Declarația a fost făcută în urma celui de-al doilea test de zbor al aeronavei, mult așteptat, la începutul acestei luni, la o bază militară din Ankara.
"Acest avion este mai bun decât F-35", a declarat Kotil pentru Turkiye Newspaper. "F-35 transportă șase tone de muniție, [KAAN] transportă 10 tone".
Directorul general al Turkish Aerospace Industries (TAI) a mai declarat că avionul de luptă turcesc are două motoare, în comparație cu omologul său american, care este propulsat de un singur motor. "A avea două motoare înseamnă mai multă putere", a ţinut să precizeze acesta.
Faptul că Turcia compara avionul KAAN cu F-35 ar putea fi alimentat de trecutul supărător care are la baza decizia Statelor Unite de a exclude Ankara din programul F-35 după ce aceasta a achiziționat un sistem rusesc de apărare aeriană S-400. De asemenea, Turcia uita că înainte să fie exclusă din programul F-35 Washingtonul a făcut apeluri repetate către oficialii de la Ankara să nu semneze un astfel de acord militar cu Moscova.
Programul KAAN a început ca parte a unui efort depus de Turcia pentru a-și dezvolta propria aeronavă de luptă, deoarece nu a putut primi aprobarea pentru a achiziționa avionul de luptă F-35, fabricat de compania Lockheed Martin.
20 de avioane de luptă KAAN, livrate la prima strigare
În ciuda faptului că a finalizat abia al doilea test de zbor, Kotil a lăsat să se înțeleagă aeronava de luptă KAAN era mult aşteptat pe piaţă.
El a declarat că TĂI își propune să livreze 20 de avioane noi până în 2028, și "mult mai multe" între 2030 și 2033.
Numai în Turcia, planul este de a achiziționa peste o sută de avioane KAAN, care vor alcătui cea mai mare parte a flotei de avioane de luptă a Forțelor Aeriene Turce.
Până în 2028, compania TAI speră să fabrice singura motoare pentru noile avioane de luptă. Echipat cu armament avansat, se pare că KAAN este capabil să se angajeze în misiuni de luptă aer-aer, dar și să efectueze lovituri de precizie la sol.
Al doilea test de zbor
La 6 mai, un pilot de teste al TAI a dus un prototip KAAN la o înălțime de 3.048 de metri timp de peste 14 minute. Acest lucru s-a întâmplat la aproape trei luni după ce aeronava a efectuat zborul inaugural la 21 februarie. Un avion F-16 a acționat pe post de însoțitor în timpul celui de-al doilea test de zbor.
„Aeronava națională de luptă, care efectuase deja cu succes primul zbor pe 21 februarie a.c., a decolat din nou de pe pistă la ora 08:46 (n.r. - data de 6 mai 2024) și a zburat timp de 14 minute, atingând o altitudine de 3.048 de metri (10.000 ft)”, a anunțat Haluk Gorgun, secretarul Industriei de Apărare din Turcia, pe platforma X (ex-Twitter), potrivit sursei citate.
Odată cu succesul primului și celui de-al doilea zbor, programul KAAN este cu un pas mai aproape de producția și implementarea la capacitate maximă.
,,Felicit din toată inima toate companiile, angajații și personalul nostru instituțional care au contribuit la proiect, în special inginerii, piloții și echipele tehnice ale TAI", a declarat Haluk Gorgun, un oficial din cadrul Turkish Defence Industries.