Soldații ucraineni din prima linie, afectați de blocajele camionagiilor polonezi: „Trebuie să fii rupt de realitate”
Efectele blocajului frontierei de către camionagii polonezi încep să fie resimțite de către soldații ucraineni din tranșeele înghețate care se apără de atacurile continue ale Rusiei, acestea făcându-le misunea și mai dificilă, relatează NYT.
Soldați ucraineni lângă Bahmut FOTO EPA-EFE
Un soldat ucrainean, Oleksandr, care luptă în estul Ucrainei, a dezvăluit că unitatea sa așteaptă și acum livrarea a două dispozitive de vedere pe timp de noapte, esențiale pentru ca soldații să se orienteze în siguranță spre pozițiile de luptă. Echipamentul a fost reținut la graniță, a spus el, camionagii polonezi blocând principalele puncte de trecere și provocând cozi pe kilometri întregi, începând cu 6 noiembrie.
Oleksandr, care a cerut să fie identificat doar prin prenume, în conformitate cu protocolul militar ucrainean, a avut cuvinte dure la adresa acestei acțiuni. „Ca să blochezi granițele țării, în timpul unei invazii la scară largă, trebuie să fii complet rupt de realitate și, în acest fel, îți speli mâinile în sângele oamenilor care așteaptă ajutorul necesar", a spus el.
Iulia Klimenko, șefa comisiei pentru transport și infrastructură din Parlamentul ucrainean, se așteaptă ca blocada să ducă la o scădere de 1% a creșterii economice preconizate a Ucrainei în 2023.
„Întreprinderile nu primesc suficiente componente; lanțurile de aprovizionare sunt perturbate. Acest lucru este valabil și pentru echipamentele militare și producția acestora", a declarat Klymenko săptămâna trecută. „Chiar și asamblarea dronelor în Ucraina necesită să le aduci din altă parte".
Volodimir Șul, un soldat ucrainean care coordonează ajutorul oferit de voluntarii Brigăzii 63 Mecanizate, a declarat că nu înțelege cum de țări care au un interes direct în victoria Ucrainei - și care au fost printre cei mai generoși aliați ai acesteia - ar putea să se angajeze într-o astfel de blocadă într-unul dintre cele mai dificile momente ale războiului.
Ucraina, a spus el, protejează Europa de agresiunea Moscovei. „Să lași Rusia să avanseze înseamnă să permiți prăbușirea Europei și a valorilor europene", a adăugat el.
Deși se presupune că articolele medicale, militare și anumite produse alimentare ar trebui să fie scutite de blocada camionagiilor, soldații ucraineni, voluntarii și proprietarii de afaceri spun că haosul începe să facă ravagii în liniile de aprovizionare deja precare.
Soldatul Oleksandr a declarat că lupta de pe front rămâne sângeroasă și dificilă și că blocada de la graniță a sporit sentimentul că Ucraina este abandonată.
"Cred că această acțiune face direct jocul Rusiei, care duce un război cu noi și face totul pentru a ne distruge țara și poporul", a spus el.
Aparent, disputa care a dus la blocadă are la bază o rațiune simplă: Camionagiii polonezi sunt supărați din pricina concurenței la prețuri reduse a șoferilor ucraineni, care nu sunt supuși acelorași reguli privind orele de lucru și salariile ca șoferii din Uniunea Europeană. Polonezii acuză totdată că sunt tratați incorect de către funcționarii vamali ucraineni care îi fac să aștepte în timp ce șoferii ucraineni au prioritate.
Camionagiii polonezi au cerut Uniunii Europene să reintroducă sistemul de permise pentru camionagii ucraineni, care a fost eliminat după invazia pe scară largă a Rusiei în Ucraina, o măsură pe care însă Bruxelles-ul a fost reticent să o ia, în condițiile în care războiul continuă.
Edward Lucas, cercetător senior la Center for European Policy Analysis, a scris duminică că disputele mărunte privind regulile au scăpat de sub control. „În condițiile unei conduceri politice puternice, toate acestea ar putea fi rezolvate", a apreciat el.
„Suferința economică resimțită de șoferii polonezi și de alți șoferi de camioane necesită asistență specifică: exact genul de problemă în care UE ar putea fi utilă”, a subliniat el.
Dar, pe măsură ce blocada intră în a doua lună, incapacitatea Bruxelles-ului de a aborda această problemă a fost agravată de politica internă a Ucrainei și a vecinilor săi, de propaganda agresivă a Rusiei, de interesele comerciale divergente și, din ce în ce mai mult, de emoții vehemente.
În loc să se apropie de rezolvare, blocada se extinde, fermierii polonezi blocând acum un al patrulea punct de trecere major, iar transportatorii slovaci, ajutați de camionagii maghiari, s-au alăturat protestului obstrucționând o altă trecere principală.
La data de 6 decembrie, se estimează că aproximativ 2.950 de camioane erau blocate de ambele părți ale frontierei poloneze, 650 la granița cu Slovacia și 750 care așteptau să intre în Ucraina dinspre Ungaria, potrivit oficialilor ucraineni.
Ucraina și Polonia au convenit să deschidă luni un punct de control pentru o mână de camioane care părăsesc Ucraina. Totuși Polonia, împreună cu asociațiile de camionagii din alte câteva țări, solicită în continuare Uniunii Europene să reintroducă sistemul de permise.
Sentimente amestecate
Oficialii polonezi și ucraineni au declarat joi că au convenit să aibă vineri o întrunire cu ușile închise pentru a discuta în vederea găsirii unei modalitață de a pune capăt blocadei.
Adina Valean, comisarul european pentru transporturi, a declarat marți pentru Radio Liberty că este hotărâtă să apere liberalizarea traficului de mărfuri între Ucraina și Uniunea Europeană, în ciuda cererilor protestatarilor polonezi, precizând că sistemul de permise nu va fi reintrodus.
Ambasadorii Lituaniei, Letoniei și Estoniei s-au întâlnit cu autoritățile poloneze în această săptămână pentru a face presiuni asupra acestora să găsească o soluție.
Vasil Zvarici., ambasadorul Ucrainei în Polonia, a declarat luni că negocierile continuă și că speră că se poate ajunge la un compromis, dar, a adăugat el, "atâta timp cât agresiunea rusă continuă, nu putem reveni la aceste permise".
„Trebuie să deblocăm granița și să ne așezăm la masă și să negociem deoarece nu există altă cale", a declarat Zvarici.
Pawel Ozygala, în vârstă de 44 de ani, proprietarul unei companii de transport din Lublin, Polonia, care participă la proteste, a declarat că este vorba despre o chestiune de echitate elementară.
„Nu există niciun compromis din partea ucrainenilor, iar noi nu vrem să facem compromisuri", a declarat Ozygala.
Volodimir, un șofer din regiunea Volyn din nord-vestul Ucrainei, care a cerut să i se folosească doar prenumele, având în vedere emoțiile aprinse din jurul acestei probleme, așteaptă de 14 zile să treacă granița.
Chiar dacă este prins în vâltoarea acestei situații, a spus el, simpatizează cu camionagiii polonezi și înțelege de ce aceștia consideră că condițiile de piață sunt nedrepte.
"Am foarte mulți prieteni care au murit în război", a spus el. "Când a început războiul, cine a fost primul care și-a deschis granițele și i-a primit pe refugiații noștri? Cine ne-a ajutat tot timpul?", a întrebat el. "Polonia".
Găsirea unui compromis a fost complicată, deoarece Polonia se află în plin proces de formare a unui nou guvern de coaliție după alegeri controversate.
Grupurile poloneze de extremă dreapta, inclusiv cele care au legături istorice cu Rusia, au încercat rapid să exploateze situația, spun experții.
"Rusia profită de pe urma protestelor, este cât se poate de clar", a apreciat Wojciech Przybylski, director al Res Publica, o instituție de cercetare cu sediul la Varșovia, Polonia.
Frustrarea camionagiilor polonezi este de înțeles, a spus el, iar pe măsură ce războiul se prelungește, este firesc ca interesele comerciale să fie reafirmate.
El a subliniat că Varșovia trebuie să facă un pas înainte și să le ofere asistență camionagiilor, deși acest lucru este complicat de tranziția dezordonată a puterii.
Rusia este abilă să manipuleze diviziunile din societățile occidentale și să exploateze aceste fisuri în beneficiul său și a folosit problema camioanelor pentru a-i prezenta pe ucraineni ca fiind nerecunoscători și nedemni de încredere, spun experții.
Alți doi vecini ai Ucrainei, Ungaria și Slovacia, sunt conduse de lideri care sunt în mod deschis prieteni ai Rusiei și au luat măsuri care subminează solidaritatea europeană pentru Kiev. Decizia camionagiilor maghiari și slovaci de a se alătura protestelor amenință să adâncească tensiunile asupra economiei ucrainene deja afectate.
Aeroporturile din Ucraina au fost închise pentru traficul comercial de la invazia rusă, unele dintre cele mai mari porturi ale sale rămân ocupate de forțele rusești, iar refacerea unui culoar de transport maritim în Marea Neagră permite Kievului să exporte doar o mică parte din ceea ce putea face înainte de război.
În acest context, drumurile și legăturile feroviare sunt colacii de salvare ai Ucrainei, scrie NYT, potrivit Yahoo News.
Sursa: adevarul.ro