Testarea PISA și la Limba engleză, aprobată de Guvern
Elevii români care vor participa la testarea PISA - Programme for International Student Assessment- în 2025 vor susține, în premieră, și o probă la Limba engleză. Guvernul a aprobat, vineri, participarea României la Programul pentru evaluarea internaţională a elevilor, inclusiv la opţiunile internaţionale, fiind prevăzută testarea elevilor la limba engleză, precum şi chestionarul TIC pentru elevi, chestionare pentru părinţi şi pentru profesori.
Din 2015, testele PISA ar putea include și engleza Foto: Arhivă
Programme for International Student Assessment este un sistem de testare internațională standardizată a elevilor de 15 ani în trei domenii principale: lectură, matematică și științe. Programul este inițiat de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), cu scopul de a măsura dezvoltarea competenţelor de bază ale elevilor.
”Se aprobă participarea României la Programul pentru evaluarea internaţională a elevilor - Programme for International Student Assessment 2025, denumit în continuare PISA 2025, inclusiv la opțiunile internaționale, și anume: Chestionarul TIC pentru elevi, Chestionarul pentru părinți, Chestionarul pentru profesorii de științe, Evaluarea la Limbă străină – Engleză, Chestionarul pentru profesorii de Limba engleză, dezvoltate de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, denumită în continuare OCDE”, se arată în proiectul de HG, citat de Agerpres.
Centru Național PISA 2025 este desemnat a fi Unitatea de Cercetare în Educație din cadrul Centrului Naţional de Politici și Evaluare în Educație.
”Taxa privind participarea României, în perioada 2023-2025, la Programul pentru evaluarea internaţională a elevilor PISA 2025 este în cuantum de 171.000 euro și se achită către OCDE, în tranşe egale de 57.000 de euro, timp de trei ani, din 2023 până în 2025 inclusiv, și se plătește, după semnarea acordului de participare, până la data de 1 martie a fiecărui an”, potrivit susei mai sus citate.
Testarea costă peste 40.000 de euro
Totodată, proiectul mai prevede că taxa pentru opțiunile internaționale pentru anii 2023- 2024, este în cuantum de 40.608,80 de euro, și anume: 5.362 de euro pentru Chestionarul TIC pentru elevi, 9.441 de euro pentru Chestionarul pentru părinți, 12.822 de euro pentru Chestionarul pentru profesorii de științe, 10.999,60 de euro Evaluarea la Limbă străină – Engleză și 1984,20 de euro Chestionarul pentru profesorii de Limba engleză.
Taxele vor fi plătite din sumele alocate Ministerului Educației prin bugetul de stat.
Administrarea testelor PISA se realizează de către un consorţiu internaţional, la fiecare trei ani, începând din anul 2001. Numărul țărilor care participă la această evaluare internațională a crescut major de la un ciclu la altul; dacă în anul 2000 au participat 43 de țări/economii, în anul 2025 se va ajunge la 90 de țări/economii participante.
România participă din anul 2000
România participă la Programul Internaţional OCDE - PISA încă din anul 2000 (ca ţară PISA+), ciclurile de participare de până acum fiind: PISA 2006, PISA 2009, PISA 2012, PISA 2015, PISA 2018 și PISA 2022. Începând cu ciclul de testare PISA 2022, România administrează testele în format digitalizat.
Pentru prima dată România participă la PISA 2025 – opțiunile internaționale, și anume la: Chestionarul TIC pentru elevi, Chestionarul pentru părinți, Chestionarul pentru profesorii de științe, Evaluarea la Limbă străină – Engleză, Chestionarul pentru profesorii de limba engleză.
Chestionarul TIC măsoară comportamentul online al elevilor , accesul și utilizarea resurselor TIC, dar și opiniile elevilor cu privire la modul în care TIC este utilizată în activitățile de predareînvățare. În condițile în care TIC devine tot mai mult o parte integrată a procesului de predareînvățare-evaluare, acest modul este deosebit de relevant.
Chestionarul pentru părinți conține întrebări despre implicarea lor în educația copilului, despre sprijinul emoțional pe care îl oferă acestuia, așteptările pe care le au cu privire la evoluția educațională a copilului, dar și în ceea ce privește implicarea lor în activitățile școlare, fiind astfel un instrument valoros.
Chestionarul pentru profesori colectează informații despre profesori cu privire la datele sociodemografice, calificări, dezvoltare profesională, experienţă de lucru, practici instructive și satisfacția față de locul de muncă, suplimentar față de întrebările specifice domeniilor de bază și inovatoare. Potenţialul analitic al chestionarului profesorului este sporit cu cât mai multe țări îl administrează, în sinergie cu Teaching and Learning International Survey -TALIS.
Sursa: adevarul.ro