The Economist: Rusia „pompează” mai mult petrol în Europa decât înainte de război
<< Interdicția pusă de UE petrolului rusesc, convenită la 31 mai, e departe de un start lipsit de compromisuri. De când Rusia a invadat Ucraina, în februarie, cantitatea de petrol „pompată” în acest bloc a crescut. A crescut cu 14% între ianuarie și aprilie, de la 750.000 la 857.000 de barili pe zi, potrivit Argus Media. Embargoul se aplică numai țițeiului și produselor petroliere transportate pe mare, deocamdată acoperind doar 75% din importurile din Rusia. Petrolul furnizat prin conducte către o „mână” de țări din Europa Centrală și de Est este temporar scutit – o concesie făcută Ungariei, care blocase acordul. Rafinăriile din aceste țări achiziționează țiței rusesc ieftin, pe care majoritatea cumpărătorilor occidentali îl evită >>, scrie The Economist .
<< Conducta Drujba (în rusă – „prietenie”) aprovizionează rafinăriile din Republica Cehă, Germania, Ungaria, Polonia și Slovacia. Germania și Polonia, cei mai mari beneficiari, au convenit să închidă „robinetele” până la sfârșitul anului. Embargoul va acoperi apoi aproximativ 90% din petrolul rusesc. Nu este clar când va fi tăiat restul. Ceilalți beneficiari, toate țările fără ieșire la mare, spun că ar fi costisitor și dificil de trecut la alte surse de țiței. În noiembrie 2021, Slovacia se baza pe Rusia pentru 92% din petrolul său. Ungaria primește tot din Rusia 65% din petrolul său. Ambele importă aproape totul prin Drujba.
Germania, principalul beneficiar al conductei, este singura dintre aceste țări care a redus importurile de la izbucnirea războiului în Ucraina. În ianuarie a primit jumătate din petrolul Drujba; până în aprilie, doar o treime. Ungaria și Polonia – în ciuda angajamentului de a reduce importurile rusești – au mers în cealaltă direcție. Există puține stimulente financiare pentru rafinării să renunțe la aprovizionarea Rusiei. Țițeiul Urals se tranzacționează considerabil sub Brent, standardul internațional. Rafinăriile care importau prin conductă l-au cumpărat, luna trecută, cu o reducere de până la 40 de dolari pe baril, comparativ cu petrolul din Marea Nordului, potrivit Argus Media.
Asta înseamnă că guvernele se vor mișca încet. Cehia și Slovacia susțin o eventuală interdicție pe importurile prin Drujba, dar doresc o perioadă de ajustare de doi până la trei ani. Ungaria este un obstacol și mai mare. Mol Group, o companie maghiară de petrol și gaze, declarase anterior că ar putea înlocui petrolul rusesc bazându-se pe o conductă din Croația. Acum, spune că va dura patru ani pentru a construi infrastructura necesară. Prim-ministrul Ungariei, Viktor Orban, pare puțin probabil să renunțe la opoziția față de interzicerea totală a importurilor de petrol rusesc. El susține că ar arunca o „bombă atomică” asupra economiei țării sale. Liderii UE insistă asupra faptului că scutirea (acordată importurilor prin) Drujba va fi revizuită. Între timp, conducta pare pregătită să testeze prieteniile europene. >>