sub 60.000 de euro şi ai celor de peste 100.000 de euro menţionează atitudinea vecinilor ca fiind cea mai des întâlnită problemă, pe când pentru cei cu locuinţe cuprinse între 60.000 şi 100.000 de euro, această nemulţumire s-a situat în plan secund, după calitatea finisajelor.
Izolarea fonică este al treilea cel mai semnalat dezavantaj atât pentru cei din urmă, cât şi pentru proprietarii de locuinţe de sub 60.000 de euro. Calitatea instalaţiilor sanitare şi electrice a reprezentat al doilea cel mai des întâlnit motiv de instatisfacţie pentru proprietarii locuinţelor de sub 60.000 de euro, pe când cheltuielile de întreţinere şi calitatea finisajelor nu au corespuns aşteptărilor proprietarilor de locuinţe de peste 100.000 de euro.
Când vine vorba de problemele remarcate ulterior achiziţiei, proprietarii apartamentelor în blocuri noi poziţionează pe primele locuri calitatea finisajelor şi izolarea fonică, în procentaje semnificativ mai mari decât restul respondenţilor studiului. Iar atitudinea vecinilor, instalaţia sanitară şi izolarea termică s-au dovedit a fi cele mai nemulţumitoare pentru proprietarii apartamentelor situate în blocuri vechi.
Accesul la spaţiile de parcare reprezintă în continuare o problemă indiferent de zona în care este situată locuinţa - atât proprietarii de locuinţe noi, cât şi cei care locuiesc în imobilele mai vechi au afirmat în proporţie similară că sunt nemulţumiţi – aproximativ 25% dintre respondenţi.
În ceea ce priveşte distincţia urban vs. rural, în urban atitudinea vecinilor este pe primul loc în topul nemulţumirilor, urmată la distanţă de calitatea finisajelor şi de eficienţa energetică (20% dintre respondenţi), în timp ce proprietarii din mediul rural au menţionat că, pe lângă atitudinea vecinilor, au întâmpinat în mod deosebit probleme la preţul de achiziţie şi dificultăţi de acces la transportul în comun.
Proprietarii au menţionat şi alte aspecte care uneori sunt omise de pe lista verificărilor: urme de igrasie şi mucegai, evacuarea defectuoasă a centralei termice, instalaţiile pluviale, întreţinerea la un preţ mare, acoperişul de slabă calitate, starea subsolului, diverse mirosuri de la vecini, concesionarea terenului pe care e construită clădirea, lipsa spaţiilor verzi şi prezenţa insectelor sau a rozătoarelor.
Cu cine să te consulţi înainte de a achiziţiona o locuinţă
Conform datelor rezultate din studiu, actualii proprietari consideră că înainte de achiziţia unei locuinţe, viitorii proprietari trebuie să se consulte în primul rând cu inginerul constructor, în timp ce următoarele două poziţii sunt ocupate de familie şi vecini. De asemenea, instalatorul şi electricianul au fost amintiţi de 24% dintre respondenţi, iar agenţii imobiliari de 16% dintre aceştia.
Tinerii din generaţia Z (până în 25 de ani) preferă să se consulte în primul rând cu inginerul constructor, apoi cu familia, prietenii şi vecinii, în mod asemănător persoanelor cu vârste între 26 şi 39 de ani (generaţia Y), care preferă să se consulte prioritar tot cu inginerul constructor şi familia. Cei din urmă solicită apoi şi părerea unui instalator, precum şi a unui arhitect, spre deosebire de toate celelalte categorii de vârstă.
Respondenţii din generaţia X, cu vârste între 40 şi 55 de ani, optează să se consulte cu inginerul constructor, familia şi instalatorul, iar generaţia baby boomers (peste 55 de ani) a fost singura care a pus sfaturile celor din familie pe primul loc, cele ale unui expert - inginerul constructor – fiind pe locul doi, urmate de recomandările agentului imobiliar şi apoi ale vecinilor.
Dacă proprietarii de locuinţe de peste 100.000 euro preferă consultanţa cu inginerul constructor şi arhitectul, cei cu locuinţe valorând sub 60.000 euro s-ar consulta mai degrabă cu familia, inginerul constructor şi instalatorul.
Iar în ceea ce priveşte perioada de construcţie, proprietarii apartamentelor din blocurile noi se bazează pe inginerul constructor, menţionat de 40% dintre respondenţi, urmat de arhitect, în mod asemănător proprietarilor de apartamente situate în blocurile vechi, care consideră şi ei prioritară opinia inginerului constructor, urmată de cea a instalatorului şi a administratorului.
Proprietarii caselor situate în mediu rural solicită într-o măsură mult mai mică decât restul proprietarilor opinia instalatorului şi a electricianului, dar sunt mai predispuşi să se consulte cu membrii familiei, opţiune manifestată în răspunsuri de către 50% dintre aceştia.
Sfaturi pentru viitorii proprietari
La ce ar fi recomandabil să acorde mai multă atenţie noii proprietari
Pe baza experienţei avute la achiziţionarea unei locuinţe, majoritatea respondenţilor au fost de părere că verificarea atentă a tuturor actelor şi vizitarea zonei de amplasare sunt de maximă importanţă.
Întrebaţi ce sfat i-ar da cuiva care vrea să devină proprietar, cei care deţin deja apartamente în blocuri noi au pus accentul pe documentarea temeinică în prealabil, solicitarea opiniei specialiştilor şi verificarea calităţii lucrărilor executate cu ajutorul experţilor în domeniu. Punctual, au mai existat recomandări de verificare a racordării la reţeaua publică şi evitarea locuirii la parter, precum şi a ansamblurilor rezidenţiale din zonele periferice şi la preţuri prea accesibile.
Pe lista de verificări, în opinia celor care au devenit proprietari în blocuri noi, ar trebui să intre şi: buna reputaţie a constructorului şi calitatea clădirilor construite anterior, aprobările şi avizele acordate de primării, intabulările, vizitarea zonei în care este situată locuinţa, atât pentru identificarea accesului la grădiniţe, şcoli, cumpărături, transport, cât şi la ore diferite, pentru verificarea nivelului de zgomot, sau sfaturi care ţin de aspectele legale (precum includerea unei clauze de remediere a inconvenienţelor depistate în termen de 30 de zile de la mutarea în spaţiu).
Proprietarii apartamentelor în blocuri vechi au menţionat recomandări legate de: verificarea panoului cheltuielilor de întreţinere (datorii care pot duce la sistarea sau limitarea apei calde în bloc), vizitarea zonei şi a imobilului la diverse ore, discuţii cu administratorii şi vecinii, atenţia acordată curăţeniei de pe scara blocului, dar şi aspectului exterior al imobilului, precum şi implicarea unui specialist care să estimeze ce investiţii suplimentare vor mai fi necesare.
Dintre sfaturile proprietarilor de case pe pământ, cele mai importante sunt cele legate de aspectele legale sau financiare (achitare integrală doar după ce s-a primit caietul de sarcini, s-au inspectat toate finisajele şi sunt conforme, atestarea vechimii imobilului, planificarea bugetului pentru cheltuieli neprevăzute), dar şi cele funcţionale, precum evitarea locuinţelor cu deschidere la stradă mai mică de 16 metri liniari, verificările temeinice ale materialelor şi tuturor spaţiilor (subsol şi pod inclusiv) sau calitatea izolaţiilor (cel puţin 25 de centimetri) şi a instalaţiilor.
Pe lângă aceste sfaturi, o recomandare care se poate dovedi foarte valoroasă este aceea de a se alătura grupurilor publice de comunicare dedicate localităţii pentru a afla ce probleme mai puţin evidente pot fi în zonă (noroi, presiune scăzută a apei, pene de curent, semnal slab la telefon, opţiuni de furnizare a serviciilor de internet şi televiziune etc.)
„Acest studiu ne-a arătat că multe din problemele legate de locuinţe ar fi putut fi observate anterior achiziţiei în proporţie de 62%, ceea ce ne dă încrederea că putem ajuta o mare parte a românilor să aleagă casa potrivită pentru ei şi familiile lor cu doar puţin mai mult timp dedicat informării corecte. Le mulţumim tuturor celor care au participat şi au ajutat astfel viitorii proprietari.”, declară Monica Dudău, Marketing Manager Storia.ro & OLX Imobiliare.
Studiul a fost realizat în perioada 21 iunie – 6 iulie 2022, prin chestionar online aplicat vizitatorilor Storia.ro şi OLX Imobiliare. Eşantionul cuprinde 1138 proprietari respondenţi şi este reprezentativ la nivel naţional.
Respondenţii au fost grupaţi în următoarele categorii de vârstă: generaţia Z (până în 25 de ani), generaţia Y (26-39 ani), generaţia X (40-55 ani) şi generaţia baby boomers (peste 55 de ani).