Cristian Măcelaru a dirijat Orchestra Naţională a Franţei în cadrul marelui concert de Ziua Bastiliei, în faţa Turnului Eiffel şi a milioane de francezi. Rapsodia Română, de George Enescu, a răsunat sub bagheta sa pe 15 iulie, la Paris. Cristian Măcelaru chiar a postat pe Facebook un scurt filmuleţ din faţa Turnului Eiffel şi spunea că ”a dirija Rapsodia Română de Enescu în faţa Turnului Eiffel este unul dintre cele mai speciale momente din viaţa mea. Lui Enescu i-ar fi plăcut să audă cum sunetele iubitei sale compoziţii umplu întregul Paris. Trăiască puterea muzicii care ne conectează pe toţi”.
Printre comentariile primite la postare a atras atenţia şi mesajul critic lăsat de Angela Gheorghiu, care îl numeşte pe tânărul compozitor laş, trădător şi cu lacune mari în educaţie:
„Din păcate eşti un laş şi un trădător, ştii bine ce vreau să spun...un alt român, nu mă surprinzi deloc. Muzică populară la Paris, OMG! Cultura ta muzicală aici s-a oprit?! Păcat! Avem mari compozitori români, nu uita asta niciodată, pe care publicul internaţional nu îi cunoaşte, şi eu i-am cântat şi interpretat pe foarte mulţi pe toată planeta, dar tu nu ai studiat în România şi, atenţie, ai mari lacune pe acest subiect“, i-a transmis soprana.
Soprana Angela Gheorghiu, despre George Enescu, Ciprian Porumbescu şi Maria Tănase: „False legende!“
Nu e pentru prima oară când Angela Gheorghiu vorbeşte despre „falsele legende“ din istoria culturală a României. Într-un interviu acordat în 2021 pentru Contributors, artista a desfiinţat nume grele ale culturii muzicale româneşti, afirmând că sunt supravealuate.
„Cine a fost Ciprian Porumbescu? Un compozitor care a scris puţine lucruri… Aici este o problemă în România. O problemă cu George Enescu, cu Ciprian Porumbescu… Nimeni nu vrea să afle cine au fost oamenii aceştia. Ciprian Porumbescu a fost un compozitor ce se afla la începutul carierei, a compus o operetă românească. Muzica sa nu este de mare valoare, comparativ cu mulţi alţi compozitori români. (...) Istoria culturală este alcătuită în România din false legende. Din oameni despre care ni se spune că au făcut, că sunt mari, dar ei nu sunt aşa de mari. Eu în 30 de ani nu am descoperit nici o sală importanta în care George Enescu să fi cântat. Unde a cântat? Vă imaginaţi în perioada în care George Enescu a cântat la vioară ce artişti mari erau atunci pe planetă? Vă puteţi imagina?
Nu poţi să spui că Maria Tănase a fost şi a cântat la New York. Artiştii de muzică populară nu cântă în săli mari. Cântă doar la comunităţile de români. Şi cântă în restaurante. Sau în mici săli pe care reuşesc ei să le închirieze. Trebuie spuse lucrurilor pe nume. M-aţi înţeles ce vreau să spun? Legendele care s-au format în România sunt exagerate, s-au construit false legende comandate. Sunt nume şi istorii construite. Nu poţi să spui că Maria Tănase cânta la New York, dacă ea a cântat printre mese“, spunea Angela Gheorghiu în interviul acordat pentru contributors.ro.
Pianista Ana Silvestru oferă „umile sugestii divelor mondiale“
Între timp, comentariul lăsat la postarea lui Măcelaru a fost şters, dar o captură a fost postată de pianista Ana Sivestru, care a avut o reacţie la mesajul sopranei.
„Ofer şi eu niste umile sugestii divelor mondiale întru câştigarea tuturor concursurile posibile. Multe lucruri bune se învaţă în şcoală, dar un mic amănunt tot scapă: la concursul “cine e cea mai mondială divă din ţară” există şi proba de frumuseţe de dinăuntru (să-i zicem: concursul de frumuseţe sufletească). Bref: concursurile de frumuseţe sufletească au neajunsurile lor, dar anumite calităţi rămân indiscutabile: de exemplu, să fii în stare să te bucuri fără rezerve pentru ziua extraordinara a unui prieten/coleg/camarad.
Altă calitate: să nu umileşti public un coleg/prieten/camarad care te-a felicitat sincer, pe persoană fizică sau virtuală, pe la 1500 toamna, pentru un concert reuşit.
Mai înţelegem că a cânta Enescu te face “las, trădător, un alt român“. Să fie primit. În rest, textul sopranesc este divin şi coerent, într-o limbă română ca o comoară în adâncuri înfundată, şi nu putem decît să admirăm rezultatul apropierii sufleteşti de Marea Muzică, de artişti legendari, de culturi de peste mări, oceane şi ţări, de regii şi reginele Împărăţiilor din această lume sau din cea a spiritului.
Nu-mi este clar de unde vine ura pentru Enescu, lăsăm această dilemă în seama universităţilor numite în postare, unde se predă că Enescu călătorea o lună pe vapor ca să cînte la un muzeu în America şi să înlocuiască urgent un dirijor indispus“, a scris Ana Silvestru pe contul personal de Facebook.
Soprana Angela Gheorghiu, despre George Enescu, Ciprian Porumbescu şi Maria Tănase: „False legende!“