Natura acțiunilor militare obligatorii, în prima fază a unei contraofensive, presupune însă exact ceea ce pesimiștii se tem să se întâmple: pierderi mari și avansare lentă până la consolidarea accesului terestru.
Armata ucraineană a anunțat astăzi recucerirea a trei sate, însă vestea bună vine după ce batalioanele de geniu ale Brigăzii 33 Mecanizate și Brigăzii 47 Asalt, formațiuni care conduc contraofensiva Ucrainei, au suferit pierderi grele de echipamente în asaltul executat săptămâna trecută la Mala Tokmachka, o comună situată la 60 km sud-sud est de Zaporojie.
Pierderile includ cel puțin cinci dintre vehiculele de geniu specializate ale batalioanelor. Echipate cu role și pluguri de mine, aceste vehicule conduc tancurile și vehiculele de luptă ale infanteriei (IFV) prin câmpurile de mine, activând minele cu pluguri speciale și creând astfel o cale de acces pe care tancurile și IFV-urile să poată înainta spre apărarea inamicului.
Chiar și în cazul armatelor puternice, atacul inițial e costisitor: rata pierderilor ajunge la 50%
Coloană blindate occidentale ale Ucrainei, distruse lângă Mala Tokmachka / Orihiv
Faptul că geniștii au pierdut atât de multe vehicule în jurul zilei de joi, 8 iunie, nu înseamnă că atacul asupra pozițiilor rusești de lângă Mala Tokmachka a eșuat. Un atac frontal asupra fortificațiilor inamice presupune crearea unei breșe, ceea ce reprezintă una dintre cele mai dificile și mai costisitoare operații terestre de luptă.
Chiar și armatele cel mai bine echipate și mai bine antrenate se așteaptă să piardă până la jumătate din forța de asalt în timpul unei breșe de succes. Așa s-a întâmplat și cu Brigada 47 Asalt, nevoită ca în doar o săptămână de lupte grele să abandoneze trei dintre cele mai bune șase vehicule ale sale Leopard 2R, de fabricație finlandeză. Alte pierderi ucrainene confirmate includ un vehicul de geniu IMR-2 de construcție sovietică și un Bergepanzer german.
Teoretic, un Leopard 2R - care este de fapt un tanc Leopard 2A4 de 69 de tone pe care firma finlandeză Patria l-a transformat într-un vehicul de deminare - ar trebui să detoneze în siguranță orice mină și să elibereze o cale de acces la tranșeele și barierele de beton care de regulă se construiesc în spatele câmpurilor de mine. Menținându-și ritmul de înaintare, un Leopard 2R care tocmai a curățat un câmp minat poate împinge pământ în tranșee, poate trece peste podul de pământ rezultat și apoi împinge obstacolele de beton adiacente, după care fortificația este spartă, iar tancurile și IFV-urile pot trece în viteză.
Problema este că, dacă vehicul aflat primul într-un astfel de convoi care circulă pe o cale îngustă cât lățimea sa este lovit, atunci vehiculele din spatele lui nu au altă opțiune decât să îl ocolească și să intre astfel în zona minată. Se pare că exact o astfel de situație a avut loc la sud de Mala Tokmachka. Unele imagini cu blindatele înghesuite distruse în jurul mașinii de conducere sugerează că, foarte probabil, un elicopter Ka-52 rus a lovit vehiculul din față pentru a-l imobiliza, iar celelalte au fost forțate să treacă pe lângă el sperând că densitatea minelor plantate de ruși le va permite accesul.
Breșa este singura soluție pentru Armata Ucrainei
Imagine ilustrativă: vehicule de luptă ale infanteriei Bradley / US Army
Deși pentru susținătorii Ucrainei este frustrant să urmărească cum brigăzile ucrainene își pierd multe dintre cele mai bune și mai rare echipamente, nu ar trebui să fie surprinzător. Trecerea printr-un baraj de mine este dificilă chiar și atunci când nu se desfășoară sub un atac aerian necruțător.
Însă crearea unei breșe este o condiție esențială pentru a permite înaintarea blindatelor. Ucraina a creat nouă brigăzi noi cu echipamente americane și europene și le-a repartizat pe toate contraofensivei. Până acum, doar trei dintre acestea (Brigada 33 Mecanizată, Brigada 47 Asalt și Brigada 37 Infanterie Moto) s-au alăturat luptei.
Celelalte șase noi brigăzi (inclusiv unități cu tancuri poloneze PT-91, britanice Challenger 2 și IFV-uri americane Stryker) se pare că așteaptă ca unitățile de conducere să deschidă accesul către în liniile rusești, moment în care vor exploata terenul și vor ataca.
Sectorul situat la sud de Mala Tokmachka este esențial pentru strategia ucraineană
Frontul din sud-estul Ucrainei, 9 iunie 2023 / Sursa harta: ISW și New York Times
Mala Tokmachka fixează linia frontului în regiunea Zaporojie, la 35 de km nord de orașul strategic Tokmak, care el însuși se află pe coridorul principal către portul Melitopol ocupat de ruși.
Dacă forțele ucrainene pot străpunge câmpurile minate de la sud de Mala Tokmachka, pot ocupa Tokmak-ul și apoi au un acces facil către Melitopol, având șansa să despartă în două forțele ruse din Ucraina.
Tancurile Leopard 2, IFV-urile M-2 și vehiculele de geniu Leopard 2R, IMR-2 și Bergepanzer, distruse sau avariate și abandonate lângă Mala Tokmachka săptămâna trecută sunt costul nefericit, dar probabil inevitabil, al celei mai dificile faze ale unei operații necesare.
Având în vedere puținele știri de pe front, nu este exclus ca ucrainenii să fi găsit deja o cale prin sau în jurul câmpurilor de mine Mala Tokmachka. Dacă nu, este de așteptat să încerce din nou să avanseze spre Tokmak, fie direct de-a lungul drumului T0408, fie indirect dinspre est sau vest.
Oricum pierderile înregistrate în această etapă nu vor opri atacul ucrainean. Foarte probabil în acest moment aliații Ucrainei pregătesc zeci de vehicule de geniu specializate în străpungerea câmpurilor de mine.
Atât Ucraina, cât și aliații occidentali au investit în contraofensivă și o vor face în continuare pentru că, indiferent de rezultatul final din teren, aceasta va pregăti scena pentru următoarea fază a războiului. Contraofensiva va fi prelungită cât mai mult timp posibil, în încercarea de a slăbi Rusia și a o determina să se angajeze în negocieri de pace cu o Ucraină puternic susținută. SURSA: defenseromania.ro