Sondaj: Angajaţii peste 40 de ani preţuiesc mai mult sănătatea şi familia. Generația Z are o viziune pragmatică asupra muncii
Peste 50% dintre tinerii care compun generația Z și 45% dintre mileniali ar fi dispuși să câștige mai mult ca să trăiască mai confortabil mai degrabă decât să-și ia mai multe zile de concediu, potrivit platformei de recrutare online BestJobs.
Generația tânără preferă să muncească în companii private Fătă: Shutterstock
Un sondaj al acesteia arată că pandemia a transformat modul în care oamenii se raportează la job. Începând cu generația celor născuți în 1980 – milenialii – cultura organizațională s-a schimbat cu accent pe bunăstare și flexibilitate.
Potrivit aceleiași surse, 53% dintre tinerii generaţiei Z – născuți după 1995 - şi 45% dintre mileniali ar alege câştigarea unui venit mai mare, care să le asigure menţinerea stilului de viaţă confortabil şi lipsit de griji în locul zilelor mai numeroase de concediu.
Totodată, 23% dintre tinerii din generaţia Z caută oportunităţi prin care să se dezvolte profesional, chiar şi făcând compromisuri privind salariul, în comparaţie cu 10% dintre mileniali şi 6% dintre cei din generaţia X – născută între 1965 și 1979.
Munca la job, doar cât e necesar
Timpul liber petrecut cu familia sau cei dragi este o alegere mai bună decât venitul crescut pentru 17% dintre tineri, 25% dintre mileniali şi 17% dintre cei care aparțin generației X.
Generația Z prețuiește foarte mult independenţa, flexibilitatea şi fericirea, iar viziunea lor despre muncă este mai mult una pragmatică decât aspiraţională, spune Ana Vișan, marketing manager la platforma BestJobs, pentru News.ro : ”Tocmai de aceea auzim în ultimul timp de «quiet quitting» - tendinţa prin care tinerii se dedică jobului strict cât este necesar, fără a depăşi orele din program şi fără a avea ambiţia promovării. Totodată, se află într-o etapă de formare şi sunt dispuşi să renunţe la timpul liber în favoarea unui venit care să le permită să ducă stilul de viaţă dorit şi să aibă acces la experienţe. Millennials, pe de altă parte, reprezintă o generaţie obişnuită să muncească mult, să îşi seteze obiective provocatoare, dar să se şi bucure de beneficiile care vin odată cu un statut mai înalt şi venit mai mare. Aceste generaţii sunt şi cele care redefinesc cultura organizaţională, punând în centrul ei bunăstarea angajaţilor şi fericirea la job”.
Salariul, principala atracție
Pe măsură ce înaintează în vârstă, angajații acordă o mai mare atenție sănătății lor și a celor din jur. Pentru generația X şi cei peste 58 de ani, venitul rămâne principala alegere în mai puţin de 40% din cazuri.
Tinerii din Generaţia Z apreciază cel mai mult la jobul pe care îl au în prezent salariul (40%), posibilitatea de a lucra de la distanţă (33%) şi flexibilitatea programului (27%).
Milenialii se bucură şi ei de salariu (48%), dar apreciază şi siguranţa locului de muncă (31%) şi echilibrul între viaţa profesională şi cea privată (29%), la fel ca și persoanele cu vârsta între 42 şi 57 de ani. Cei trecuți de 58 de ani aleg, după salariu, relaţiile avute cu colegii (37%), comunicarea cu superiorii (25%) şi beneficiile extrasalariale (18%).
Peste 50% dintre tinerii din generaţia Z, repondenţi ai sondajului şi-au început cariera profesională şi au joburi entry level, unde câştigă între 2.000 şi 3.000 de lei net pe lună. 17% au joburi part-time sau internship-uri şi câştigă lunar între 1.000 şi 2.000 de lei, în timp ce 30% câştigă peste 3.000 de lei.
Majoritatea angajaţilor preferă să lucreze pentru o companie privată, pentru că sarcinile diferite pe care le au de îndeplinit îi ajută să se dezvolte profesional. Aproape 70% din generația Z lucrează la privat, proporția milenialilor fiind de 81%.
Sondajul mai arată că 20% dintre cei peste 42 de ani tind să economisească, în timp ce tinerii pun mai mult accent acum pe consolidarea cunoştinţelor cu scopul de a obţine rapid un job nou dacă situaţia va impune.
Sondajul a fost făcut în perioada 27 august - 11 septembrie pe un eşantion de 1.272 utilizatori de internet din România.
Sursa: adevarul.ro