Solistul trupei maghiare Karpatia, trimis în judecată pentru promovarea ideologiei fasciste, rasiste și xenofobe
Petras Janos Laszlo, solistul trupei maghiare de muzică rock "Karpatia", a fost trimis în judecată de Parchetul de pe lângă Judecătoria Miercurea Ciuc, pentru promovarea cultului persoanelor vinovate de săvârșirea unei infracțiuni contra păcii și omenirii sau promovarea ideologiei fasciste, rasiste ori xenofobe, prin propagandă, săvârșită prin orice mijloace, în public.
Potrivit unui comunicat al Parchetului General, dosarul are ca obiect săvârșirea unor infracțiuni prevăzute de OUG nr. 31/2002 privind interzicerea organizațiilor și simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob și a promovării cultului persoanelor vinovate de săvârșirea unor infracțiuni contra păcii și omenirii.
Procurorii susțin că cetățeanul maghiar Petras Janos Laszlo, în calitate de solist al formației de muzică "Karpatia", cunoscută cu un repertoriu ultranaționalist și antiromânesc, în mod sistematic, dar în special cu ocazia concertului susținut la Miercurea Ciuc în data de 6 iunie 2014, a promovat idei și concepții naționaliste, atât prin versurile cântecelor, dar și a scandărilor, întrebărilor retorice și comentariilor acestuia efectuate în pauzele muzicale.
Astfel, cu ocazia concertului susținut la data de 6 iunie 2014, prin inserarea ideilor naționaliste în versurile cântecelor, dar și prin dialogul solist-public, Petras Janos Laszlo a indus o stare de surescitare a ascultătorilor care creează în mentalul publicului (compus în majoritate de tineri maghiari) sentimente naționaliste, fiind astfel ușor speculate ideile revizionist-separatiste.
"Prin contextul creat de concertul rock, solistul a contribuit la generarea și amplificarea sentimentelor antiromânești ale participanților, promovând intoleranța etnică și violența fizică împotriva românilor. Cu ocazia concertului din data de 06.06.2014, susținut la Miercurea Ciuc, s-a constatat caracterul ultranaționalist și antiromânesc al cântecelor, prin chemări repetate la luptă ale maghiarilor (secuilor) pentru redobândirea teritoriilor pierdute după modelul Peninsulei Crimeea, dar și prin luptă armată, negarea actualei ordini internaționale prin contestarea vehementă a prevederilor Tratatului de pace de la Trianon din anul 1920, jignirea românilor (considerați "cotropitori" și "opincari")", arată procurorii.
În opinia Parchetului, cântecele selectate de Petras Janos Laszlo, prin ideile revizioniste și revanșarde conținute, sunt apte "să trezească reacții de naționalism extremist, putând fragiliza, tensiona relațiile dintre români și maghiari".
Manifestarea a fost structurată astfel încât să transmită mesajul existenței de-facto a Ungariei Mari, solistul menționând fiecare dintre "teritoriile rupte" în preambulul pieselor cu texte ale poeților reprezentativi zonelor respective (cu accentuarea ideii că sunt luate "în considerare vechile hărți" despre care se speră că "vor fi și cele noi"), iar pe parcurs participanții la concert au scandat, în mod repetat: "Să piară Trianon!", "Ținutul Secuiesc nu este România!", mai arată procurorii.
De menționat că, în timpul concertelor de rock, majoritatea ascultătorilor sunt foarte receptivi la mesajele/semnalele transmise de pe scenă.
Totodată, din dorința de a se solidariza cu ceilalți participanți la concert, ascultătorii își manifestă cât mai exuberant apartenența la mesajul receptat.
"În această stare de surescitare este facilitată manipularea ideologică, astfel că participanții la concert se simt/devin membri ai unui grup unit de apartenența la aceeași ideologie, transmisă prin intermediul melodiilor și 'dialogului' cântăreț — public", mai spun procurorii.
Pe de altă parte, anchetatorii arată că Petras Janos Laszlo este o persoană controversată în mediile artistice, dar și în cele politice din Budapesta.
Textele cântecelor sale excelează prin accente virulent naționaliste: "reînvierea" Ungariei Sfântului Ștefan, refacerea "granițelor milenare" ale națiunii ungare, acuze și etichetări jignitoare la adresa "cotropitorilor", identificați în statele vecine Ungariei.
În plus, el este și liderul ideologic al formației "Karpatia", care, încă de la înființare (2003), a avut un mesaj explicit revizionist (la concerte se scandează lozinci specifice și se utilizează simboluri ale "Ungariei Mari").
Concertele se derulează aproape exclusiv în mediile tinerilor radicali naționaliști din Ungaria și cele ale radicalilor maghiari din Transilvania și "Ținutul de sus" (sudul Slovaciei).
Începând din 2006, formația "Karpatia" a concertat la toate edițiile Taberei Asociației "Tineretului Maghiar Ardelean" (EMI/TMA), tabere în care se derulează acțiuni de propagare a mesajelor autonomist — separatiste și revizioniste.
Petras Janos Laszlo a fost prezent pe teritoriul României și cu ocazia Festivalului "Insula Secuiască" (28 — 30 iunie 2012, în localitatea Cătrușa, județul Covasna), unde s-a remarcat prin scandarea mesajelor iredentiste și antiromânești, respectiv prin incitarea la violență.
Acesta a mai susținut trei concerte în România, în zilele de 16 martie 2013 (la Casa de Cultură din Baraolt, județul Covasna), 29 iunie 2013 (la Sala Sporturilor din Târgu Secuiesc, județul Covasna) și 9 august 2013 (în cadrul taberei organizate de TMA în localitatea Borzont, județul Harghita), ultima prezență fiind mediatizată intens în presa românească din prisma discursurilor xenofobe susținute de acesta.
Totodată, concerte ale formației "Karpatia" au avut loc în data de 25 iunie 2015, în zona ștrandului termal din localitatea Vlăhița (la adunarea motocicliștilor "Rebel Wolf"), în zilele de 9 august 2014 și 6 august 2015, în cadrul edițiilor a X-a (Borzont) și a XI-a (Gheorgheni, km 3, în proximitatea Pensiunii "7 Flori/7 Virag",) ale Taberei EMI/TMA.
În timpul concertelor, prin intermediul textelor din cântece, Petras Janos Laszlo a remis publicului (format în special din tineri cu vârste cuprinse între 16 și 30 ani) mesaje ce excelau prin accente virulent naționaliste.
În cadrul anchetei, procurorii au solicitat Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării să transmită un punct de vedere în legătură cu acest dosar, având în vedere necesitatea de a stabili dacă conținutul cântecelor, dar și al scandărilor, întrebărilor retorice și comentariilor solistului formației "Karpatia" efectuate în pauzele muzicale, sunt de natură a promova idei și concepții xenofobe precum și naționalismul extremist.
Potrivit CNCD, afirmațiile lui Petras Janos Laszlo depășesc limitele libertății de exprimare, conținând elemente de incitare la ură națională și discriminare, care afectează relațiile sociale, în acest caz cele de conviețuire interetnică.
Paralela realizată de Petras Janos Laszlo între situația din Ucraina și statutul peninsulei Crimeea, respectiv regiunea ținutului secuiesc din România constituie un act evident de incitare la ură națională.
Dosarul urmează a fi trimis Judecătoriei Miercurea Ciuc, după traducerea rechizitoriului din limba romană în limba maghiară. AGERPRES