Transportatorii rutieri acuză ASF de 'tertipuri' în stabilirea tarifelor RCA pentru perioada de plafonare și amenință cu proteste
Patronatele din transporturile rutiere acuză Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) că ''recurge din nou la înșelăciuni", scoțând din formula de calcul a primei maxime RCA marja de profit și adăugând un coeficient "cu o definiție ambiguă", și solicită aplicarea de urgență, în forma publicată în Monitorul Oficial, a ordonanței de urgență privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terțelor persoane prin accidente de vehicule și tramvaie.
În plus, transportatorii avertizează că aplicarea ordonanței de urgență cu alte efecte decât cele de plafonare a tarifelor RCA la valori maximale pentru o perioadă minimă de 6 luni în scopul deblocării accesului la piața transportului rutier va conduce la escaladarea protestelor naționale în cel mai scurt timp.
Într-un comunicat semnat de UNTRR, FORT, APULUM, APTE 2002, se afirmă că ASF "recurge din nou la tertipuri" în stabilirea tarifelor RCA aplicabile pe perioada de plafonare de 6 luni conform prevederilor OUG 54/2016.
"După ce la întâlnirea avută săptămâna trecută cu transportatorii rutieri, ASF a prezentat modalitatea de calcul a tarifului de primă maxim, acceptată de ambele părți, în proiectul de normă aprobat de Consiliul ASF a fost inclus un nou termen 'Delta', cu o definiție ambiguă, de neînțeles, susceptibil pentru creșterea tarifului în mod necontrolabil. Încă o dată se dovedește că ASF nu este un partener serios de discuții și folosește stratageme incorecte prin care calculează tarifele în favoarea asiguratorilor adâncind criza din piața RCA", se spune în comunicat.
Transportatorii cer ca OUG 54/2016 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terțelor persoane prin accidente de vehicule și tramvaie să fie aplicată urgent în forma publicată în Monitorul Oficial, fără nicio altă modificare.
"Deși în ultima discuție avută cu conducerea ASF în data de 15 septembrie a.c. aceasta s-a angajat la abordarea problemei tarifelor maximale cu o totală transparență față de transportatori, practicile rămân aceleași, se perpetuează atitudinea de protejare a intereselor asiguratorilor în dauna clienților asigurați", mai spun organizațiile patronale.
Totodată, UNTRR, FORT, APULUM și APTE 2002 consideră că este mult mai util ca Legislativul să își concentreze eforturile pentru ca Ordonanța de Urgență să producă efecte, plafonând tarifele la un nivel maximal pentru o perioadă de minimum 6 luni, urmând ca în această perioadă de scădere a presiunii tarifelor noul Parlament ales în decembrie să continue elaborarea noii Legi RCA, care va produce efecte la finalul perioadei de aplicare a OUG 54/2016.
"Considerăm că, în formula actuală, Parlamentul României este incapabil să mai emită pretenții în ceea ce privește elaborarea unui act normativ care să rezolve problematica RCA în mod transparent și în interesul asiguraților din simplul motiv că este lipsit de moralitate ca același Parlament care a dormit adânc luni de zile, fără să intervină, să mai poată soluționa problema RCA pe final de mandat. În timp ce Parlamentul nu a reușit în 9 luni să elaboreze și să adopte Legea RCA, Guvernul României a demonstrat mai mult pragmatism, chiar dacă a reacționat doar sub presiunea protestelor transportatorilor", se mai spune în documentul citat.
În plus, patronatele atrag atenția asupra faptului că "aplicarea OUG cu alte efecte decât cele stipulate expres în art. 4 alin. 3 din Legea Concurenței nr. 21 din 10 aprilie 1996, respectiv de plafonare a tarifelor RCA la valori maximale pentru o perioadă minimă de 6 luni în scopul soluționării crizei RCA și deblocării accesului la piața transportului rutier, va conduce inevitabil la escaladarea protestelor naționale în cel mai scurt timp''.
AGERPRES