Un român din doi preferă să ceară sfaturi financiare de la familie şi prieteni (studiu)

Un român din doi preferă să ceară sfaturi financiare de la familie şi prieteni (studiu)

Un român din doi preferă să ceară sfaturi financiare de la familie şi prieteni, în timp ce doar 24% dintre români solicită consultanţă financiară specializată, arată un studiu privind cunoştinţele financiare ale românilor, realizat de compania de cercetare Unlock Market Research, la cererea Băncii Comerciale Române (BCR).

Potrivit sursei citate, mai mult de jumătate dintre românii care pun bani deoparte nu folosesc un serviciu financiar dedicat economiilor, iar 27% dintre ei preferă să economisească banii cash.

"Cercetarea evidenţiază o nevoie de facilitare a accesului la informaţii financiare, pentru că lipsa sfaturilor specializate îi expune pe români la vulnerabilitate, iar alegerile financiare greşite le afectează nivelul de satisfacţie şi calitatea vieţii. Studiul realizat în august 2021 prezintă o serie de cunoştinţe şi comportamente asociate cu educaţia financiară: 58% dintre respondenţi recunosc că nu au avut acces la informaţii financiare sau interes pentru a-şi îmbunătăţi nivelul de educaţie financiară; 52% dintre respondenţi preferă să ceară sfaturi de la familie şi prieteni, în timp ce doar 24% apelează la un expert bancar sau un specialist în finanţe", se precizează în comunicatul BCR.

Cercetarea de specialitate relevă faptul că lipsa unui sfat specializat îi expune la vulnerabilitate, iar acest lucru se simte în buzunar, în condiţiile în care 71% au cumpărat lucruri de care nu aveau nevoie doar pentru că erau ieftine, 65% au cumpărat impulsiv fără o planificare financiară atentă, în timp ce 62% nu îşi monitorizează cheltuielile sau le prioritizează greşit.

Pentru unu din cinci respondenţi, situaţia financiară este cel mai important aspect al vieţii lor, însă, în acelaşi timp, doar unu din patru români se declară mulţumiţi de situaţia lor financiară.

De asemenea, sănătatea (75%) şi nevoile de bază, precum alimentaţia şi utilităţile (73%), sunt categoriile pentru care românii îşi prioritizează cheltuielile şi depun toate eforturile pentru a se asigura că sunt acoperite.

Pe de altă parte, educaţia (30%) şi petrecerea timpului liber (27%) reprezintă o prioritate secundară, în timp ce alte domenii, ca hobby-urile (16%), întâlnirile sociale (18%) şi divertismentul (7%) sunt considerate mai puţin prioritare în ceea ce priveşte cheltuielile.

În plus, doi din trei români au, deja, o sumă de bani deja economisită. În acest context, mai mult de jumătate (56%) dintre respondenţii care economisesc susţin că fac acest lucru ocazional, iar 44% dintre cei care economisesc au ales să pună deoparte lunar o sumă fixă. Peste jumătate dintre românii care economisesc bani nu folosesc un serviciu financiar dedicat economiilor.

În ceea ce priveşte serviciile bancare pe care le utilizează, 67% dintre respondenţi au un cont curent şi un card de debit, 65% au deschis un cont curent şi 61% utilizează internet banking. 40% dintre respondenţi au un card de credit şi 28% au cel puţin un produs de economisire de tip depozit bancar;

Totodată, două treimi (66%) dintre români admit că principalul motiv pentru a economisi bani este acela de a le oferi siguranţa în caz de urgenţă.

Conform datelor centralizate în studiu, oamenii economisesc în scopuri specifice, între care cele mai frecvente sunt vacanţele (51%) sau cumpărarea unei proprietăţi (26%).

Cât priveşte sursa banilor, 75% dintre cei chestionaţi au menţionat salariul, 14% pensia, iar 20% spun că lucrează pe cont propriu. În acelaşi timp, 67% din totalul respondenţilor au declarat că au un venit constant, care nu suferă fluctuaţii.

"Cu toate eforturile din ultimii ani, studiile arată că românii se află încă pe ultimul loc la educaţie financiară în Europa. De exemplu, ultimul studiu realizat de Banca Mondială la nivelul Uniunii Europene şi prezentat în cadrul celei de a doua ediţii a European Money Week din 2018 a plasat România pe ultimul loc din 127 de ţări evaluate", subliniază comunicatul citat.

Studiul a fost realizat în luna august 2021, pe un eşantion de 800 de persoane, reprezentativ la nivelul populaţiei cu vârsta cuprinsă între 18 şi 65 de ani, din mediul urban. Datele incluse în cercetare stau la baza dezvoltării campaniei "Pentru o Românie inteligentă financiar" prin care BCR urmăreşte să ofere românilor idei şi resurse practice de inteligenţă financiară. Într-o primă fază, campania promovează sfaturi concrete de educaţie financiară, ce vor rula în spaţiul online şi TV sub forma unor mesaje de utilitate publică.

Printre cele mai importante sfaturi se află Regula 50/30/20 de împărţire corectă a bugetului, respectiv 50% pentru cheltuieli uzuale, 30% pentru dorinţe şi 20% pentru economii şi investiţii. A două regulă, întâi eu - plăteşte-te pe tine prima dată, înseamnă să se economisească întâi şi să se realizeze cheltuieli după din ce a rămas. A treia regulă - 24H - presupune amânarea achiziţiei unui lucru pentru cel puţin 24 de ore pentru a se asigura consumatorul că are nevoie de el. De asemenea, specialiştii băncii pledează pentru crearea unui fond de rezervă, unde trebuie strânse între 3 şi 6 salarii lunare.

"(...) Credem că e timpul ca educaţia financiară să treacă din zona teoretică în cea practică. Din cărţi în agenţiile bancare, şi de acolo în viaţa clienţilor noştri, mai ales în acest context dificil, generat de pandemie. Românii trebuie să ştie concret cum să-şi organizeze viaţa financiară, cum să-şi planifice viitorul, când trebuie să acceseze un credit şi, mai ales, când nu trebuie să ia un împrumut sau orice alt produs financiar-bancar, la ce resurse pot să apeleze şi cu ce îi putem ajuta în atingerea unei vieţi mai bune. Acesta este fundamentul campaniei BCR Pentru o Românie inteligentă financiar!", a declarat Dana Dima, vicepreşedinte Retail & Private Banking BCR.

Banca Comercială Română (BCR), membră a Erste Group, este unul dintre cele mai importante grupuri financiare din România, incluzând operaţiunile de bancă universală (retail, corporate & investment banking, trezorerie şi pieţe de capital), precum şi societăţile de profil de pe piaţa leasingului, pensiilor private si a băncilor de locuinţe.

BCR oferă o gamă completă de produse şi servicii financiare, printr-o reţea de 18 centre de afaceri şi 16 birouri mobile dedicate companiilor şi 370 de unităţi retail situate în majoritatea oraşelor din ţară cu peste 10.000 de locuitori. AGERPRES


populare
astăzi

1 „Curând începe un nou război uriaș”. Anunțul îngrijorător al comandantului român care a pătruns pe teritoriul Rusiei înaintea ucrainenilor

2 VIDEO Hopaaa, ce avem noi aici?

3 „Multe dintre ele sunt femei de afaceri, au business-uri și funcții importante” / Prostituatele românce dintr-o mare capitală europeană, filmate de un v…

4 „Mergeți la pensie și nu mai încercați să păcăliți electoratul!” / O fostă consilieră devoalează jocurile lui Băsescu

5 Ciudată poveste...