Teatrele bucureştene au o ofertă bogată de premiere, în ciuda veniturilor serios afectate de pandemie
Teatrele bucureştene au trecut în 2021 prin momente dificile din cauza pandemiei de COVID-19, cu restricţii care au limitat prezenţa spectatorilor în sălile de spectacol, dar şi interacţiunea dintre actori şi personal.
Deşi situaţiile în care se află aceste instituţii de cultură sunt diferite - de la Teatrul Naţional "I.L. Caragiale", cu şase săli funcţionale pe tot parcursul anului, până la Teatrul Mic care trebuie să închirieze săli pentru a-şi ţine spectacolele - problemele sunt aceleaşi: lipsa banilor din bilete, capacitatea redusă a sălilor sau, uneori, chiar închiderea lor, în funcţie de restricţiile stabilite de autorităţi, şi problemele de sănătate cauzate de infectările cu SARS-CoV-2.
"A fost un an mult mai greu în primul rând pentru că prezenţa publicului a fost mai redusă. În funcţie de normele (...) stabilite de autorităţi am fost fie 50% din capacitatea sălilor, fie 30% în ultima perioadă, ceea ce ne-a afectat serios veniturile proprii realizate din bilete. Rămâne, din fericire, interesul publicului pentru teatru şi îndeosebi pentru spectacolele pe care le prezintă Teatrul Naţional pentru că indicele de acoperire a sălilor a fost întotdeauna de peste 75% din biletele puse în vânzare, nu din totalul capacităţii sălilor. În rest, ne-am descurcat", a declarat managerul general interimar al TNB, Ioan Onisei, pentru AGERPRES.
Foto: (c) ALEX TUDOR / AGERPRES FOTO
Acesta a precizat că, pentru 2022, la Naţionalul bucureştean sunt în pregătire cinci premiere şi speră ca măcar în cea de-a doua parte a anului sălile să poată fi ocupate de spectatori la capacitate maximă.
"Din câte văd evoluţia situaţiei epidemiologice, nu prea sunt motive de optimism, dar ne facem treaba. Noi suntem aici pentru publicul iubitor de teatru şi, în măsura în care el va avea acces la teatru, avem deja antamate cinci premiere şi sper să putem juca măcar în a doua parte a anului cu sălile la capacitate maximă", a mai spus Onisei.
Şi managerul Teatrului Odeon, actriţa Dorina Lazăr, a semnalat problemele generate de restricţii, afirmând că este "frustrant" ca spectacolele să nu poată fi prezentate publicului.
Foto: (c) ALEX MICSIK / AGERPRES FOTO
"Povestea cu spectatorii este dramatică, a fost şi anul trecut şi este şi anul acesta. Teatrele nu-şi mai fac venituri proprii. Există un capitol în bugetul fiecărui teatru, 'Venituri proprii' din vânzări de bilete, din închirieri de sală, din organizări de evenimente. Anul trecut fiind atât de drastic şi dramatic, acest capitol a fost scheletic pentru că nu s-a prea jucat. Am izbutit să scoatem la public trei premiere care s-au bucurat de succes. În ceea ce mă priveşte, eu pot să vă spun ce s-a întâmplat de la 1 aprilie până astăzi, pentru că eu am revenit pe post la 1 aprilie 2021. Am izbutit să scot la public premierele care erau repetate până atunci şi din cauza COVID-ului nu au ieşit la public. E frustrant să nu poţi să ieşi la public", a declarat Dorina Lazăr, pentru AGERPRES.
Ea a anunţat noutăţile anului 2022 la Teatrul Odeon şi a vorbit despre greutăţile cu care se confruntă în pregătirea spectacolelor.
"Trebuia să scoatem o premieră în decembrie, până în 20 decembrie, un spectacol regizat de Alexandru Dabija după textele lui Alexandru Monciu Sudinski. Acest spectacol noi trebuia să-l facem până în Crăciun. S-a îmbolnăvit un actor de COVID şi a trebuit să-l amânăm. Am pus repetiţie pe 4 ianuarie, alt actor a făcut COVID. Am aşteptat să vină acesta. În ziua în care acesta a venit au căzut alţi doi şi a fost a treia oară când a trebuit să-l amânăm. În prezent, Dabija repetă acest spectacol care sper ca duminică sau lunea viitoare să aibă premiera, bineînţeles dacă nu mai pică cineva. La cealaltă sală, în pod, repetă Dragoş Galgoţiu 'Ceasornicăria Taus' de Gellu Naum. Îl aşteptăm pe un regizor de la Budapesta care o să facă un spectacol după 'Fabulele' lui La Fontaine. După aceea avem o colaborare cu Eugen Jebeleanu, mai avem două tinere regizoare care au câştigat un concurs şi care trebuie să vină să lucreze. Deci, de lucru sunt convinsă că fiecare teatru are, ideea este dacă poţi să ieşi cu ele la public. Noi avem proiecte făcute până la sfârşitul anului", a precizat Dorina Lazăr.
Marinela Ţepuş, managerul Teatrului Nottara, a declarat că în 2021 instituţia pe care o conduce a atras spectatori şi au jucat de multe ori cu casa închisă, dar în condiţiile în care au fost scoase la vânzare bilete reprezentând 30% sau 50% din capacitatea celor două săli ale teatrului.
Foto: (c) ALEX TUDOR / AGERPRES FOTO
Managerul a subliniat, însă, că pandemia a adus pierderi importante pentru Teatrul Nottara, fiind suspendate peste 170 de spectacole şi peste 20 de deplasări.
"Putem spune că am jucat cu casa închisă, aceasta însemnând 30%, 50% şi niciodată 100%. (...) Adică, dacă facem o medie, cam cât ni s-a dat voie să avem, cam atât am avut. Asta fost, pentru mine, cel puţin şi emoţionant şi m-a bucurat nespus, pentru că nu ne-au părăsit spectatorii în niciuna dintre condiţii, restricţii, regulamente, reguli. Este adevărat că le-am şi respectat atât cât am putut, cu tot ce am putut. La un moment dat toţi nu făceam decât să citim reguli noi, să facem regulamente interne, să le punem pe whatsapp şi să ni le însuşim. (...) Am făcut o statistică şi în cei doi ani s-au suspendat 173 de spectacole şi 22 de deplasări, în contextul în care nu s-au jucat din repertoriu decât o treime din spectacole pentru că au fost acele restricţii de a juca cu distanţare, cu cât mai puţin contact pe scenă, actorii au rămas singurii care au jucat fără mască în tot acest timp. (...) Este adevărat că am găzduit foarte multe teatre independente care, la rândul lor, şi-au suspendat spectacolele în momentul în care s-a îmbolnăvit cineva sau au intervenit alte restricţii", a declarat Marinela Ţepuş, pentru AGERPRES.
Potrivit acesteia, la Teatrul Nottara se lucrează, în prezent, la două spectacole noi - "Mama", în regia lui Cristi Juncu, şi comedia "Ultima fată pelican" în regia lui Horia Suru, dar în regim de premieră vor fi prezentate, cât de curând posibil, şi spectacolele scoase la scenă în ultimii doi ani, care nu au putut beneficia de o premieră de gală.
De asemenea, Ţepuş a anunţat şi lansarea unui nou proiect.
"Vom lansa un proiect cu fonduri norvegiene, pe 27 va fi conferinţa de presă de lansare. Este o aplicaţie făcută tot în aceste vremuri care nu ne lasă nicio clipă să ne plictisim, se numeşte 'Reinventare' şi este vorba de şase spectacole făcute trei în regim de scenă şi trei în regim online", a relatat Marinela Ţepuş.
La Teatrul Mic situaţia este "specială şi neplăcută" din cauză că nu are o sală proprie, spune regizorul Gelu Colceag, managerul instituţiei.
Foto: (c) SORIN LUPSA / AGERPRES FOTO
"Este o situaţie specială şi neplăcută, totodată. Noi jucăm pe la diverse teatre care ne mai primesc. În prezent, jucăm la Teatrul de Comedie un spectacol, şi un spectacol la Teatrul Bulandra. De săptămâna viitoare începem să jucăm şi la Teatrul Evreiesc care ne găzduieşte cu două spectacole şi probabil că din martie la Naţional, unde ne avem promisiuni că ne vor găzdui, dar ne găzduiesc, evident, plătind chirie, nu ne primeşte nimeni gratis, ceea ce afectează bugetul care este aproape inexistent, iar anul acesta aflăm că este la jumătate, după cum ne-a spus domnul primar, ceea ce ar fi catastrofal pentru noi. (...) Despre spectatori nu pot să spun decât că îi vom pierde. Ne vom pierde identitatea în felul ăsta. Noi ne chinuim să o păstrăm, dar nu suntem siguri. Nu mai vorbim de condiţiile de pandemie care au fluctuat tot timpul, ba 50%, ba 30%, ba deloc. Am trimis oamenii acasă de multe ori, s-au plictisit şi aceştia de foarte multe ori, şi aici vorbesc de spectatori. Nu este deloc o situaţie plăcută", a mărturisit Gelu Colceag, pentru AGERPRES.
Deşi trebuie să închirieze săli pentru a putea juca, Teatrul Mic pregăteşte pentru 2022 şapte premiere.
"Vom scoate acum o premieră, peste două săptămâni, 'Menajeria de sticlă' de Tennessee Williams, apoi vom scoate 'A douăsprezecea noapte' de Shakespeare, spectacole la care lucrăm de stagiunea trecută. Mai avem în program încă vreo cinci sau şase premiere plus două coproducţii, una cu Teatrul Bulandra şi una cu Teatrul Excelsior. Toate astea în cazul în care vom avea bani, evident. Dacă nu vom avea buget, vom tăia de aici, de la premiere", a precizat Gelu Colceag.
El a amintit că Teatrul Mic are o situaţie specială pentru că ambele săli de joc pe care le deţine sunt indisponibile, necesitând lucrări de consolidare. AGERPRES