SRI devine autoritatea națională în domeniul interceptărilor / Centrul Naţional pentru Interceptarea Comunicaţiilor va funcționa în cadrul SRI
Serviciul Român de Informații devine autoritate națională inclusiv în domeniul interceptării comunicațiilor, astfel că viitorul Centru Național pentru Interceptarea Comunicațiilor va funcționa în cadrul SRI, se arată în proiectul de lege privind organizarea şi funcţionarea Serviciului Român de Informaţii, aflat în dezbaterea coaliției și consultat de G4Media.ro.
Unele voci din societatea civilă și politice au solicitat înființarea unei agenții independente de interceptare a comunicațiilor.
Ce prevede proiectul de lege:
- Art. 5 – Serviciul este autoritate naţională în următoarele domenii:
d) interceptarea comunicaţiilor, sens în care realizează punerea în aplicare a actelor de autorizare privind restrângerea temporară a exerciţiului unor drepturi sau libertăţi fundamentale ale cetăţenilor, emise potrivit legii; - Art 7 h) asigură avizarea şi acreditarea operaţiunilor de producţie, comercializare, import ori export a aparaturii de interceptare şi înregistrare a comunicaţiilor/ comunicărilor, potrivit competenţelor.
- Art. 8 c) Centrul Naţional pentru Interceptarea Comunicaţiilor – cu rol în obţinerea, prelucrarea şi stocarea informaţiilor în domeniul securităţii naţionale;
Coaliția de guvernare dezbate proiectele legilor securității naționale, un pachet mai amplu de legi care privesc funcționarea și organizarea serviciilor de informații, a armatei, ministerului de Interne și CSAT. Premierul Nicolae Ciucă a anunțat pe 27 mai că proiectele sunt analizate în cadrul fiecărui partid din coaliție, iar într-o săptămână vor intra în dezbaterea Guvernului, pentru a fi trimise la Parlament.
Context
Și în prezent interceptarea informațiilor se realizează tot de către Serviciul Român de Informații, însă o serie de decizii CCR au pus sub semnul întrebării capacitatea Serviciului de a mai realiza interceptări.
Astfel, a fost agitație maximă în sistemul de justiție și în cadrul serviciilor de informații după ce Curtea Constituțională a dat publicității, în luna aprilie, motivarea deciziei din februarie 2022, prin care a fost declarată neconstituțională legea pentru aprobarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr 6/ 2016.
Această OUG, care le dădea ofițerilor de informații dreptul de a efectua acte de cercetare penală, fusese deja declarată neconstituțională (o sintagma din oug) încă de acum șase ani, însă problema nou apărută este că și legea care ar fi trebuit să îndrepte ordonanța a fost, la rândul ei, declarată neconstituțională.
Mai mult, din motivarea CCR s-ar putea înțelege că însuși Centrul Național de Interceptarea a Comunicațiilor din cadrul SRI funcționează cu încălcarea Constituției, deoarece a fost înființat prin hotărâre CSAT, și nu prin lege adoptată de Parlament. CCR subliniază în decizia din februarie 2022 că problema n-a fost reglementată, deși a fost semnalată încă de acum șase ani, la precedenta decizie a Curții.
Pe de altă parte, unii magistrați consultați de G4Media.ro susțin că CCR nu are dreptul potrivit legii, să analizeze hotărâri CSAT, doar legi sau ordonanțe de urgență.
Ministrul Justiției a susținut, într-un răspuns pentru G4Media.ro, că decizia CCR din februarie 2022 vizează doar anumite paragrafe din lege, în timp ce altele, care ar permite continuarea activității CNIC, au fost declarate constituționale.