Studiu Google: România în topul participării femeilor în informatică în Europa
Un studiu Google , realizat de Canvas8 , arată că implicarea femeilor în informatică este redusă în Europa, dar în România educația tinerelor în IT&C este la un nivel mai înalt. Concluziile studiului dezvăluie barierele care împiedică orientarea feminină către informatică și cariere conexe.
Elevi în laboratorul de informatică. FOTO Shutterstock
Studiul a fost realizat de Google cu scopul de a afla ce împiedică fetele de-a lungul ciclului educațional să aleagă Informatica în Europa.
Atât interesul pentru informatică, cât și studiul în acest domeniu sunt reduse în țările europene. În Spania se înregistrează cea mai mare implicare a femeilor în IT&C, 28% dintre fete studiind informatică. Marea Britanie este la polul opus, cu cel mai mic al femeilor în informatică, la jumătate față de Spania. România înregistrează un procent relativ ridicat (în comparație cu celelalte țări europene) al femeilor ce studiază informatică - 21%, peste Italia și Polonia, dar sub Franța și Spania. Interesul este la un nivel similar, ceea ce ne poziționează mai jos în ierarhia rezultată în cadrul studiului.
Diferența dintre genuri se face în special la nivelul apartenenței la domeniul IT&C și înțelegerea lui. Studiul Google arată că este de două ori mai probabil ca băieții să studieze (sau să fi studiat) informatică în școală decât fetele:
- 42% dintre băieți și-au exprimat interesul în studierea informaticii vs. 24% dintre fete
- 19% dintre fete spun că înțeleg informatica, vs. 26% dintre băieți
- 28% dintre fete se văd în domeniul IT&C, vs. 36% dintre băieți
Diferențe se păstrează și în ceea ce privește o carieră în IT&C: doar 24% dintre fete spun că vor să urmeze o astfel de carieră, comparativ cu 38% dintre băieți.
De ce nu aleg mai multe fete informatica în România?
Studiul Google a identificat mai mulți factori critici care influențează participarea fetelor în studiul informaticii și practica în domeniul IT&C. Iată care sunt aceștia în România:
- Informatica este adesea percepută mai degrabă ca un subiect izolat decât o abilitate pe care să o dezvolți: 17% dintre fetele din România simt că înțeleg Informatica.
- Nu există suficiente modele de urmat cu care să se identifice, ceea ce lasă tinerele să se bazeze pe stereotipurile din media pentru a-și forma percepții despre Informatică: 24% dintre studentele/elevele din România interesate de Informatică își doresc „mai multe modele de urmat cu care să se identifice pe rețelele de socializare”.
- Lipsa de sprijin pentru profesorii de Informatică, precum și a unui suport adecvat de curs, au un impact direct asupra implicării elevilor în acest domeniu.
- Există o decuplare între ceea ce învață elevii la școală și cum arată Informatica în viața lor de zi cu zi. În studiul Informaticii, fetele din România erau cel mai entuziasmate de: design grafic (49%), animație (47%), design web (47%).
- Părinții nu sunt apropiați de învățarea Informaticii: doar 12% dintre fetele din România spun că studierea Informaticii i-ar face mândri pe membrii familiei lor.
- Rețelele de prieteni și cunoștințe nu oferă destul imbold pentru studiul informaticii: 20% dintre elevele/studentele din România spun că dacă „mai mulți dintre prietenii mei ar face asta” ar avea mai multă încredere în capacitatea lor de a învăța Informatică.
Metodologie
Studiul a fost realizat de Google în parteneriat cu compania de cercetare Canvas8. Cercetarea a plecat de la discuții amănunțite cu lideri și inovatori în domeniul educației din mai multe țări - Italia, Polonia, Israel, Irlanda, Finlanda și Suedia, urmate apoi de interviuri cu 36 de tinere din Franța, Irlanda, Italia și România. Studiul a fost realizat în intervalul noiembrie 2022 - aprilie 2023, pe un eșantion reprezentativ de 3000 de persoane, femei și bărbați, cu vârste între 16 și 21 de ani, din Franța, Irlanda, Italia, România, Spania și Marea Britanie.
Sursa: adevarul.ro