Șoferii care parchează pe trotuar vor rămâne fără mașini
Se modifică din nou Codul rutier, iar Poliția rutieră va putea dispune și ridicarea mașinilor parcate neregulamentar pe trotuar, nu doar a celor lăsate pe carosabil
Masinile parcate aiurea pe trotuar vor putea fi ridicate
Mașinile parcate neregulamentar vor putea fi ridicate indiferent dacă se află staționate pe carosabil sau pe trotuar, după ce o propunere de modificare legislativă a fost aprobată, miercuri, de Camera Deputaților. Pentru a intra în vigoare, noua reglementare trebuie să primească semnătura șefului statului și să fie publicată în Monitorul Oficial.
Propunerea legislativă modifică alineatul 1 al articolului 64 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. „Poliţia rutieră poate dispune ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar. Ridicarea şi depozitarea vehiculelor în locuri special amenajate se realizează de către administraţiile publice locale sau de către administratorul drumului public, după caz”, prevede proiectul.
Cum a fost motivată propunerea
Potrivit prevederilor aflate acum în vigoare, Poliţia rutieră poate dispune ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar, dar numai de pe partea carosabilă. „Prin această formulare, poliția este privată de un instrument eficient prin care poate înlătura pericolul creat, spre exemplu, de către o mașină parcată neregulamentar într-un spital sau o școală sau o grădiniță. Sau în cazul în care prin staționarea vehiculului respectiv, pietonii – inclusiv părinți cu copii mici sau persoane cu dizabilități – sunt forțați să folosească carosabilul pentru deplasare expunându-se riscului de accidente. În toate aceste situații, din cauza formulării actuale a legii, poliția nu poate dispune singura măsură care poate înlătura efectiv pericolul, adică înlăturarea acelui vehicul”, se arată în expunerea de motive a proiectului legislativ semnat de deputatul USR Cătălin Drulă.
Ce spun polițiștii
Guvernul a transmis că susţine iniţiativa legislativă, dar sub rezerva condiţionării ca măsura ridicării să fie dispusă doar în cazul în care nu se respectă distanţa minimă de un metru pentru circulaţia pietonilor. „Raţiunea este tocmai aceea că în România nu sunt suficiente locuri de parcare, iar ridicarea tuturor vehiculelor de pe trotuare ar fi practic imposibilă la ora actuală”, a precizat Alexandru Popa, reprezentantul Direcţiei Rutiere din Ministerul Afacerilor Interne.
Alexandru Popa a mai spus că şi în prezent este interzisă parcarea pe trotuare, însă nu se dispune această măsură administrativă de ridicare a autovehiculelor. „Referitor la obligaţia de un metru, în forma actuală este prevăzută în sarcina administraţiilor locale de a amenaja parcări pe trotuare, cu condiţia de a respecta distanţa de un metru pentru pietoni. Noutatea adusă prin iniţiativa legislativă este că se elimină sintagma «pe partea carosabilă». Prin propunere se doreşte să se ridice toate vehiculele staţionate neregulamentar, inclusiv de pe trotuar”, a mai explicat reprezentantul MAI.
Ciudatul curs până la aprobare
Inițiativa legislativă în urma căreia vor putea fi ridicate și mașinile parcate neregulamentar pe trotuar datează se câțiva ani și a avut un curs foarte ciudat în cadrul procesului legislativ. Depus la Senat în luna aprilie 2019, proiectul a fost rapid respins o lună mai târziu. În luna iunie a aceluiași an, proiectul ajunge la Camera Deputaților, care în acest caz este for decizional. Timp de trei ani nu se întâmplă prea mare lucru în afara primirii unui aviz de la Comisia pentru drepturile omului, culte şi problemele minorităţilor naţionale.
Proiectul se reactivează brusc pe 14 aprilie 2022 cu primirea punctului de vedere de la Guvern. Inițiativa legislativă a fost luată în discuție de câteva ori în plen în lunile septembrie și octombrie, dar nu a putut fi adoptată din cauza inexistenței unor rapoarte ale comisiilor de specialitate din Parlament. Cel puțin bizar, miercuri 19 octombrie, în plenul Camerei Deputaților ajung în același timp patru rapoarte ale comisiilor (industrii şi servicii; transporturi și infrastructură; juridică, de disciplină şi imunităţi; apărare, ordine publică şi siguranţă naţională), iar proiectul este luat rapid în dezbatere și aprobat cu 232 de voturi pentru, 3 voturi contra și 29 de abțineri.
Soluția de compromis
Octavian Rusu, expert în politici publice, fondator şi CEO al Issue Monitoring, e explicat pentru „Adevărul” că în forma votată, dacă nu s-a ținut cont de punctul de vedere transmis de Guvern și Poliția Rutieră prin care ar putea fi ridicate mașinile parcate pe trotuar, dar care nu le lasă pietonilor un metru pentru a circula, modificarea legislativă poate fi considerată abuzivă. „De exemplu, dacă un cetățean nu își poate parca mașina pe trotuar în jurul blocului în care locuiește lăsând loc și pietonilor se poate interpreta că discutăm despre o îngrădire a dreptului de utilizare a proprietății. Cred că se putea ajunge la o soluție de compromis, cea propusă de Poliția Rutieră. Oricum, în prezent această problemă ar putea fi rezolvată de Federația Asociațiilor de Proprietari din România, spre exemplu, care îl poate sesiza pe președintele Klaus Iohannis unde legea merge pentru promulgare”, a precizat Octavian Rusu.
Sursa: adevarul.ro