Te simți UMILIT când afli AȘA CEVA!
In urma inghetarii negocierilor intre guvernul polonez si Airbus Helicopters cu privire la achizitia lotului de 50 de elicoptere H-225M Caracal, presedintele companiei Airbus, Guillame Faury, a trimis o scrisoare deschisa premierului polonez Beata Szydło si consiliului de ministri.
Scrisoarea contine detaliile ofertei de offset facute polonezilor in contrapartida achizitiei de elicoptere multirol semnate in aprilie 2015, in valoare de 10,8mld. zloti (2,5mld. euro), achizitie pentru care licitatia de oferte a fost inceput acum 4 ani. De asemenea, intentia scrisorii este de a corecta anumite perceptii eronate lansate in presa poloneza dupa ce negocierile de offset cu Airbus Helicopters au fost oprite de catre ministerul polonez al dezvoltarii in 4 octombrie 2016, sub pretextul protejarii intereselor de siguranta nationala a Poloniei, dar si al ofertei nesatisfacatoare de compensatie la cererea poloneza.
Cei de la Airbus se apara sustinand ca oferta de compensatie (offset) facuta Poloniei depaseste valoarea veniturilor obtinute de producator in urma comenzii contractate, oferta constand in:
linie de asamblare completa in Lodz, similara celei existente la Marignane in sudul Frantei, impreuna cu o fabrica de componente;
noua uzina din Polonia s-ar fi aflat in proportie de 90% in proprietatea statului polonez (deci nu Airbus ar fi fost detinatorul investitiei) – practic prima uzina de elicoptere a statului;
o alta investitie de 37 mil. zloti, refuzata insa de min. Dezvoltarii polonez, viza constructia rotorului si a unor elemente de transmisie pentru mai multe tipuri de elicoptere ale Airbus Helicopters. Investitia ar fi generat pe o perioada de 10 ani o cifra de afaceri de peste 1,7 mld. Zloti si apoi aproximativ 200 mil. zloti/an ;
mentenanta, revitalizarea si reparatiile transferate in Polonia pentru parcul de elicoptere Caracal poloneze;
investitia ar fi creat direct 1250 de locuri de munca, iar cu tot cu furnizori 3800 de locuri de munca in Polonia, in principal in localitatile Łódź, Radom și Dęblin. Numarul total al locurilor de munca, incluzand cele indirecte, ar fi urcat la 6000, iar perioada estimata pentru care ar fi avut comenzi, de minim 30 de ani;
suma negociata in offset era valoarea bruta a contractului, si ar fi inclus TVA-ul polonez de 23%, majorand compensatiile la echivalentul a 13,4 mld. Zloti (3,106 mld. euro), ceea ce nu este obisnuit in practica. Oferta continea 45 de elemente tehnologice specificate de guvernul polonez (Min. Apararii si Min. Dezvoltarii);
productia de elicoptere nu era destinata doar pietei interne poloneze ci si exportului, doar un prim lot de test fiind asamblat la Marignane;
transferul includea licenta, coduri sursa si dreptul de modernizare a elicopterelor si sistemelor lor;
la implementarea offsetului participau in mod direct 28 de companii aeronautice de talie internationala, cu transfer de tehnologie si know-how ;
In plus, la cererea MApN polonez, Airbus a fost de acord in 30 septembrie 2016 sa extinda termenul limita de finalizare a negocierii pentru 30 noiembrie 2016. In scrisoarea trimisa in 3 octombrie, Airbus facuse noi concesii in procesul de negociere. Cei de la Airbus Helicopters sustin ca in august 2016 statul polonez a adaugat cerinte suplimentare care nu corespund legislatiei europene cu privire la competitiile de achizitie, deci prin urmare nu le pot indeplini.
In fine, Airbus concluzioneaza ca au fost indusi in eroare de statul polonez, desi ei au concurat corect si transparent, au respectat toate doleantele cumparatorului, facand mai mult decat ceea ce erau obligati sa faca prin legislatie. In consecinta, considera neindreptatite acuzatiile care le sunt aduse si ar fi indreptatiti sa ceara anumite despagubiri.
In fine, probabil ca nu totul a fost atat de roz precum sustine Airbus, insa iata ca polonezii au fost pe punctul de a o comite din nou: offset peste valoarea achizitiei, transfer de tehnologie si FABRICA DE STAT !
Asa ceva insa nu a fost niciodata la moda in Romania ! Deja in 2012-2013 cand sustineam offsetul pentru avioane multirol si alte achizitii, ni se raspundea in cor (noua, celor de la RoMilitary) la nivel de ministere ca ce au facut polonezii in 2002 cu avionul multirol nu mai e la moda, ca legislatia UE nu permite, ca e o mutare proasta care creste pretul echipamentului, etc. Mii de scuze penibile! In schimb suntem plini de pdf-uri care prezinta Romania ca pol aeronautic si tehnologic in Europa, intr-un viitor nedefinit!
Dar am uitat ca polonezii sunt niste fraieri care vor locuri de munca, tehnologie si investitii, alaturi de o dotare moderna a armatei, majoritar produsa local.
De ce sa ne complicam sa atragem investitii de compensatie si tehnologii, daca nici cele aproape gratis – din bani europeni – nu suntem in stare sa le facem! Bubuim de inteligenta si smecherie… de se vede de la o posta, chiar de la Bruxelles si Washington !
Dar vorba aceea… speranta moare ultima, iar prostia ii face pomana !