Sindicalist: Mâine, la ora 9:00, începe greva controlorilor de trafic; există șanse să fie suspendată într-un interval de timp rezonabil

Sindicalist: Mâine, la ora 9:00, începe greva controlorilor de trafic; există șanse să fie suspendată într-un interval de timp rezonabil

Greva generală a controlorilor de trafic aerian va debuta cu certitudine marți, la ora 9:00, însă există șanse reale ca aceasta să fie suspendată după un interval de timp rezonabil, probabil după o oră sau două, a declarat, luni, liderul Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian din România (ATSR), Gabriel Tudorache, la ieșirea de la negocierile cu ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, și cu managementul ROMATSA.

"Putem să vă spunem cu certitudine că mâine (marți, n.r.), începând cu ora 9:00, ora locală, va începe greva generală așa cum am anunțat-o anterior. Ceea ce putem să vă spunem în momentul de față este că, în urma discuțiilor cu domnul ministru (ministrul Transporturilor — n. r.) și cu reprezentanții atât ai Ministerului Transporturilor, cât și ai autorităților aeronautice din România, există șanse destul de mari ca această grevă generală pe care am anunțat-o pe perioadă nedeterminată să se poată opri într-un interval de timp relativ scurt. Este imposibil de a aprecia în acest moment, exact, că va fi vorba despre două ore, trei ore, o oră și ceva. Este vorba de un număr mare de documente, de acte care trebuie puse atât în pagină, iar multe din ele aprobate, cum ar fi decizii ale Consiliului de Administrație care era programat pentru ora 14:00. (...) Există foarte multe aspecte și puncte pe care trebuie să le discutăm cu Consiliul de Administrație, vor fi lucruri care necesită destul de mult timp și nu există nicio posibilitatea ca aceste aspecte să fie rezolvate până la ora 9:00 dimineața", a explicat Tudorache.

El a ținut să precizeze că în momentul da față nimeni nu poate să spună care vor fi zborurile afectate de greva controlorilor de trafic.

"Pentru toți pasagerii care au bilete în momentul de față putem să spunem că există o singură diferență față de greva de avertisment în conformitate cu legislația națională și internațională. Nu stabilesc nici cei din sindicat, nici cei din ROMATSA, nici domnul ministru sau președintele României care vor fi zborurile afectate. Decizia se ia de la EUROCONTROL, de la Network manager și în mod cert astăzi să spună cineva care aeronavă va decola, dacă va decola este imposibil de precizat. Legea prevede că vor fi asigurate 33,3% din zborurile care erau programate, plus excepțiile pe care ne obligă legea să le asigurăm. Decizia vizavi de acest aspect o iau cei de la Network Manager. În esență, pentru pasageri, cred că toate companiile ar trebui să știe exact dacă decolează din timp. Acesta este motivul pentru care, pe legislație internațională, suntem obligați să anunțăm cu minimum 48 de ore înainte tocmai pentru ca toate companiile să știe în timp util și să-și poată anunța pasagerii despre ce este vorba", a menționat sindicalistul.

Întrebați de ce depinde suspendarea grevei generale, sindicaliștii de la ROMATSA au precizat că este vorba despre mai multe documente care trebuie pregătite și aprobate în Consiliul de Administrație al instituției.

"Situația este în continuare încâlcită. Trebuie să înțelegeți că este vorba de multe documente care trebuie pregătite și aduse la forma la care pot fi trimise. Este vorba de o dată limită: 31 mai, până la care acestea pot fi înaintate către EUROCONTROL sau Comisia Europeană. Ce este important, este că mâine (marți, n.r.), la ora 9,00, sunt șanse puține să fie terminate toate aceste documente și să intre într-un cadru în care noi putem să discutăm despre anularea grevei. Noi avem toată bunăvoința și vreau să se transmită către pasageri, pentru a-i face să sufere cât mai puțin: cu prima ocazie la care reușim să descâlcim acest nod gordian și o să avem primele dovezi ale unor lucruri care se întâmplă noi suntem dispuși într-un timp rezonabil să căutăm soluții de suspendare a acestei greve", a subliniat purtătorul de cuvânt al ATSR, Florin Diaconu.

La rândul său, Gabriel Tudorache a adăugat că dacă documentele nu vor fi gata până pe 31 mai, factorii implicați nu vor pleca acasă.

"Este vorba despre mai multe documente care depind în primul rând de aprobarea Consiliului de Administrație. Noi, așa cum stabilisem cu domnul ministru înainte de greva de avertisment, am făcut aproape toate documentele — mai există un document la care se lucrează încă. Este vorba despre formatul noului buget pe anul 2018 care trebuie trimis, așa cum s-a spus mai devreme, până pe data de 5 iunie conform reglementărilor europene. Având în vedere că la noi nu se lucrează în perioada 1-5 iunie, am afirmat că termenul este 31 mai. Domnul ministru a spus că, dacă nu vor fi gata până pe 31 mai, nu vor pleca acasă factorii implicați, adică nici cei de la Autoritate, nici cei de la minister și evident nici cei de la ROMATSA'', a subliniat liderul sindical.

Chiar dacă este posibil ca greva generală de marți să fie suspendată într-o oră sau două, conflictul colectiv de muncă nu se va închide, întrucât sunt alte 50 de revendicări ale salariaților ROMATSA care trebuie discutate.

"Pe de altă parte, este important să înțelegeți că dacă această grevă se va suspenda — și probabilitatea cel puțin în momentul de față este foarte mare ca într-un timp rezonabil să o suspendăm — conflictul nu se încheie. Avem 50 ce revendicări pentru care am deschis acest conflict colectiv de muncă, nu are cum să se închidă, pentru că, practic, cu domnul ministru nu am discutat absolut deloc pe revendicări. Există și celelalte probleme și o grămadă de aspecte pentru care suntem în acest conflict. Vor fi negocieri în continuare, iar în orice moment în care vom constata că patronatul sau orice alți factori de decizie vor devia de la ceea ce ne-am înțeles și inclusiv nu vom reuși să rezolvăm cele 50 de revendicări, această grevă generală se va relua în orice moment, cu respectarea obligațiilor legale, așa cum v-am amintit: 48 de ore lucrătoare pentru legislația internațională", a avertizat acesta.

Pe de altă parte, Gabriel Tudorache a subliniat că stabilirea datei de 30 mai pentru greva generală nu a avut nicio legătură cu minivacanța românilor.

"Greva generală a fost pusă pe data de 30 întrucât, dacă Consiliul de Administrație de astăzi (luni, n.r.) nu decide ceea ce ar trebui să decidă pentru a salva ROMATSA de la faliment și dacă am fi pus-o după data de 5 iunie, dată limită pentru depunerea documentelor la Comisia Europeană, la forurile internaționale, o făceam degeaba. ROMATSA era condamnată la faliment. Acesta este motivul pentru care data grevei a fost pusă pe 30 mai, ținând cont de respectarea legii. Deci, nu are absolut nicio legătură cu faptul că ATSR încearcă să strice vacanța. Este efectiv data limită, pentru că, noi dacă nu am fi pus-o pe data de 30, sincer să fiu nu știu dacă am fi avut întâlnirea de astăzi și discuția pe care am avut-o astăzi. Această discuție a avut loc, în opinia noastră, evident pentru că a fost anunțată această grevă generală, iar măsurile discutate cu domnul ministru au fost luate doar pentru că am anunțat această grevă. Dacă am fi anunțat-o pe 7 iunie, ROMATSA era în faliment", a explicat el.

AGERPRES


populare
astăzi

1 Informații care dau fiori...

2 ALERTĂ România, condamnată să-i plătească 85 de milioane de euro plus dobânzi fostului proprietar rus al rafinăriei RAFO Onești

3 VIDEO Priviți ce „drăcovenie” au scos americanii din „cutia cu maimuțe”

4 Dau și ceilalți? / O mare navă rusă s-a scufundat în Mediterană după o explozie la sala motoarelor / „Ursa Major” era „strategică” pentru Rusia

5 Băiatul lui Ștefan Bănică Jr. povestește cum a fost bătut și umilit: „Mi-a dat pumni în burtă, apoi se lua de mine: de ce plângi, ești fetiță?”