Simple potriveli?/Turnătorul lui Orban la DNA, contracte cu fostul Guvern liberal
Autoritatea pentru Digitalizarea României, structură înființată și operaționalizată la începutul anului trecut de Guvernul condus de Ludovic Orban, a încheiat, luna aceasta, primul său contract de achiziții important. Banii ajung, culmea, la o companie deținută de un grup de afaceri controlat de controversatul Tiberiu Urdăreanu, cel care, în primăvara anului 2016, l-a denunțat de Ludovic Orban la DNA, pentru că i-ar fi cerut o „sponsorizare” de 50.000 de euro, pentru a-și plăti aparițiile televizate în timpul campaniei electorale aferente alegerilor pentru Primăria Capitalei de acum cinci ani. Grupul de firme UTI, patronat de Urdăreanu, este implicat în numeroase contracte cu statul controversate, iar omul de afaceri însuși a făcut obiectul unor dosare instrumentate de DNA. Atât ca inculpat, cât și ca denunțător de profesie, dezvăluie Jurnalul.ro .
Vorbim despre o afacere parafată în 18 martie 2021, când Autoritatea pentru Digitalizarea României a încheiat un acord-cadru în vederea achiziționării de servicii de suport, asistență tehnică și mentenanță software privind Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice (SEAP), realizat prin proiectul „Sistem Informatic Colaborativ mediu performant în desfășurarea Achizițiilor Publice” (SICAP). Mai exact, se referă la noua platformă a achizițiilor publice care găzduiește anunțurile de intenție, de participare, de atribuire sau achizițiile directe, ori prin procedură simplificată pe care le derulează, în principal, autoritățile publice ale statului.
Conform anunțului de atribuire publicat de autoritatea contractantă chiar pe SICAP, acordul-cadru vizează achiziția unui abonament lunar ce va cuprinde servicii de mentenanță preventivă și corelativă, precum și servicii de mentenanță evolutivă pentru SEAP, realizate prin sistemul SICAP, pentru o perioadă de 36 de luni, unde se va lucra cel mai puțin 15.000 de ore și cel mai mult 30.000 de ore.
Patronul, denunțător și inculpat
Acordul-cadru este finanțat direct de la bugetul de stat, prin bugetul Autorității pentru Digitalizarea României și va costa 9.235.800 de lei fără TVA, respectiv 11.097.702 de lei cu TVA inclusă (adică nici mai mult, nici mai puțin, decât 2.312.021,25 euro). În urma licitației deschise organizate de autoritatea contractantă, afacerea a fost atribuită companiei SC Altimate SA. Conform datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului, mai exact a unei încheieri din data de 13 octombrie 2020, structura acționariatului SC Altimate SA București este compusă din SC UTI Real Estate Development SRL, împreună cu SC UTI Grup SA și cu UTI Holdings BV Amsterdam.
Grupul UTI este controlat de celebrul om de afaceri Tiberiu Urdăreanu, protagonist al mai multor episoade interesante petrecute la DNA, cu mai mulți oameni importanți ai statului român. Urdăreanu i-a denunțat, în ultimii ani, pe actualul președinte al Camerei Deputaților, fost premier al României și lider al Partidului Național Liberal, Ludovic Orban, pe fostul șef al SRI George Cristian Maior și pe fostul ministru de Interne Gabriel Oprea, pe fostul ministru al Economiei Constantin Niță sau pe fostul primar al municipiului Iași Gheorghe Nechita. În acest ultim caz, însuși Tiberiu Urdăreanu a primit, anul trecut, o condamnare definitivă de 8 luni de închisoare cu suspendare.
Autoritatea contractantă, condusă de secretarul general adjunct al PNL București
Un detaliu de culoare al acestei întâmplări este aceea că, din cauza denunțului făcut de Urdăreanu în 2016, Ludovic Orban a ratat cursa pentru Primăria Capitalei, dar și un post de parlamentar în legislatura 2016-2020. Pentru ca, în cele din urmă, instanțele să dispună achitarea definitivă al liberalului. Autoritatea pentru Digitalizarea României, care i-a atribuit lui Urdăreanu acest contract, este condusă, interimar, ca vicepreședinte, de Octavian Oprea (FOTO), secretar general adjunct al PNL București și lider al Organizației de Tineret a PNL Sectorul 6.
Cât despre acest contract privind platforma Achizițiilor Publice, aflăm din caietul de sarcini că obiectivul afacerii este oferirea de mentenanță preventivă, prin activități realizate pe elementele software ale sistemului SEAP, la intervale regulate de timp, care să asigure funcționarea acestuia la parametrii de disponibilitate și de fiabilitate solicitați. De asemenea, se mai urmărește furnizarea de mentenanță corectivă, pentru remedierea defectelor și identificarea cauzelor care au generat apariția acestor defecte, dar și mentenanța evolutivă, adică modificarea funcționalităților existente în vederea creșterii performanțelor sistemului SEAP.
UTI și „gardul virtual” de la frontiera de est a UE
Așa cum arătam mai sus, firmele grupului UTI au fost implicate, în ultimii ani, în nenumărate contracte cu statul, în valoare de zeci de milioane de euro. Una dintre cele mai controversate astfel de afaceri este încheierea, în 2004, a unui contract de 60 de milioane de euro cu Administrația Porturilor Maritime Constanța, prin care ar fi trebuit să construiască un gard metalic care să închidă ermetic frontiera estică a UE. Presa locală constănțeană a arătat, în 2015, că acest gard s-a dovedit a fi unul „virtual”, pentru că UTI instalase doar camere de luat vederi, „la 100 de ori prețul de achiziție”, lucru consemnat într-un raport al Curții de Conturi, care a amendat UTI cu 400.000 de euro.
Serviciul de Protecție și Pază își instruiește recruții în… combaterea fraudelor și amenințărilor informatice
În timp ce Autoritatea pentru Digitalizarea României încheia această afacere, Serviciul de Protecție și Pază (SPP) încheia un contract la fel de interesant. În 5, respectiv 16 martie 2020, instituția care se ocupă cu paza și protecția demnitarilor anunța încheierea unor contracte privind furnizarea unei soluții pentru investigarea dispozitivelor mobile, UAV-urilor (avioanelor fără pilot) și autovehiculelor, dar și a unei soluții hardware de sincronizare a timpului pentru dezvoltarea capacităților tehnice necesare în procesul de recrutare, de selecție, de evaluare și de formare a personalului SPP.
Motivația acestor achiziții este descrisă chiar de SPP în caietul de sarcini, din care cităm: „În desfășurarea misiunilor specifice personalul utilizează terminale mobile bazate pe platformele Android (Google) și iOS (Apple). Din acest punct de vedere, este foarte important ca aceștia (agenții SPP – n.red.) să fie familiarizați cu diferite atacuri simulate pe telefoanele mobile pentru a putea vedea cum apare în fapt o situație reală de infectare a telefonului”. Conform documentației, „în contextul amenințărilor cibernetice complexe în care vectorul de atac este reprezentat de o aplicație malițioasă sau de un document «înarmat», trebuie studiat întreg lanțul de execuție al evenimentelor, astfel încât să se poată stabili toate detaliile. Cursanții vor putea extrage aplicațiile malițioase implicate în scenarii și vor putea studia efectele acestora asupra sistemului de fișiere al terminalelor mobile”.
În accepțiunea Serviciului de Protecție și Pază, în acest fel se poate realiza și o evaluare a resursei umane privind cunoștințele și aptitudinile în domeniul securității cibernetice prin derularea unor campanii de phishing, în cadrul cărora utilizatorii vor fi ademeniți să deschidă mesaje sau documente malițioase pe telefonul mobil, pentru a se putea testa capacitatea de reacție. „Nu în ultimul rând, se dorește păstrarea la curent a resursei umane cu noile atacuri astfel încât să poată identifica orice comportament suspect al terminalului sau al aplicațiilor instalate pe acesta”.
De asemenea, „pentru resursa umană implicată în asigurarea securității autoturismelor destinate transportului demnitarilor se dorește îmbunătățirea cunoștințelor de securitate cibernetică în acest domeniu de nișă. Se dorește, de asemenea, perfecționarea resursei umane existente care operează și securizează vehiculele aeriene fără pilot (UAV), inclusiv acestea fiind expuse riscului de atacuri cibernetice”.
Soluția pentru SPP, asigurată de furnizorul „Big Brother” al Poliției
Prima parte a acestui contract, în valoare de 288.480 de lei cu TVA, vizând furnizarea soluției pentru investigarea dispozitivelor mobile, a UAV-urilor și a autovehiculelor a fost atribuită, în 5 martie, companiei SC Dataware Consulting SRL, despre care „Jurnalul” a mai scris, în anchetele publicate. Chiar în plină stare de urgență, la începutul lunii mai a anului trecut, Poliția Română a achiziționat echipamente informatice pentru recunoașterea facială a persoanelor. Conform documentelor care au stat la baza acestei achiziții, polițiștii vor putea, odată cu încheierea acestei afaceri, să extragă, să prelucreze, să introducă în bazele de date și să identifice imagini ale persoanelor fizice preluate inclusiv de pe camerele web (instalate pe laptopuri sau PC-uri), de pe camerele telefoanelor mobile inteligente, din rețelele de camere de supraveghere sau ale televiziunilor cu circuit închis sau de la ATM-urile bancare, precum și cele postate pe rețelele de socializare. Acest „Big Brother” este utilizat – atenție – pentru „identificarea suspecților care săvârșesc fapte penale”, dar și pentru identificarea celor „care urmează să comită fapte penale sau antisociale”. Bazele de date cu aceste imagini urmează să fie interconectate cu alte structuri polițienești, și nu numai, din Uniunea Europeană, contractul fiind finanțat din fonduri UE.
Firma care a primit pentru această afacere un contract de peste 1,18 milioane de euro, SC Dataware Consulting SRL, este deținută de Călin Cristian Georgescu și Constantin Adrian Savu și a mai asigurat o soluție tehnică asemănătoare și Ministerului Afacerilor Interne, însă este un client fidel al contractelor instituțiilor de forță ale statului, printre care regăsim Poliția de Frontieră, Jandarmeria, SRI sau DNA. De asemenea, compania a fost contractată, în mai multe rânduri, chiar de Secretariatul General al Guvernului.
Serverul este pus la dispoziție de o companie care a dotat DNA cu aparatură de filaj și interceptare
A doua parte a contractului, care vizează achiziția unui server pentru sincronizarea timpului, a fost atribuit, în 16 martie, companiei SC Pragma Computers SRL, pentru 9.218,93 de lei cu TVA. Compania în cauză este unuia dintre furnizorii de asistență informatică pentru sistemele Direcției Naționale Anticorupție, iar în 25 iunie anul trecut, DNA i-a atribuit șase astfel de loturi aferente unui contract de asistență tehnică, în valoare de 285.220 de lei fără TVA. Pragma Computers a oferit, în baza acestor loturi, servicii de actualizare informatică și suport tehnic pentru produsele Ace Laboratory și PC-3000 UDMA Flash, pentru produsele Nuix Server, WebReview, Nuix Investigation and Response, pentru produsele Forensic Software Paterva PTY, pentru produsele Forensic Software SUMURO, pentru produsele Forensic Software Belkasoft și pentru produsele Forensic Software „Advanced Digital Forensic Solutions”.
„Jurnalul” a dezvăluit că Pragma Computers SRL a mai livrat, în trecut, tehnică specială către DNA, în tandem cu o altă firmă controlată, în trecut, de un protector al lui Florian Coldea. Este vorba despre societatea Andyteh Concept SRL, din a cărui structură de acţionariat a făcut parte generalul SRI Dan Gheorghe, fost șef al Brigăzii Antiteroriste. La pensie, Dan Gheorghe a administrat grupul de firme controlat de Nicolae Dumitru, zis Niro. Coparticipant la aceste contracte al Andyteh Concept SRL, SC Pragma Computers SRL a derulat, în ultimii ani, contracte cu majoritatea instituțiilor de forță, printre care SRI, Ministerul de Interne și alte structuri ale Armatei.
Asociați la SC Pragma Computers SRL sunt soții Alexandra Mihaela și Corneliu Cătălin Gheorghiță, cei doi, împreună cu un anume Mihai Cosmin Gheorghiţă, se ocupă și de administrarea societății. Pragma Computers este unul dintre furnizorii preferaţi și ai DNA, în ceea ce privește achiziţia de către această structură a Ministerului Public de echipamente și tehnică specială utilizată la filaj, interceptări și urmăriri.