Sindicatul RomâniaFilm va picheta Ministerul Culturii ca urmare a situaţiei de degradare a cinematografelor

Sindicatul RomâniaFilm va picheta Ministerul Culturii ca urmare a situaţiei de degradare a cinematografelor

Membrii Sindicatului Liber RomâniaFilm intenţionează să picheteze Ministerul Culturii (MC) săptămâna viitoare, în contextul degradării severe a sălilor şi grădinilor de cinematograf din România, dar şi al neplăţii salariilor angajaţilor regiei, a declarat preşedintele sindicatului, Maria Bikfalvi.

"La ora actuală, dintr-un număr de 474 de cinematografe au mai rămas doar 29 funcţionale. Strigătul nostru este că nu ne luăm salariile de două luni de zile. Din partea Ministerului (Culturii, n.r.) nu primim niciun fel de răspuns, deşi am făcut nenumărate adrese. Practic suntem paralizaţi. Nu avem distribuitori plătiţi, nu avem utilităţi plătite, nu avem drepturile noastre salariale plătite, dar nimănui nu îi pasă", a declarat marţi, pentru MEDIAFAX, Maria Bikfalvi, preşedintele Sindicatului Liber RomâniaFilm.

RADEF RomaniaFilm a predat, în perioada 2009 - 2010, un număr de 95 de săli şi grădini de cinematograf către autorităţiile publice locale şi judeţene. "Acestea aveau obligaţia expresă prevăzută în Legea 303/ 2008 ca, în termen de patru ani, să asigure investiţiile necesare, reabilitarea, dotarea şi modernizarea sălilor şi grădinilor de spectacol cinematografic preluate de la regie. După cum bine ştiţi, având în vedere informările anterioare, numai un număr de şase cinematografe funcţionează asigurând difuzarea de film cinematografic", se arată într-o notificare adresată în luna septembrie fostului ministru al Culturii Kelemen Hunor.

Maria Bikfalvi a precizat că nu au existat bani la consiliile locale pentru reabilitatea celor 95 de cinematografe transferate. "Drept urmare, din cele 95 de cinematografe ajunse la consiliile locale, numai şase mai funcţionează în prezent, aproximativ 80 de salariaţi pierzându-şi locurile de muncă. La ora actuală, în cadrul RADEF mai lucrează 180 de oameni", a precizat Bikfalvi.

Directoarea sindicatului a precizat că, până în prezent, au fost făcute în jur de patru adrese care au fost înaintate fostului ministru al Culturii Kelemen Hunor, secretarului de stat Alexandru Oprean şi secretarului general al Ministerului Culturii Mihaela Kaitor.

"Nu am primit niciun răspuns. Am fost la discuţii, doar la discuţii şi ni s-a spus că nu stă în pixul dumnealor de a lua decizii. Nu pot decide ei soarta RADEF România. Numai Consiliul de Administraţie numit prin ordin al ministrului. (...) RomâniaFilm nu are de doi ani Consiliu de Administraţie şi atunci am avut pe o perioadă scurtă de o lună de zile, au făcut un Consiliu de Administraţie rapid doar pentru a-l pune în funcţie pe fostul director general, Mihail Ţintea. Practic, de acolo ni se trag toate nenorocirile. La RomâniaFilm avem doi directori generali - unul pe contract de mandat şi unul pe contract de muncă, unul în persoana lui Marius Iuraşcu, respectiv Mihail Ţintea", a mai spus Bikfalvi.

Potrivit acesteia, soluţia pentru rezolvarea situaţiei cu care se confruntă cinematografele din România stă în puterea Ministerului Culturii.

În acest context, Maria Bikfalvi a precizat că una dintre acţiunile sindicatului va fi de pichetare a Ministerului Culturii, după ce vor obţine autorizaţiile necesare în acest sens.

Prezent la evenimentul organizat la cinematograful Patria din Capitală, Bogdan Iuliu Hossu, preşedintele Cartel Alfa, a precizat pentru MEDIAFAX că trebuie conştientizată importanţa difuzării filmelor româneşti.

"Trebuie conştientizată importanţa actului de difuzare a filmelor, în principal a filmelor care sunt realizate în România, pentru că s-a ajuns la o aberaţie, investim în creaţie de noi filme şi nu o să avem capacitatea să le facem să fie accesibile cetăţenilor, distrugând reţeaua de difuzare. Soluţia pe care sindicatul a sugerat-o - şi nu este numai soluţia sindicală, ci este o soluţie reieşită din discuţiile şi cu alţi specialişti - este necesitatea unei fuziuni între RADEF şi CNC (Centrul Naţional al Cinematografiei, n.r.), care ar rezolva problema creaţiei cu difuzarea într-un singur bloc", a spus Hossu.

În acest context, Hossu a precizat că trebuie luate decizii de Ministerul Culturii privind modificarea imediată a cadrului legislativ deficitar. "Cele 100 de cinematografe transferate în proporţie de 99% nu au dat rezultate datorită lipsei capacităţii comunităţii locale de a le întreţine, de a angaja personal şi de a contracta", a mai spus preşedintele Cartel Afla.

Potrivit lui Bogdan Hossu, în mod normal, ar trebui aplicată legea cinematografiei, care prevede ca Ministerul Culturii să solicite retrocedarea spaţiilor în cazul în care comunitatea nu a putut să întreţină spaţiile respective. "Sindicatul a constatat că totul este închis şi totul se blochează. (...) Cele două acţiuni - de pichetare şi de modificarea legii -, dar Ministerul Culturii este de drept iniţiatorul legislativ. Se poate da asistenţă tehnică, se pot sugera îmbunătăţiri la cadrul legal, dar competenţa este a Ministerului Culturii, care trebuie să-şi asume această acţiune", a mai spus preşedintele Cartel Afla.

De asemenea, potrivit unui document, începând din 20 octombrie, membrii Sindicatului Liber RomâniaFilm au hotărât să se blocheze, pe perioadă nedeterminată, în interiorul cinematografului Bucureşti din Capitală. A fost aleasă această clădire din cauza stării de degradare majoră în care se află. Potrivit sursei citate, protestele vor culmina cu declanşarea grevei foamei pe o perioadă nedeterminată.

Mihail Ţintea a fost înlăturat din funcţia de director general al RADEF în mai 2007, fiind considerat, în urma unor controale ale Ministerului Culturii, responsabil de managementul defectuos al regiei şi de neexploatarea corespunzătoare a cinematografelor din administrare, ceea ce a dus la scăderea veniturilor instituţiei. Ulterior, el a depus acţiune în instanţă împotriva Consiliului de Administraţie al regiei, cerând reintegrarea în funcţie.

Mihail Ţintea a solicitat să fie repus în funcţia de director general al RADEF RomâniaFilm şi să i se plătească drepturile de care ar fi dispus în perioada suspendării contractului său individual de muncă, după soluţia definitivă pronunţată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, pe 13 septembrie 2012.

După înlăturarea lui Ţintea, în 2007, Ministerul Culturii l-a numit la conducerea regiei pe Maxim Meca, fapt care, la vremea respectivă, a generat numeroase proteste ale sindicaliştilor RADEF.

Meca a fost apoi înlocuit de Marius Iuraşcu, care conduce RomâniaFilm din 18 iunie 2009.

Pe 5 martie 2012, Iuraşcu a fost numit de premierul de la momentul respectiv, Mihai Răzvan Ungureanu , în funcţia de secretar de stat în Ministerul Culturii. Atunci, Iuraşcu s-a suspendat din funcţia de director general al RomâniaFilm pe perioada mandatului său de secretar de stat la Ministerul Culturii. Conducerea interimară a RomâniaFilm a fost preluată de Marcel Negruţi, directorul economic al regiei. Pe 4 mai 2012, Iuraşcu a demisionat însă din funcţia de secretar de stat la Ministerul Culturii, revenind la conducerea RADEF.

RomâniaFilm (RADEF) este o regie autonomă în subordinea Ministerului Culturii, nesubvenţionată de la bugetul de stat, care a reabilitat, modernizat şi digitalizat, în doi ani ai echipei de management, conduse de Iuraşcu, cinematografele "Republica" din Cluj (care a primit denumirea "Florin Piersic"), "Patria" din Ploieşti (care astăzi se numeşte "Premiera"), a reabilitat sala "Europa" din Bucureşti (care se află în circuitul Europa Cinema), a digitalizat sala "Patria" din Craiova şi a deschis cinci săli de Caffe Cinema 3D, în Bucureşti, Ploieşti, Călăraşi, Turnu Severin şi Craiova. În prezent, şi alte săli de cinema din reţeaua RomâniaFilm sunt în curs de modernizare.

 


Citește și:

populare
astăzi

1 Pe asta ați citit-o?

2 Putin: „NATO a decis să intre în război cu Rusia” / Textul integral al declarației președintelui rus. Este România amenințată?

3 De citit...

4 VIDEO Pe cerul Spaniei, chiar înainte de inundațiile devastatoare

5 Frate, ce țară e asta? / Economist rus: Pentru unele familii sărace din Rusia, bărbații sunt mai prețioși morți decât vii