Topul companiilor cu cele mai mari bugete de publicitate cheltuite în 2020 și cele mai utilizate canale de promovare
Publicitatea e sufletul comerțului. Indiferent de domeniul de activitate, de modul în care se desfășoară acțiunea, fără publicitate nu există vânzări.
Publicitatea în sine se ocupă cu promovarea bunurilor, serviciilor, companiilor, ideilor, acțiunilor, care se face de cele mai multe ori prin mesaje plătite. Mesajul poate fi transmis prin advertoriale, filmulețe, bannere (online, indoor, outdoor), acțiuni de CSR și multe alte formate convenționale și neconvenționale. Aceste mesaje pot fi văzute / auzite pe stradă, la televizor, la radio, pe online.
La tot pasul, acasă și pe stradă, omul e bombardat cu tot felul de mesaje publicitare. Și nu e un lucru rău atâta timp cât acestea nu devin intruzive, agasante.
Scopul direct ale acestor mesaje este stimularea dorințelor clienților potențiali și formarea ideilor pozitive în legătură cu produsul sau compania promovată. Aceste reclame își ating scopul prin folosința metodelor de manipulare psihologică mai mult sau mai puțin subtile.
Marile companii, care dețin branduri renumite, investesc bugete uriașe în publicitate. În 2020, Zdrovit, Reckitt Benckiser, Procter&Gamble, Ferrero, L'Oreal au fost cei mai mari investitori în publicitatea TV. În top 20 companii mai regăsim Dante International (eMAG), ALTEX, Telekom, Kaufland, Biofarm, Vodafone, Orange, Heineken.
În top 20 cei mai mari clienți publicitari ai anului 2020 pe televiziune, 14 companii au obținut audiențe mai mari decât în 2019. Se poate spune că 2020 nu a fost așa de prost precum se estima.
De exemplu Zdrovit România, distribuitor de suplimente alimentare, medicamente OTC și cosmetice, a cumpărat un volum de 110.608 GRP’30 pe targetul comercial (urban, 18-49 de ani).
Punctele de audiență (GRP) obținute de reclamele difuzate de televiziuni sunt cumpărate de clienții publicitari la prețuri (Cost per Point – CPP) care sunt negociate, în prealabil, între cele două părți.
Costul punctului de rating variază de la o televiziune la alta, în funcție de audiență. Cu cât postul TV are audiența mai mare și focusată pe targetul cerut, cu atât reclama va costa mai mult. Se ține cont și de perioada din zi în care este difuzată publicitatea. Un punct de rating poate costa între 200 EURO și 500 EURO. Din aceste motive, cele mai mari bugete de publicitate sunt cheltuite pe TV.
Pe lângă publicitatea la TV, marile companii au investit bugete mari și în reclamele la radio. Totodată, cu siguranță acestea au alocat bugete importante pentru publicitate în mediul. La mijloc sunt sume de ordinul sutelor de milioane de euro, care sunt investitve în publicitate pe piața din România. La nivel global, bugetele ajung la sute de miliarde de dolari.
Se estimează că mediul online din România va atrage până la 25% din bugetele de publicitate ale companiilor, până în 2023. Dacă publicitatea la radio și tv este limitată la nivel de concept și creație, în mediul online această limitare nu există.
Sunt reclame mai eficiente la TV sau Radio, altele sunt mai eficiente pe online. De exemplu, sunt cazinouri online care investesc mai mult în mediul online, reclamele având și un call to action. Eficiența reclamei este mult mai mare pe internet pentru că posibilii clienți sunt la un click distanță de accesarea site-ului unui cazinou online. De exemplu, un cazinouri online de încredere trebuie să fie bine poziționat pe web și să se asigure că utilizatorul lor primește cel mai bună experiență.
Campaniile pot avea mult mai multe moduri de exprimare și unelte de implementare în mediul online. Pot fi publicate advertoriale, bannere standardizate, dar în același timp pot fi desfășurate concursuri sau pot fi dezvoltate jocuri prin intermediul cărora marile branduri pot atrage clienții de partea lor.
Audiența din mediul online poate fi controlată mult mai bine. În prezent, tot mai mulți români au acces la internet și frecvențează site-urile de știri și conținut, rețelele sociale, jocurile digitale, iar companiile au mult mai multe modalități de a ajunge la publicul țintă.
Este adevărat că o mare parte din bugetul de publicitate dedicat online-ului ajunge la Google și Facebook și asta pentru că cele 2 platforme sunt cele mai utilizate din România. Numărul conturilor de Facebook din România a depășit pragul de 11 milioane. Iar Google este cel mai utilizat motor de căutare.
Pe lângă reclamele clasice, marile companii investesc foarte mult în formarea comunităților și fidelizarea clienților. Altele investesc bugete importante în creativitate și acțiuni de CSR - Responsabilitate socială a corporațiilor (Corporate social responsibility).
Așa cum menționam și la începutul acestui articol, toate aceste acțiuni au ca scop comun creșterea vânzărilor pentru companii și branduri.
Ținând cont de toate acestea, inevitabil ne-am întrebat de ce marile branduri încă mai investesc bugete de ordinul zecilor de milioane de dolari în toate canalele de publicitate. Și s-au găsit și răspunsuri.
Cred că toată lumea a auzit de Coca Cola, Pepsi, Orange, Vodafone, Heineken și, cu toate acestea, sunt printre brandurile cu cea mai mare expunere. Dacă brandurile menționate nu ar mai investi câteva săptămâni sau luni în reclamă, cu siguranță nu vor fi afectate vânzările. Însă pe termen lung posibil să se vadă o scădere pentru că, nu-i așa, ochii care nu se văd, se uită. Iar locul poate fi luat de produsele concurenței.
Marile companiile aleg să investească bugete importante în publicitate pentru a crește piața și a diminua șansele celor mici de se face cunoscuți. Cel puțin pe TV și Radio vedem câteva zeci de branduri difuzate zilnic, dar asta nu înseamnă că celelalte mii de firme nu își pot dezvolta activitatea. Economia generală are de câștigat. Trusturile de presă ”trăieste” cu acești bani din publicitate.
Ceva mai accesibil este mediul online, unde costurile sunt mult mai mici. CPC-ul sau CPM-ul poate varia de la câțiva cenți la câțiva dolari. Nici prețul advertorialelor și bannerele nu este foarte mare în raport cu audiența. Totodată, firmele pot cheltui mai puțin și cu focus mai bun pe publicul țintă, rata de conversie fiind mai bună.
În secolul vitezei și digitalizării, reclama rămâne sufletul comerțului și, indiferent cât de mare și cunoscut este un brand, trebuie să fie prezent cu reclamă în toate aceste medii. Oamenii consumă ceea ce aud și văd.