„Sunt mai mulți iubitori de manele decât de rock în România” - Alfred Bulai, despre momentele cu Babasha la concertele Coldplay VIDEO
Cele două concerte Coldplay de la București vor rămâne în amintirea multor oameni atât pentru show-urile memorabile, cât și pentru cele două momente contrastante, când manelistul Babasha a cântat pe scenă.
Babasha și Coldplay, o disonanță muzicală foarte mare FOTO arhiva Adevărul
Dacă la primul concert Coldplay, din seara zilei de 12 iunie, au fost mii de spectatori care l-au huiduit pe Babasha, la concertul din 13 iunie lumea a aplaudat. E drept, și interpretarea a fost diametral opusă față de 12 iunie, având și unele nuanțe rock.
Trupa britanică Coldplay a susținut, joi seară, al doilea concert pe Arena Națională din București. Solistul Chris Martin le-a cerut oamenilor „să-l huduie”, apoi i-a anunțat că va urca pe scenă Babasha. Au cântat împreună piesa „Păi' Na”.
Inițial, solistul trupei a povestit cum s-a simțit după huiduielile de miercuri la adresa tânărului pe care l-a invitat pe scenă și a cântat o manea. „Ieri m-am simțit trist, șocat și vinovat pentru ce s-a întâmplat. M-am culcat aseară cu gândul că voi sunteți audiența noastră. Și voi ne faceți fericiți. (…) Dar nu pot sta supărat pe audiența noastră”, a transmis publicului solistul de la Coldplay.
Artistul a continuat: „Călătorim în toată lumea și poate că nu înțelegem prin ce ați trecut individual, sau cultura voastră, dar iubim toți oamenii în mod egal și asta înseamnă că și pe toți românii. Ieri a fost foarte frumos pentru noi. Puteți face orice, că tot ne vom întoarce în România, pentru că ne place aici”.
Totodată el a anunțat că va cânta manele timp de trei minute, rugând publicul să fie îngăduitor.
Chris Martin a spus că va urma un moment în care tânărul cântăreț Babasha va interpreta o manea.
Babasha a urcat pe scenă și a cântat, acompaniat de Chris Martin. Oamenii din public au dansat și au aplaudat. „Sunteți cel mai bun public ever”, a spus Chris Martin, la finalul melodiei.
”Adevărul” a discutat cu sociologul Alfred Bulai atât despre alegerea artiștilor de a îl aduce pe Babasha pe scenă, cât și despre reacțiile adverse ale multor români față de manele.
”A fost un marketing aranjat. O formulă de a atrage atenția. În România, o parte importantă a populației consumă manele. Sigur, ce cântă trupa britanică și manelele sunt genuri muzicale diferite. Iar oamenii reacționează negativ dacă sunt puși în fața unui gen muzical ce este în dezacord cu ce ascultă ei. Gândiți-vă de exemplu cum ar fi dacă cineva se duce la Operă și vine cineva și face stand-up comedy, e o disonanță. Însă negativul atrage, e ceva genetic, face știri. Faptul că există o încărcătură peiorativă semantică pentru o parte a populației legat de manele și cine le cântă este o realitate. Ca pondere, sunt cu siguranță mai mulți iubitori de manele decât de rock în România. Contează evident și cine le interpretează”, este de părere sociologul Alfred Bulai.
Radu Umbreș, doctor în antropologie: ”Huidui doar dacă simți că interpreții ți-au făcut voit rău”
O opinie foarte interesantă legat de huiduielele spectatorilor pe 12 iunie a avut și Radu Umbreș, doctor în antropologie socială cu titlu obținut la University College London, cu master în sociologie la Universitatea din Oxford.
”Să huidui la un concert pentru că nu îți place muzica te face neam prost cu doar două excepții: Interpreții sunt incompetenți din motive ce li se pot imputa și care afectează major performanța artisticî (obosit, spart, neglijent, dezinteresat etc); Interpreții jignesc audiența intenționat (înjură, aruncă cu chestii în public, întârzie la modul ”lasă că așteaptă fraierii” și nu își cer scuze, cântă puțin și nu revin la bis, etc)
Ce am auzit că s-a întâmplat în prima seară la Coldplay nu se încadrează la aceste excepții. Cine vrea să se chinuie cu onestitate să demonstreze că a fost 1 sau 2 cred că se minte singur. Huiduiala colectivă e mai mult decât o sumă de comportamente lipsite de respect și politețe. E o conjurație tacită care s-au coordonat pe o problemă specifică care îi unește pe hulitori, una pe care niște comentarii încearcă să o igienizeze ca fiind determinată de gusturi și așteptări.
Vezi Doamne, nu s-a huiduit că erau manele în mod particular , ci s-a huiduit că oamenii merg la Coldplay pentru ceva și primesc altceva. Nu mergi la Leonard Cohen și cântă Maria Lătărețu. Nu mergi la Megadeth și joacă fetele de la Căpâlna. Nu mergi la Roxette și te trezești cu Gheorghe Zamfir la nai. Noi nu avem ceva cu manelele ci cu inadvertența!”, a scris Radu Umbreș.
Iar reputatul antropolog suspectează ipocrizie în ceea ce privește huiduielele unor fani la adresa lui Babasha, argumentând și opinia sa în acest sens.
”Oricare dintre noi ar putea simți că așteptările noastre de la un concert au fost subminate de schimbări neașteptate și nedorite ale registrului muzical. Dar nu huidui o încercare cu cele mai bune intenții care eșuează pentru public. Te dezumfli, nu mai participi la interacțiunea cu interpreții, mergi la toaletă, pleci dacă e chiar groaznic și nu mai mergi data viitoare. Huidui doar dacă simți că interpreții ți-au făcut voit rău. Și huidui colectiv dacă simți că dauna e împărtășită cu ceilalți din jur.
Interjecțiile nu au atacat inadvertența stilistică între formație și invitat, ci au fost un mesaj de respingere a invitatului în particular și a stilului său muzical în general. ”Nu îmi plac manelele” spune altceva în România decât ”nu îmi place jazzul/ Mongolian throat singing / Radiohead” pentru că oamenii pot să deteste muzica dar să nu aibă nicio problemă cu mongolii sau cu interpreții și consumatorii de jazz. Nu cred că vreun strâin ar putea înțelege de ce unii românii au aversiune față de manele doar analizând cântecele, pentru că le lipsește conotația locală asociată genului muzical”, a mai precizat Radu Umbreș.
Sursa: adevarul.ro