ULTIMA ORĂ Arest preventiv de 15 zile pentru inculpații din dosarul Otopeni. Decizia este definitivă

ULTIMA ORĂ Arest preventiv de 15 zile pentru inculpații din dosarul Otopeni. Decizia este definitivă

Curtea de Apel București a decis, joi, plasarea în rest preventiv pentru 15 zile a inculpaților din dosarul Otopeni Alexandru Ivan, Cristian Bălan, Cătălin Lăscuț și Laurențiu Tănăsescu, scrie G4Media .

Aceștia au fost reținuți de procurorii DNA în 29 martie, iar Tribunalul București a decis plasarea lor în arest la domiciliu.

Minuta instanței:

„I. În baza art. 425 alin. 7 pct.2 lit. a C.p.p.n rap. la art. 204 C.p.p.. admite contestația formulată de către Parchetul de pe langa Înalta Curte de Casație și Justiție – Direcția Națională Anticorupție.
Desființează în parte încheierea pronunțată de către judecatorul de drepturi și libertăți din cadrul Tribunalului București – Secția I Penală în dosar nr. 9800/3/2023, la data de 29.03.2023 și rejudecând pe fond, dispune: în baza art. 226 C.p.p.. admite propunerea de arestare preventivă formulată de către Parchetul de pe lânga iCCJ – DNA în dosar nr. 259/P/2022.
În baza art. 223 alin. 2 C.p.p.. dispune arestare preventivă a inculpaților Bălan CRISTIAN DUMITRU, IVAN GEORGE ALEXANDRU, Lăscuț Cătălin și Tănăsescu RADU LAURENTIU, pe o durată de 15 zile, de la 13.04.2023 la 27.04.2023, inclusiv.
Dispune emiterea mandatelor de arestare preventivă.
În baza art. 275 alin. 3 C.p.p., cheltuielile judiciare avansate de către stat rămân în sarcina acestuia.
II. În baza art. 425′ alin. 7 pet. 1 lit. b Cp.p. rap. la art. 204 C.p.p., respinge ca neîntemeiate contestațiile formulate de către contestatorii – inculpați Bălan CRISTIAN DUMITRU, Lăscuț Cătălin și Tănăsescu RADU LAURENTIU, împotriva încheierii menționate mai sus.
În baza art. 275 alin. 2, alin. 4 C.p.p., obligă pe fiecare contestator-inculpat la plata cheltuielilor judiciare avansate de către stat în valoare de câte 200 lei.
III. În baza art. 425′ alin. 3 C.p.p. rap. la art. 415 C.p.p., a act de retragerea contestației formulate de către contestatorul-inculpat IVAN GEORGE ALEXANDRU.
În baza art. 275 alin. 2 C.p.p., obligă contestatorul-inculpat la plata cheltuielilor judiciare avansate de către stat în valoare de 100 lei.
Definitivă.
Pronunțată în cameră de consiliu, azi, 13.04.2023.”

Context

Procurorii DNA arată în dosarul de corupție de la Aeroportul Henri Coandă din Otopeni că miza afacerii este prelungirea contractului pe care firma Millenium Pro Design îl are deja de peste 12 ani cu Compania Națională Aeroporturi București (CNAB, controlată de Ministerul Transporturilor) pentru gestionarea magazinelor din aeroport. O afacere de sute de milioane de lei anual.

DNA susține că mai mulți angajați ai CNAB au cerut de la reprezentantul Millenium, Cătălin Lăscuț, șpagă de 22 milioane euro pentru prelungirea contractului cu minimum cinci ani.

Cum s-a ajuns aici? Pe scurt: contractul de exclusivitate al Millenium expira la 31 decembrie 2022 și Lăscuț voia un nou contract pe minimum 5 ani. Deși pregătirile pentru o licitație publică au început în 2021, ele nu s-au concretizat nici astăzi, iar contractul Millenium a fost deja prelungit cu șase luni.
Miza financiară e enormă. Millenium Pro Design a avut în 2021, în plină pandemie, o cifră de afaceri de 358 milioane lei, cu un profit declarat de 11 milioane de lei. În 2019, anul dinaintea pandemiei, a avut o cifră de afaceri de 434 milioane lei și un profit net declarat de 21 milioane lei, potrivit portalului specializat Confidas.

De notat că prețurile din magazinele din Aeroportul Otopeni sunt considerate exagerate de majoritatea românilor: prețul celei mai mici sticle de apă pleacă de la 10 lei, de exemplu.

Povestea pe larg a afacerii magazinelor din Otopeni:

Pregătirile pentru declanșarea unei noi licitații au început în 2021, când ministru al Transporturilor, acționarul majoritar al CNAB, era Cătălin Drulă (USR) în guvernul Cîțu. Pregătirea noii licitații a venit în paralel cu o investigație a Consiliului Concurenței, încheiată cu o decizie care obliga Aeroportul să termine licitația și să anunțe câștigătorul până în 31 iulie 2022.

  • ”Contractele pentru spațiile comerciale din Aeroportul Otopeni au fost semnate la sfârșitul anului 2010 cu o durată de 12 ani, urmând să expire la 31 decembrie 2022. Consiliul Concurenței a declanșat o investigație asupra spațiilor comerciale în 2016, extinsă în 2019 și finalizată în 2021, pe 6 octombrie, la o lună după încheierea mandatului meu. Pe parcursul mandatului meu, echipa nouă de la Aeroportul Otopeni, condusă de directorul general Cosmin Peșteșan, a propus Consiliului Concurenței pentru închiderea investigației, o serie de angajamente formale astfel încât situația neconcurențială să nu persiste după expirarea contractelor (după 31.12.2022). Aceste angajamente au fost acceptate de Consiliul Concurenței prin decizia nr. 69/06.10.2021 și au devenit obligatorii pentru compania CNAB și celelalte părți implicate”, a declarat pentru G4Media Cătălin Drulă, fostul ministru al Transporturilor.

Drulă a mai spus că imediat după plecarea sa din guvern, conducerea Aeroportului a fost demisă și l-a acuzat pe actualul ministru Sorin Grindeanu că nu a organizat licitația la timp.

  • ”În octombrie 2021, la câteva zile după decizia Consilului Concurenței de închidere a investigației, directorul general Cosmin Peșteșan a fost forțat să demisioneze, iar membrii profesioniști ai Consiliului de Administrație au fost revocați de noua conducere de la Ministerul Transporturilor. Ulterior, calendarul la care CNAB s-a angajat nu a mai fost respectat. Nici până astăzi, procedura de atribuire competitivă a spațiilor comerciale (licitație) nu a fost demarată, iar recent prin mandatul dat de ministrul Sorin Grindeanu reprezentantului MTI în AGA de la CNAB contractele au fost prelungite pentru o perioadă de 6 luni”, a spus Drulă pentru G4Media.

Întrebați de G4Media de ce nu a fost organizată licitația la aeroport și dacă Consiliul Concurenței a sancționat în vreun fel încălcarea angajamentelor, reprezentanții instituției conduse de Bogdan Chirițoiu au declarat că Aeroportul Otopeni a întârziat licitația din cauza lipsei de oferte pentru serviciile de consultanță și, ulterior, din cauza contestațiilor depuse de un concurent.

  • ”În timpul monitorizării implementării angajamentelor, autoritatea de concurență a fost contactată de CNAB, care a solicitat modificarea angajamentului privind organizarea licitației pentru atribuirea spațiilor comerciale din incinta AIHCB, motivând că nu a primit nici o ofertă pentru achiziția unor servicii de consultanță, însă fost depusă o contestație la CNSC privind anularea procedurii și, apoi, o plângere (din partea aceleiași companii) la Curtea de Apel București (CAB). CAB a admis în parte plângerea, a anulat în parte procedura de atribuire. CNAB a prezentat autorității de concurență și un nou calendar al procedurii de atribuire”, arată biroul de presă al Consiliului Concurenței pentru G4Media.

Cât despre sancțiuni, Consiliul Concurenței a anunțat în răspunsul pentru G4Media că a redeschis investigația privind o posibilă restricționare a concurenței pe piaţa serviciilor comerciale din cadrul Aeroportului Internaţional „Henri Coandă” (AIHCB), urmând să ia o decizie în următoarele luni. Investigația a fost redeschisă în februarie 2023.

Potrivit informațiilor G4Media, plângerile la care se referă Consiliul Concurenței și care ar fi blocat licitația sunt din partea firmei Millenium Pro Design.

Actualul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, se apără în fața acuzațiilor aduse de fostul ministru Cătălin Drulă, și spune că vina pentru amânarea licitației le aparține firmelor care au contestat procedura de licitație. ”Millenium Pro Design a făcut o serie de demersuri pentru a întârzia cât mai mult licitațiile pentru atribuirea spațiilor din aeroport. Care sunt motivele reale din spatele acestor acțiuni urmează să stabilească organele de anchetă ale statului. Acesta este și unul dintre motivele pentru care am salutat ancheta declanșată de Direcția Națională Anticorupție la Aeroportul Internațional Henri Coandă”.

Întrebat în mod repetat de G4Media dacă a dispus măsuri sau sancțiuni la Compania Națională Aeroporturi București pentru că nu a organizat la timp licitația și nu a respectat angajamentele asumate față de Consiliul Concurenței, Grindeanu a spus că ”Aceste activități țin de activitatea CNAB. Prin urmare, nu era necesar să mă implic eu și să dispun măsuri care privesc strict de managementul acestei companii” și ”sunt chestiuni care țin strict de managementul Companiei. Din câte știu managementul CNAB a discutat cu cei de la Consiliul Concurenței și a explicat situația”.

În paralel, procurorii DNA susțin în comunicatul de presă din 29 martie că doi angajați ai CNAB, reținuți în dosarul de corupție, ar fi împiedicat derularea licitației și ar fi favorizat compania Millenium Pro Design pentru a câștiga un nou contract.

Astfel, DNA susține că Bogdan Șerban Lițoi, director al Direcției Management Facilități Aeroportuare din cadrul Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB), ar fi luat mită de la acționarul Millenium Pro Design Cătălin Lăscuț pentru a întârzia cu patru luni aprobarea caietului de sarcini necesar pentru licitația de servicii de consultanță – pas intermediar până la lansarea licitației propriu-zise pentru gestionarea magazinelor din aeroport.

De asemenea, procurorii DNA susțin că George-Alexandru Ivan, director comercial al Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB), ar fi făcut trafic de influență pentru că i-a permis unui martor din dosar acces la informații secrete – adică la caietul de sarcini pentru achiziția de servicii de consultanță. În plus, susțin procurorii, Ivan i-ar fi indicat aceluiași om de afaceri și modalitatea prin care putea să câștige licitația respectivă. DNA susține că pe 15 februarie 2022, George-Alexandru Ivan ar fi predat efectiv persoanei respective caietul de sarcini.


populare
astăzi

1 Informații care dau fiori...

2 ALERTĂ România, condamnată să-i plătească 85 de milioane de euro plus dobânzi fostului proprietar rus al rafinăriei RAFO Onești

3 VIDEO Priviți ce „drăcovenie” au scos americanii din „cutia cu maimuțe”

4 Dau și ceilalți? / O mare navă rusă s-a scufundat în Mediterană după o explozie la sala motoarelor / „Ursa Major” era „strategică” pentru Rusia

5 Băiatul lui Ștefan Bănică Jr. povestește cum a fost bătut și umilit: „Mi-a dat pumni în burtă, apoi se lua de mine: de ce plângi, ești fetiță?”