Tăierea porcului în 2024: Ignatul, între tradiții străvechi, gusturi uimitoare, secrete și superstiții șocante care te vor uimi
Tăierea porcului reprezintă una dintre cele mai vechi tradiții de Crăciun din România, un ritual complex cu rădăcini precreștine. De obicei, aceasta are loc înainte de sărbătoarea de Ignat (20 decembrie), cu excepția zilei de duminică, și este strâns legată de pregătirea cărnurilor pentru masa de Crăciun și conservarea alimentelor pentru iarnă.
În antichitate, porcul era sacrificat ca simbol al divinității întunericului, care își slăbea puterea în cea mai scurtă zi a anului, la Solstițiul de Iarnă. Oamenii sacrificau porci pentru a întări Soarele.
Astăzi, multe dintre vechile tradiții au fost păstrate, însă, pe măsură ce timpul s-a scurs, obiceiurile au evoluat și s-au amestecat, influențate de modernitate și migrarea populației. Astfel, unele tradiții s-au transformat, altele au dispărut, dar esența lor continuă să fie celebrată în diverse moduri, în funcție de regiune și comunități.
Imaginea 1/12: Specialități de Crăciun realizate în urma tăierii porcului la români - cârnați și carne afumate Sursă Muzeul Astra
Ritualul tăierii porcului și semnificațiile tradiționale
Tăierea porcului a simbolizat dintotdeauna sacrificiul și pregătirea pentru sărbători. Ritualul avea un rol protector, asigurând prosperitate și sănătate pentru anul ce urma. Ignatul este, și astăzi, considerat o zi de mare importanță, iar unele superstiții spun că oamenii trebuie să evite orice alte activități în afară de sacrificiul porcului, pentru a nu atrage ghinionul.
Sacrificarea porcului începe de obicei dimineața devreme, urmată de pârlirea pe foc de paie sau cu butelia de gaz și spălarea cu apă călduță și rece a animalului sacrificat, folosind o perie din paie sau din alte materiale, pentru a curăța pielea și a-i oferi o aromă specifică. Urmează tranșarea și pregătirea cărnii și a organelor, care sunt sortate pentru diverse preparate tradiționale (tocare, fierbere sau alte metode de preparare). Tranșarea începe imediat după sacrificarea, pârlirea și curățarea porcului, fiind marcată simbolic printr-o cruce făcută cu un cuțit între urechi sau la picioarele din față, un gest cu semnificație ritualică. Porcul este despicat (pe burtă / pe spate), iar organele interne și conținutul stomacului sunt scoase cu grijă.
Nimic nu este risipit în timpul procesului de tranșare. Slănina și șoriciul sunt sărate sau puse în saramură pentru a fi afumate mai târziu, ca și mare parte din bucățile de carne și unele preparate . Capul și măruntaiele sunt folosite pentru a prepara caltaboși și tobă. Picioarele, urechile și coada sunt utilizate pentru piftie (răcitură). Grăsimea este topită într-un ceaun, rezultând untura pentru gătit și jumările (jumerele). Carnea este tocată pentru cârnați sau prăjită și conservată în untură. Chiar și vezica urinară este transformată într-o jucărie pentru copii, iar oasele și resturile sunt folosite la fabricarea săpunului.
La final, participanții la sacrificiu – familia și vecinii – se adună la pomana porcului, o masă festivă cu preparate proaspăt gătite: cârnați, friptură (inclusiv din organe) și jumări, servite alături de mămăligă, turta de mălai (alivancă, mălăieș), murături, precum și țuică, răchie, pălincă sau vin.
Diferențe. Tradiții uimitoare în Ardeal și Banat
În trecut, tradițiile legate de sacrificarea porcului variau considerabil de la o zonă la alta, de la metodele de sacrificare și tranșare, până la modul de preparare a specialităților. Astăzi, obiceiurile s-au amestecat și adaptat, însă gustul și denumirile preparatelor păstrează încă specificul local.
De exemplu, în Banat, ajutoarele meșterului măcelar se numesc „șăgârți” și sunt întâmpinate de gazde, înainte de sacrificare, cu papricaș cu cârnați și „songolie” (fasole bătută) de post, servite alături de răchiu. Tot aici se prepară „groiza” - o mâncare unică făcută din sânge de porc, gătită exclusiv în ziua sacrificării. Specific sângeretelui din această regiune este adăugarea arpacașului, un ingredient asociat de obicei cu coliva, dar care transformă acest preparat într-un deliciu aparte.
În Ardeal și Banat, multe familii sacrifică doi sau trei porci deodată pentru a săra și afuma șuncile, jambonul, slănina, cotletele, mușchiuleții sau kaiserul. Pe lângă mezelurile de casă (cârnați, tobă, salam, sângerete, lebăr sau caltaboși), se păstrează și carne proaspătă pentru consumul zilnic. Totul este planificat pe termen lung, astfel încât proviziile să ajungă pe toată durata iernii. Mezelurile sunt depozitate în șpais (cămară rece) și pot rezista până la 8-10 luni.
În aceste regiuni, sacrificarea porcului nu este limitată la perioada Crăciunului , ci continuă și în lunile ianuarie, februarie sau martie, în funcție de necesitățile fiecărei familii și de vremea rece, care ajută la conservarea cărnii.
Secretele preparatelor tradiționale: cum diferă gusturile României
Diferențele regionale în prepararea produselor din porc reflectă bogăția culturală și tradițională a fiecărei zone din România. În sudul țării, șoriciul se freacă bine cu mălai și sare pentru a rămâne moale sau cu sângele porcului și sare, în timp ce slănina are nevoie de câteva săptămâni pentru a-și desăvârși gustul. Cârnații și caltaboșii sunt ținuți câteva zile în afumătoare pentru a dobândi aroma specifică, iar rețetele și denumirile diferă semnificativ între regiuni.
De exemplu, în Transilvania, cârnații se prepară dintr-un amestec de carne de porc și vită, condimentat generos cu boia, usturoi și chimen. În Moldova, caltaboșii sunt plini de orez și ceapă călită, toba este intens aromată cu piper și foi de dafin, iar slănina crudă se păstrează în borcane, după ce a fost frecată cu sare. Jumările moldovenești sunt mari, grase și fragede, completând o gamă variată de preparate.
În Oltenia, toba are o consistență densă și este puternic condimentată cu usturoi, în timp ce piftiile sunt făcute din oase de porc – picioare sau cap – având o zeamă clară și aromată. Cârnații sunt uscați treptat în locuri bine aerisite, iar slănina este fiartă în zeamă cu mirodenii, metoda oferind un gust unic. Muntenia vine cu propriile particularități: caltaboșii sunt mai grași, cu orez și ficat, iar toba, ușor picantă, are o gelatină densă și aromată.
În Dobrogea, influențele turcești și balcanice adaugă arome și condimente specifice preparatelor. Pastrama de porc, de inspirație balcanică, și cârnații picanți, condimentați cu coriandru sau chimion, sunt doar câteva dintre specialitățile regiunii. Slănina fiartă cu usturoi și boia sau răciturile, servite ca aperitiv, sunt alte exemple ale acestei diversități culinare.
Maramureș se distinge prin caracterul festiv al ritualului sacrificării porcului, acompaniat de colinde și alte obiceiuri tradiționale. Aici se prepară piroștele cu sângerete, o variantă mai moale a caltaboșului, iar slănina este ținută în saramură și afumată cu lemn de fag. Jumările crocante și cârnații picanți, aromați cu usturoi și boia dulce sau iute, completează masa de sărbătoare.
Astfel, fiecare regiune din România păstrează amprenta sa unică asupra preparatelor tradiționale din carne de porc, iar diversitatea acestor rețete contribuie la farmecul gastronomiei românești.
Cât se mai păstrează din tradiția sacrificării porcului
Tradiția sacrificării porcului se păstrează în special în mediul rural, unde familiile cresc porci pentru consum propriu. În orașe, însă, obiceiul este mai rar întâlnit, majoritatea oamenilor preferând să cumpere produse gata preparate sau să apeleze la rudele de la țară pentru provizii.
În unele cazuri, tradiția a fost modernizată, transformându-se în evenimente tematice, precum „Pomana porcului” organizată la pensiuni sau târguri de Crăciun .
Astăzi, acest ritual este tot mai puțin respectat în forma sa tradițională. În satele rămase, doar câțiva „specialiști” mai păstrează meșteșugul sacrificării porcilor conform obiceiurilor străvechi, iar cererea pentru serviciile lor a crescut considerabil. Din cauza numărului mare de solicitări, sacrificarea porcilor începe adesea cu mult înainte de Ignat, în unele zone chiar și înainte de Sfântul Andrei și continuă până în Ajun de Crăciun sau chiar și după.
„Dacă așteptăm până la Ignat, nu mai avem timp să pregătim totul cum trebuie – carnea să se usuce, să se afume, să fie gata la timp”, justifică gospodarii motivul încălcării tradiției.
Prepararea produselor tradiționale, precum cârnații, toba sau maioșul, necesită atât pricepere, cât și răbdare. Mezelurile trebuie lăsate să se usuce „frumos” și afumate în două-trei „fumuri bune” pentru a obține gustul autentic.
Sătenii mai în vârstă privesc cu nostalgie vremurile în care porcul era tăiat chiar în Ajunul Crăciunului: „Pe atunci, toate se pregăteau pe ultima sută de metri. Acum îl tăiem din timp, să avem răgaz pentru toate”.
Obiceiuri fascinante care ne leagă încă de trecut
Chiar dacă sacrificarea porcului nu mai are loc în ziua de Ignat, alte tradiții sunt încă respectate. Printre acestea se numără binecuvântarea animalului înainte de sacrificare și de pregătirea preparatelor. În plus, comunitățile sătești își păstrează spiritul de întrajutorare: vecinii colaborează, se ajută reciproc și celebrează împreună această ocazie. Astfel, chiar și în vremuri moderne, sacrificarea porcului rămâne un prilej de reuniune a familiei și a comunității, dar și o sărbătoare .
Un detaliu fascinant al acestei tradiții este diviziunea clară a muncii: în timp ce bărbații se ocupă de sacrificarea și tranșarea porcului, femeilor le revine responsabilitatea pregătirii ulterioare a specialităților. Una dintre cele mai migăloase și delicate sarcini este spălarea măruntaielor, care necesită o curățare minuțioasă și o pregătire atentă pentru preparate tradiționale precum caltaboșii, toba sau sângeretele. Fiecare dintre aceste rețete cere atât pricepere, cât și grijă deosebită pentru a asigura un gust autentic și siguranță alimentară. Totuși, în unele gospodării moderne, o parte din aceste obiceiuri s-a pierdut, fiind înlocuită de soluții mai rapide, cum ar fi utilizarea mațelor cumpărate din comerț.
Ar mai fi de menționat și faptul că după sacrificarea porcului, examenul veterinar este obligatoriu pentru a verifica starea de sănătate a animalului. Testarea costă câteva zeci de lei, iar în cazul în care porcul este infestat, proprietarul primește despăgubiri, dar numai dacă animalul are crotal.
Mister și superstiții de Ignat care preziceau viitorul
În vremurile de odinioară, Ignatul era considerat o zi cu puteri speciale, aducătoare de prosperitate, dar doar dacă porcul sacrificat era bine îngrășat. Se spunea că cei care visau porci în noaptea de Ignat erau norocoși, iar anul ce urma le aducea belșug.
Tradițiile și superstițiile care însoțeau acest ritual au adăugat o notă mistică evenimentului. De exemplu, se credea că persoanele miloase nu ar trebui să participe la sacrificiu, deoarece porcul ar muri mai greu, iar carnea sa nu ar fi de calitate.
Un obicei special era ca un copil să încalece pe porcul pârlit și curățat, un gest care simboliza un an plin de sănătate și prosperitate. În același timp, splina porcului era considerată un „oracol” al vremii: dacă era groasă pe întreaga lungime, iarna urma să fie grea, cu multă zăpadă, iar anul bogat în recolte. Dacă splina era subțire sau îngroșată doar la un capăt, frigul ar fi fost moderat sau concentrat doar la începutul sau sfârșitul iernii.
Astfel, ghicitul viitorului prin studiul viscerelor porcului amintește de ritualurile antice. În Muntenia, de exemplu, unii gospodari credeau că aspectul unei bucăți de carne acoperită cu grăsime ar putea prezice dacă soțiile lor vor naște fete sau băieți. De asemenea, o inimă plină de sânge închegat era considerată un semn al bogăției viitoare, fie prin câștiguri financiare, fie prin descoperirea unei comori.
Superstițiile legate de Ignat includeau și ritualuri menite să aducă binecuvântare. Copiii erau uneori însemnați pe frunte cu o cruce făcută cu sângele porcului, ca să fie sănătoși și protejați de rele.
Tradiția impunea ca întreaga zi de Ignat să fie dedicată exclusiv sacrificării, sortării și pregătirii cărnii. Se spunea că orice altă muncă în această zi atrage pedeapsa divină asupra celor care încalcă obiceiul.
Deși multe dintre aceste superstiții sunt astăzi mai puțin cunoscute, ele reflectă respectul și semnificația pe care comunitățile o acordau acestui moment crucial al anului, transformându-l într-un ritual complex, încărcat de credințe și simboluri.
Tradiția reînviată la Muzeul Astra din Sibiu: cu preparate tradiționale și colinde
Muzeul Astra din Sibiu a găzduit la finele săptămânii trecute (14 - 15 decembrie) un eveniment dedicat tăierii porcului (VEZI VIDEO ȘI GALERIA FOTO). Vizitatorii au avut ocazia să observe fiecare etapă a p regătirii preparatelor tradiționale : de la pârlirea porcului cu paie, pentru un șorici fraged, până la tranșarea acestuia, fierberea organelor pentru caltaboși, topirea unturii pentru jumări și prepararea cârnaților. Pomana porcului, servită fierbinte, a fost însoțită de murături și alte preparate specifice, precum ciorba de porc cu hrean și moare de varză. Atmosfera sărbătorilor de Crăciun a fost completată de un recital de colinde tradiționale. În paralel, vizitatorii au putut participa la atelierele de confecționare a bicelor din piele și a sorcovelor, esențiale pentru perioada colindelor.
În concluzie, deși tradiția tăierii porcului a suferit modificări în multe zone, ea continuă să fie un simbol al sărbătorilor de iarnă și o modalitate de a păstra legătura cu rădăcinile culturale.
Sursa: adevarul.ro