Tesla de România. Cum arătau primele mașini electrice care au circulat în țară. „A fost prima mea distracție ca inginer stagiar”
Piața mașinilor electrice s-a dezvoltat enorm în ultimul deceniu, dar în România astfel de vehicule au circulat încă din anii 1970. Deși puțini își mai amintesc de ele, preistoricele vehicule electrice erau folosite în special în fabrici.
Așa arătau preistoricele vehicule electrice din România. FOTO: Facebook / Mașini Românești
Primele mașini electrice care au circulat în România erau utilizate de CFR, dar și în unele fabrici mari, printre care Autobuzul din București. Cele mai multe dintre aceste fabrici nici măcar nu mai există în prezent și au rămas mai degrabă în amintirea celor care au muncit acolo. La fel stau lucrurile și în cazul „preistoricelor” mașini electrice, care azi au fost date uitării și puțini și le mai amintesc. Departe de a concura cu luxoasele Tesla, aceste mașini erau utilizate în special în industrie și erau ceva mai rar văzute pe șosele.
Folosite în fabrici și uzine
Unele dintre acestea erau fabricate în Bulgaria sub denumirea de Balkancar, dar și în România. De altfel, părerile sunt împărțite în privința provenienței lor.
„Electrocar... super rezistent și ușor de manevrat”, a explicat un internaut, pe un grup de Facebook dedicat vechilor mașini românești. „Erau făcute la uzina mecanică Dr. Petru Groza. Electrocar 1 și 2”, a confirmat altcineva. „Erau pe timpuri la CFR, erau folosite la cărat bagajele”, a completat alt internaut. „L-am avut în șantierul naval, ce mai îl conduceam”, a scris altcineva.
Au existat și voci care i-au contrazis. „E Balkancar”, a scris cineva. „Erau fabricate în Bulgaria, dar circulau în toate statele comuniste. Nu știu dacă se fabricau și la noi, dar am găsi informații că da. Oricum, ele au mai rezistat câțiva ani după Revoluție, apoi s-a terminat cu ele”, a adăugat cineva. „Așa cum au apărut și au dispărut, așa se va întâmpla și acum. Trebuie să fii tâmpit să cumperi o mașină electrică”, a intervenit altul.
„Da, a fost prima mea distracție ca inginer stagiar la uzina Autobuzul, când trebuia făcută reparația capitală la un electrocar, la secția Mecano-Energetică. Și împreună cu maistrul Lazăr am făcut de fapt altul, șasiu nou, scaune de autoutilitară, motor re-bobinat etc, astfel ca să fie cel mai rapid din fabrică”, a fost altă postare.
Sursa: adevarul.ro