Ovidiu Laicu, directorul regional CNAIR Iași (DRDP Iași) și consilier municipal PSD Iași, este șeful echipei de supervizare a șantierului Autostrăzii Focșani – Bacău, unde a avut loc joi o explozie soldată cu patru morți după ce muncitorii au spart o conductă de gaze. G4Media a încercat să îl contacteze pe Laicu pentru a afla în ce a constat supervizarea sa și dacă a avertizat constructorul UMB Spedition să nu lucreze în lipsa unui aviz Transgaz, dar acesta nu a răspuns la apelurile și mesajele reporterului, scrie G4Media .
O decizie internă din februarie 2023 a Direcției Regionale de Drumuri Iași (DRDP, parte a companiei CNAIR) consultată de G4Media arată că direcția, condusă de Ovidiu Laicu, a decis să îl numească tocmai pe Ovidiu Laicu coordonator al echipei de supervizare pe șantierul Autostrăzii Moldova, lotul pe care a avut loc accidentul de joi dimineață.
De ce este importantă activitatea de supervizare a șantierului de autostradă? Pentru că supervizorul trebuie să stea pe teren 24 de ore din 24, să verifice calitatea lucrărilor făcute de constructor, conformitatea cu avizele și autorizațiile și evitarea unor accidente precum cel de joi dimineață.
Ce înseamnă supervizarea lucrărilor, potrivit Economedia : „Furnizarea de servicii de supervizare de înaltă calitate, atât în timpul perioadei de execuție a lucrărilor, cât și pe parcursul perioadei de garanție a lucrărilor, în vederea urmăririi corectei utilizări a fondurilor disponibile și pentru a se asigura că Antreprenorul execută lucrările în conformitate cu obligațiile contractuale, în special în ceea ce privește durata, cantitatea, calitatea și costul lucrărilor”.
De obicei, supervizarea lucrărilor pe un șantier este asigurată de o firmă specializată. Activitatea este foarte importantă în derularea contractului de proiectare și execuție, stabilirea eventualelor modificări și suplimentări de contract, inclusiv perioada de garanție.
De ce supervizarea lucrărilor la Autostrada Moldovei nu e făcută de o firmă specializată, ci de angajații DRDP Iași, adică ai beneficiarului lucrării? Pentru că licitațiile pentru serviciile de supervizare nu au fost terminate nici acum.
Potrivit Economedia, Laicu a declarat că experiența îl recomandă pentru această funcție și nu există nicio prevedere care să-i interzică un contract de consultanță. El a fost acuzat de fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Horațiu Cozma, că s-a numit în funcție pentru a încasa un salariu mai mare. Ovidiu Laicu a răspuns printr-o postare pe Facebook în care a declarat că sporul pentru „calitatea de Inginer Rezident Senior în cadrul echipelor de asigurare a serviciilor de consultanță” este de cel mult 30%, scrie Economedia.
De altfel, pe 9 din 10 din contractele pentru A7 între Buzău și Pașcani, semnate cu UMB Spedition, nu există contracte independente de supervizare, după cum a declarat joi fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă.
Context. Explozia la magistrala de gaz s-a produs pe durata nopții de miercuri spre joi, în timpul lucrărilor pe primul lot al secțiunii Focșani – Bacău (UMB lucrează noaptea pe mai multe tronsoane). După o jumătate de an de la începerea lucrărilor, progresul pe lotul Focșani – Domnești Târg (36 km) este de doar 5%, potrivit CNAIR. În mai 2023, premierul Ciolacu spunea că Autostrada Moldovei (Ploiești – Pașcani, 319 km) poate fi terminată în 2024, înainte de termen, deși lotul 3 al secțiunii Ploiești – Buzău nu are nici acum contract semnat, iar pe Bacău – Pașcani de abia s-a intrat în teren (termenul fiind noiembrie 2025).
De altfel, pe 9 din 10 din contractele pentru A7 între Buzău și Pașcani, semnate cu UMB Spedition, nu există contracte independente de supervizare, după cum a declarat joi fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă.