Publicaţia Janes relatează că Berlinul a ales să își asambleze avioanele F-35A, destinate în mod special Luftwaffe, la US Final Assembly and Inspection Facility [FACO], situată în Fort Worth, Texas. Anterior, planul era de a utiliza în acest scop FACO european cu sediul la Cameri, Italia.
Lockheed Martin, producătorul acestor aeronave, a confirmat această informație printr-un comunicat de presă oficial. În timp ce asamblarea finală și verificarea aeronavelor destinate Germaniei se va desfășura pe teritoriul SUA, compania a asigurat că va integra piese fabricate în Europa. Aceste componente vor proveni de la unitățile respective din Germania, Italia și Marea Britanie.
Aeronavă F-35 la Baza Aeriană Skrydstrup din Danemarca / Foto: Armata daneză
Berlinul nu a fost inițial interesat de avionul stealth fabricat de SUA. Cu toate acestea, evoluția situației din Ucraina le-a schimbat oficialilor militari germani percepția, convingând Bundestag-ul că F-35 este înlocuitorul perfect al vechiului avion Panavia Tornado,
În ceea ce privește caracteristicile unui platforme aeriene purtătoare de arme nucleare. Această schimbare de atitudine a dus la o cerere pentru achiziţia a 35 de aeronave F-35A.
Anterior, se credea că prima flotă va fi livrată Germaniei în 2026. Cu toate acestea, acum se anticipează că va sosi încă de anul viitor. În pofida acestei modificări a calendarului, Lockheed Martin, producătorul avioanelor, nu a oferit nicio explicație cu privire la motivul pentru care Berlinul preferă avioanele lor în detrimentul celor produse în Europa, potrivit publicaţiei Janes.
De precizat că, decizia Germaniei de a externaliza producția în afara Europei ar putea duce la o creștere a costurilor. Dacă luăm în considerare lanțul de aprovizionare, acest lucru ar putea duce la o creştere a prețului F-35 german, ceea ce ar duce la creșterea ulterioară a cheltuielilor de apărare ale Germaniei. În timp ce F-35 necesită resurse financiare substanțiale pentru întreținere și operare, fără producție internă, se ratează oportunitatea de a crea locuri de muncă la nivel local.
De asemenea, decizia Germaniei ca toate avioanele F-35 pe care doreşte să le achiziţioneze să fie produse în SUA, naşte un mare semn de întrebare asupra modului în care industria germană de apărare este implicată.
Ce se întâmplă cu proiectul companiei germane Rheinmetall de a produce fuzelaje pentru 400 de avioane F-35?
În vara anului trecut, producătorul german de armament Rheinmetall anunţa cu fast că va începe să producă piese pentru avioanele invizibile F-35 începând din 2025, într-o nouă fabrică. Această nouă uzina era considera prima investiție majoră de acest fel a unui producător de arme german de când Rusia a invadat Ucraina.
Dar, cel mai important, cei până la 450 de muncitori care ar fi urmat să lucreze trebuiau să producă piesele de fuzelaj pentru cel puțin 400 de avioane, dintre care 35 erau cele destinate utilizării de către Forțele Aeriene ale Germaniei, la un cost de 8,3 miliarde de euro.
Primul F-35 al Poloniei, aflat în faza finală de construcție în SUA. Photo source: Lockheed Martin via Defence24
Aceste aeronave sunt achiziționate ca parte a pachetului de 100 de miliarde de euro convenit în urmă cu doi ani de guvernul de la Berlin, ca parte a unui program de modernizare dedicat armatei germane.
Departe de a fi o simplă platformă de producție, această facilitate va servi, de asemenea, ca centru de întreținere pentru avioanele F-35 germane și pentru cele ale altor națiuni partenere. Se așteaptă ca această facilitate să umple golul lăsat de facilitățile anterioare din Turcia, care au fost excluse din programul F-35.
În prezent, singura producție a fuzelajului central pentru F-35 se află în mâinile companiei americane de avioane militare Northrop Grumman. Introducerea unui al doilea centru de producție, deși mai mic, în Germania, a fost considerată anul trecut de presa locală ca fiind o măsură necesară pentru a atenua un blocaj major care împiedica accelerarea livrărilor de avioane de luptă stealth.
Cu toate acestea, acum nu se știe dacă decizia de la Berlin a schimbat ceva în planurile Rheinmetall. Va afecta în vreun fel intențiile companiei asamblarea avionului F-35 german? Sau există o legătură între facilitatea propusă și decizia Berlinului de a muta asamblarea în afara Europei? SURSA: defenseromania.ro