Naţiunile occidentale au impus sancţiuni economice Rusiei, cele mai severe din istoria modernă a ţării, , după ce Moscova a trimis trupe în Ucraina pe 24 februarie, sub numele de ”operaţiune militară specială”.
Activele ruseşti au primit o lovitură imediată, iar preţurile de consum au crescut, determinând autorităţile să introducă controale de capital, să majoreze dobânda cheie şi să reducă capacitatea investitorilor străini de a-şi vinde activele în Rusia.
German Gref, a cărui bancă este considerată esenţială pentru economia rusă, prin deţinerea majorităţii depozitelor populaţiei şi a împrumuturilor corporative, a estimat vineri că ţările care au lovit Rusia cu sancţiuni au reprezentat 56% din exporturile sale şi 51% din importuri.
”Acesta este o ameninţare pentru 15% din produsul intern brut al ţării, cea mai mare parte a economiei este sub foc”, a declarat Gref, fost ministru al Economiei, la forumul economic internaţional anual al Rusiei de la Sankt Petersburg.
”Ca urmare – şi dacă nu facem nimic – am putea avea nevoie de aproximativ un deceniu pentru a readuce economia la nivelurile din 2021”, a spus Gref, solicitând o reformă structurală a economiei ruse.
Sancţiunile aplicate băncilor ruse au redus în mare măsură tranzacţiile financiare cu băncile străine, în timp ce Rusia nu poate să primească echipamente şi piese esenţiale pentru industria auto, energie şi industria aeriană.
Potrivit lui Gref, transporturile de mărfuri au scăzut de şase ori, în timp ce transportul maritim şi aerian a fost, de asemenea, obstrucţionat, deoarece sancţiunile împiedică operatorii aerieni ruşi să zboare spre vest, iar navelor sub pavilion rusesc să intre în porturile UE.
Deşi admit factori contrari majori, oficialii ruşi au spus că economia merge mai bine decât se aşteptau iniţial, unele fluxuri deja diversificându-se, în timp ce preţuri lemai mari ale energiei, rezultat parţial din sancţiunilor, ajută veniturile statului.
În timp ce Uniunea Europeană se pregăteşte să renunţe la combustibilii fosili din Rusia până în 2027, Rusia şi-a redirecţionat peste jumătate din livrările de petrol către Asia, a declarat la acelaşi forum Alexandr Diukov, şeful celui de-al treilea mare producător de petrol din ţară, Gazprom Neft.
Dmitri Pankov, directorul general al Delo Group, care operează cea mai mare companie feroviară de marfă din Rusia, Transcontainer şi firma Global Ports, cu terminale maritime în nord-vestul, estul îndepărtat şi sudul ţării, a declarat că, în timp ce scăderea în transporturile de marfă continuă, au început să apară clienţii asiatici.