Transportatorii rutieri protestează în Piața Victoriei, între orele 9:00 - 15:00, nemulțumiți de creșterea tarifelor RCA
Transportatorii rutieri vor protesta joi, în Piața Victoriei, între orele 9:00 - 15:00, nemulțumiți de creșterea tarifelor RCA, urmând să scoată în stradă peste 5.000 de autovehicule, au anunțat reprezentanții patronatelor din sector.
Protestul se va derula și în alte 20 de orașe din țară, cu un număr total de 100.000 de mașini.
Patronatele din transporturile rutiere — UNTRR, FORT, APULUM, APTE 2002 — au solicitat Guvernului României ca în textul Ordonanței de Guvern tarifele RCA să fie înghețate la valorile medii ale daunelor existente în evidențele ASF și nu la nivelul celor care se vor calcula în viitor.
"Guvernul vrea să înghețe tarifele RCA la camioane la 18.500 lei, însă patronatele din transporturile rutiere solicită un tarif de 4.907 lei. Acest tarif, de 4.907 lei, reprezintă dauna medie de 18.500 lei la care se adaugă frecvența daunei de 15,6%. Rezultă o primă medie tehnică de 2.886 lei, la care se aduna cheltuielile administrative, revenind un tarif de 4.907 lei pe an la care toate daunele și cheltuielile asiguratorilor sunt acoperite", preciza un comunicat al patronatelor din transporturile rutiere transmis miercuri AGERPRES.
În aceste condiții, transportatorii au solicitat următoarele tarife: 1.050 lei/an — turisme persoane juridice, 1.108 lei/an — autoutilitară până la 3.500 kilograme, 1.633 lei/an — autoutilitară între 3.500 kg și 7.500 kg, 3.610 lei/an — autoutilitară între 7.500 kg și 16.000 kg, 4.907 lei/an — autoutilitare peste 16.000 kg și 2.129 lei/an — autobuze transport persoane.
Reprezentanții patronatelor din transporturile rutiere afirmă că RCA este obligatoriu, iar metoda de calcul RCA trebuie să fie "transparentă și publică". În România sunt înmatriculate 180.000 de vehicule de transport marfă și pasageri și șase milioane de autoturisme.
De asemenea, patronatele din transporturile rutiere cer Parlamentului României să îl demită imediat pe actualul președinte al ASF, Mișu Negrițoiu, după ce, în ultimul an, "și-a dovedit incompetența în a conduce piața asigurărilor din România".
"În 2012, un RCA pentru un camion costa 300 de euro, în 2013 polița a ajuns să valoreze 700 de euro, iar tarifele au crescut la 1.000 de euro în 2014, la 3.500 euro la final de 2015 și, în pofida sesizărilor și dialogului cu autorități și asigurători, asigurarea RCA pentru camioane a ajuns să coste peste 5.000 euro la clasa B0 după iulie 2016", se arată în comunicatul patronatelor din sector.
În replică, Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) susține că adoptarea unei ordonanțe de urgență care prevede plafonarea și înghețarea prețurilor la polițele RCA pe o perioadă de șase luni va avea ca efect maximizarea profitului transportatorilor, în timp ce companiile de asigurări vor fi forțate să vândă la prețuri care le vor adânci pierderile pe segmentul de asigurări RCA.
În plus, potrivit UNSAR, înghețarea prețului polițelor RCA încalcă normele europene în vigoare.
"Presiunile constante pe care transportatorii le fac asupra Guvernului și Parlamentului au ca efect activarea Guvernului pentru adoptarea unei ordonanțe de urgență care prevede plafonarea și înghețarea prețului polițelor RCA pe o perioadă de șase luni. UNSAR consideră că, prin adoptarea acestei ordonanțe de urgență, transportatorii își vor maximiza profitul, în timp ce companiile de asigurări vor fi forțate să vândă la prețuri care vor adânci pierderile asigurătorilor pe segmentul de asigurări RCA", afirmă UNSAR, într-un comunicat remis AGERPRES.
Mai mult, spun reprezentanții UNSAR, dacă prețurile impuse vor fi cele cerute de transportatori, de sub 5.000 de lei pe camion, această măsură va conduce la prăbușirea pieței, ajungându-se la o situație similară celei din trecutul recent, când, din cauza practicării prețurilor de dumping solicitate în prezent de transportatori, unele companii de asigurări au intrat în faliment, deoarece nu au putut acoperi daunalitatea.
Conform informațiilor publice, primele zece companii de transport rutier, care împreună dețin mii de camioane, au înregistrat, în 2015, o dublare a profitului net, fără a lua în calcul companiile pe pierdere. În 2015, s-au vândut în România aproape 7.000 de camioane noi, în creștere cu 45%, ritm de creștere păstrat și în prima jumătate a acestui an, subliniază UNSAR.
În concluzie, UNSAR avertizează că impactul socio-economic negativ al acestor prevederi legislative va fi resimțit nu numai de celelalte categorii de asigurați, dar și de adevărații beneficiari ai polițelor RCA, victimele accidentelor de circulație, precum și de societățile de asigurare, agenți economici înregistrați în România, care angajează forță de muncă românească și au o contribuție semnificativă prin plata taxelor și impozitelor către statul român.
Guvernul a aprobat miercuri, prin ordonanță de urgență, plafonarea tarifelor RCA pe o perioadă de 6 luni, la un nivel ce va fi stabilit de Autoritatea de Supraveghere Financiară. Actul normativ permite stabilirea de către ASF, pe o perioadă de șase luni, a unui tarif RCA de referință aplicat atât persoanelor fizice, cât și juridice.
"Această Ordonanță a fost dată având în vedere împrejurările excepționale manifestate prin dezechilibru major între cerere și ofertă, respectiv disfuncționalitatea evidentă a pieței asigurărilor obligatorii auto din România. Astfel, Guvernul României împreună cu Consiliul Concurenței au considerat necesară instituirea unui mecanism de control al pieței asigurărilor obligatorii auto din România, manifestat în prima etapă, prin stabilirea de către ASF a unor tarife de plafonare aferente primelor RCA", se arată în comunicatul Executivului.
AGERPRES(AS — editor: Mariana Nica, editor online: Gabriela Badea)
Citește mai mult:
* COTAR și-a suspendat acțiunea de protest, însă cere Parlamentului destituirea șefului ASF