Stigmatul adolescenților împinși prea devreme la viață sexuală. Sfaturile unui expert în igiena relațională
Nevoia de apartenență la un grup social îi face pe mulți adolescenți din România să mintă în legătură cu începerea vieții sexuale. Frica de stigmatizare îi impinge de multe ori la luarea unor decizii greșite, care îi lasă cu traume ireversibile și le marchează profund viața.
Adolescenții sunt forțați de multe ori să aibă relații sexuale prea devreme FOTO arhivă Adevărul
România ocupă, în prezent, primul loc în Europa la infecții cu transmitere sexuală și este în top la sarcini la vârsta adolescenței. Laura Felea, profesoară de Istorie la Liceul Tehnologic „Henri Coandă“ și directorul Palatului Copiilor din Tulcea, este voluntar de 20 de ani și formator la ONG-ul „Tineri pentru Tineri“, care promovează educația pentru sănătate în școlile și liceele din țară.
Dascălul a vorbit pentru „Adevărul” despre necesitatea ca în toate școlile din România să fie ținute cursuri legate de anatomie, educație pentru viața de familie, fiziologie, metode contraceptive și prevenirea traficului și consumului de droguri.
Laura îi învață practic pe adolescenți să spună „Nu“ atunci când supuși presiunii venite din partea grupului din care fac parte în legătură cu momentul în care își încep viața sexuală.
„Unii exagerează, spunând că au avut un contact sexual mai devreme”
Dacă copiii termină liceul fără să fi avut raporturi sexuale, primesc deja un soi de etichetă din partea colegilor și prietenilor. Unii dintre ei ajung să mintă doar ca să nu fie etichetați și marginalizați de grup.
„Unii exagerează, spunând că au avut un contact sexual mai devreme decât l-au avut efectiv, iar o parte dintre cei care și-au început viața sexuală, simțindu-se judecați de ceilalți, ascund acest lucru”, prezintă profesorul cele două laturi ale problemei.
Depinde foarte mult de temperamentul adolescentului și de grupul din care face parte. Nevoia de apartenență la grup este cea care finalmente primează, susține Laura Felea.
Profesoara a format de-a lungul anilor mai mulți elevi care lucrează acum alături de ea ca voluntari și, pe sistemul educației de la egal la egal, merg în liceele din Tulcea, unde fac ateliere cu colegii de aceeași vârstă. Informațiile sunt adaptate în funcție de vârsta copiilor și de capacitatea acestora de a le înțelege.
„Când e momentul potrivit să ne începem viața sexuală?”
Una dintre întrebările pe care adolescenții i le pun cel mai des la cursurile de educație pentru sănătate este „când este momentul potrivit să ne începem viața sexuală?”
„Le spun că momentul potrivit este când te simți pregătit. Recomandarea mea este ca acest lucru să se întâmple după 18 ani, când organismul nostru este suficient de maturizat, organele noastre sexuale sunt dezvoltate suficient și avem maturitatea luării unor decizii așezate. Este doar o recomandare. Important este să o faci când consideri tu, nu când vor ceilalți”, explică dascălul.
O trezire la realitate pentru mulți elevi sunt jocurile de rol pe care Laura Felea le face cu ei. Fetele sunt provocate să intre în pielea unor adolescente însărcinate, iar băieții în cea a unor tineri care află că au contractat o boală cu transmitere sexuală. Elevele află astfel că nu e deloc ușor să îi spună băiatului, dar și părinților că au rămas însărcinate.
„Mi s-a întâmplat ca fetele să înceapă să plângă, pentru că au realizat că nu ar putea să le spună asta mamelor lor. Le explic că nu o să le omoare, așa cum cred ele, dar cu siguranță se vor supăra teribil. După ce o să se calmeze, o să caute împreună soluții”, spune Laura Felea.
În cariera didactică a întâlnit fete care au fugit de acasă după ce au aflat că sunt însărcinate, dar și părinți care și-au alungat copiii la aflarea veștii. Sunt și cazuri fericite, în care părinții își ajută copiii să depășească acest moment dificil, dar profesoara îi conștientizează pe elevi că există riscul să rămână singuri dacă vor fi puși vreodată într-o astfel de situație.
Protecție înainte de orice
Laura Felea le explică adolescenților că prioritară este protecția atunci când când au raporturi sexuale.
„Protecție înseamnă în primul rând prezervativul. Este cel mai ușor de procurat, iar pentru că ei sunt în creștere, anticoncepționalele nu sunt cea mai bună soluție”, punctează dascălul.
Profesorul crede că din educația pentru sănătate care face parte din programa școlară nu ar trebui să lipsească nici subiectele mai sensibile, cum sunt infecțiile cu transmitere sexuală, sarcina și parentalitatea la vârsta adolescenței, un adevărat fenomen în România.
Extrem de importantă este și igiena, dar și igiena relațională . Elevii trebuie să învețe corect denumirea organelor corpului și, mai ales, să își facă igiena corporală.
„Nu știu să își spele corect organele sexuale. Suntem pe primul loc în Europa la infecții cu transmitere sexuală pentru că nu știm să ne protejăm și nu știm să ne facem corect igiena corporală. Noi spargem, de pildă, acele mituri transmise de părinți și bunici legate, de pildă, de faptul că nu e bine ca fetele să se spele în perioada menstruației. Le transmitem reguli elementare de igienă intimă tocmai pentru ca aceste adolescente să rămână sănătoase și să nu mai perpetueze informații false”, încheie lecția de educație pentru sănătate Laura Felea.
Sursa: adevarul.ro