
Știați că Peter Navarro, consilierul lui Trump care a declanșat haosul tarifelor, nu are studii în economie și a fost găsit pe internet de soțul Ivankăi Trump?
Numele Peter Navarro apare în campania electorală din primul mandat al lui Donald Trump și a fost găsit de familia viitorului președinte al SUA pe Amazon, relatează Adnkronos.com.
În timpul primei campanii prezidențiale a lui Donald Trump, nu exista nicio structură organizațională reală, cu atât mai puțin experți economici importanți care să îl urmeze pe candidatul republican. Trump l-a însărcinat atunci pe ginerele său, Jared Kushner, să găsească pe cineva care să poată îndeplini rolul de consilier economic.
Kushner, relatează într-un articol din 2017 din ‘Vanity Fair’, că a urmat o procedură cu totul neobișnuită: și-a propus să găsească un expert răsfoind titluri de cărți pe Amazon.com. Fără măcar să le comande și poate chiar să le citească, a fost impresionat de un titlu foarte izbitor: „Death by China”. Cartea din 2011 avea o copertă agresivă și un mesaj clar, exact în stilul preferat de Trump: fii dur, decisiv și un adversar al Chinei.
Autorul era un economist puțin cunoscut publicului larg, dar deja un susținător convins al politicilor comerciale agresive: Peter Navarro. Kushner a decis apoi să îl contacteze pe Navarro, întrebându-l dacă ar fi dispus să se alăture echipei lui Trump în calitate de consilier economic. Navarro a acceptat imediat, devenind astfel – cel puțin inițial – singurul consilier economic oficial al campaniei lui Trump.
Jurnalista Rachel Maddow de la Msnbc relatează un alt detaliu suprarealist în povestea lui Navarro.
Economistul avea un obicei special de a-și susține tezele agresive privind tarifele și protecționismul: în cel puțin șase dintre cărțile sale, citează adesea un expert în economie pe nume Ron Vara, prezentându-l drept o sursă autorizată și un susținător al ideilor sale. Iată unul dintre citatele apărute în „Death by China”: „Numai chinezii pot transforma o canapea din piele într-o baie de acid, un leagăn de copil într-o armă letală și o baterie de telefon mobil în șrapnel care străpunge inima”.
Dar Ron Vara nu a fost deloc un economist adevărat. El nu exista și nu existase niciodată. Era un personaj inventat de autor. Numele „Ron Vara” era, de fapt, o simplă anagramă a lui „Navarro”. El a creat acest economist imaginar pentru a conferi credibilitate pozițiilor sale, citându-l în mod repetat ca și cum ar fi fost o autoritate independentă și recunoscută.
După ce Trump a preluat mandatul la Casa Albă, imaginarul Ron Vara a reapărut pentru scurt timp într-o notă difuzată la Washington, care susținea politicile tarifare agresive ale președintelui. Încă o dată, Navarro a folosit această figură inexistentă pentru a-și justifica convingerile. „New York Times” a descoperit rapid că și aceasta era o ficțiune, un e-mail fals asociat cu fictivul Ron Vara.
Peter Navarro a comentat povestea spunând că alter ego-ul său era un „truc, o glumă” și că „în niciun moment personajul nu a fost folosit abuziv ca sursă de fapte reale”, dar între timp alți economiști l-au citat pe Vara în scrierile lor. Editorul său, Prentice Hall (Pearson Group), a introdus de atunci o notă în retipăririle cărților pentru a indica faptul că este un pseudonim al autorului.
Toată chestiunea nu a avut niciun efect asupra încrederii lui Trump în Navarro. La urma urmei, magnatul a inventat în anii 1980 un purtător de cuvânt imaginar pe nume John Barron (Barron a fost ulterior numele pe care l-a dat celui de-al cincilea copil al său, pe care l-a avut cu Melania).
Astăzi. economistul este consilier comercial al Casei Albe și a publicat recent în ”Financial Times” un fel de manifest pentru războiul comercial Trump-2.
Potrivit lui Navarro celelalte țări folosesc alte tipuri de bariere, precum manipularea valutară, dumpingul, subvențiile, furtul de proprietate intelectuală și obstacolele de reglementare, pentru a bloca exporturile americane. Strategia pe care o vedem în aceste ore este un răspuns necesar la o „urgență națională” cauzată de un sistem comercial inechitabil.