Se schimbă garda la DNA, DIICOT și Parchetul General. Însă PSD și CCR au distrus armele procurorilor

Se schimbă garda la DNA, DIICOT și Parchetul General. Însă PSD și CCR au distrus armele procurorilor

Termenul pentru inscrierea in procedura de selectie a viitorilor sefi de parchete a expirat si de la prima vedere cred ca exista o veste foarte buna. Actualul procuror general interimar plagiator in serie, Bogdan Licu, a inteles ca pana si candidatura domniei sale la functia de procuror general este nepotrivita, scrie jurnalista Ioana Ene Dogioiu pe  Ziare.com .

Ziare.com a anuntat inca de saptamanta trecuta ca dl Licu si-a anuntat in sectia de procurori a CSM decizia de a nu-si depune dosarul, in urma acestui anunt fiindu-i prelungita cu doua luni delegarea in fruntea PICCJ. O decizie, in aceste conditii, rationala. Pentru numai doua luni cat mai dureaza pana la instalarea unui nou procuror general, nu era cazul unui nou transfer de prerogative la varful PICCJ.

Am mai spus ca, in opinia mea, nici ministrul Predoiu si nici presedintele Iohannis nu si-ar fi permis sa puna semnatura pe o asemenea rusine a justitiei, oricata reclama i-ar fi facut si oricate regii i-ar fi organziat pe la Timisoara dlui Licu bunul sau prieten Doru Maries.

Despre candidati vom avea ocazia sa discutam pana in ianuarie, cand vor avea loc interviurile. Important este ca aceasta selectie are loc, ca provizoratul la sefia parchetelor inceteaza si in aproximativ doua luni va putea incepe reconstructia institutionala, pentru ca in acest moment, situatia ministerului Public este dramatica, mai ales la nivelul parchetelor teritoriale.

Degeaba le cere ministrul Predoiu sa tureze motoarele cand nu prea mai e combustibil, rotile au fost taiate si bateria e descarcata. Sau, cum imi spunea un procuror, poti sa-l ai si pe Messi, dar daca-l trimiti pe teren descult, cu o minge de carpa si singur impotriva a doua echipe de adversari, fie ei si de divizia C, nu prea are cum sa castige.

Eliminarea suportului tehnic al SRI nu a fost nici pana astazi compensata. Si nu e vorba atat despre interceptari, pentru ca "profesionistii" nu isi mai fac treaba pe telefon. Acolo pot fi cel mult indicii. Este vorba despre interceptarile ambientale, despre filaj, despre intrarea in incinte dificile, adica acele operatiuni care prespun know-how si antrenament.

Directia operatiuni speciale DOS si Birourile de operatiuni speciale BOS din teritoriu nu numai ca nu au aceeasi pregatire ca SRI, dar nici nu fac fata volumului foarte mare de activitate. De aceea se intampla ca mandate de interceptare sa nu fie puse in executare vreme de 30 de zile, de exemplu.

Pentru ca in ziua de azi, practic nici nu mai discutam despre anchete care sa nu necesite suport tehnic. Anchete ca pe vremea lui Sherlock Holmes nu mai sunt posibile la nivelul la care au ajuns infractorii.

O alta mare problema este ca din iulie nu se mai dau avize judiciare pentru politisti din cauza Deciziei 317/2019 a CCR. Asta inseamna ca de atunci in sistem nu mai intra politisti judiciaristi. In aceste 6 luni, sunt servicii de politie in care numarul politistilor cu aviz judiciar a scazut foarte mult, dosarele celor care au plecat din diferite motive au fost redistribuite, s-a ajuns la sufocare si blocaj.

Dificila este colaborarea parchetelor cu ANAF. Din momentul in care inspectorii antifrauda au devenit specialisti antifrauda si au devenit angajatii parchetelor, ANAF le-a taiat accesul la bazele de date, ceea ce a dus la blocarea investigatiilor in dosarele de evaziune fiscala. Asa se face ca specialistii antifrauda din parchete au devenit aproape inutili.

Procurorul general a stiut aceasta situatie, dar fie nu a inteles, fie nu a vrut sa faca nimic.

Si nu e singura sincopa interinstitutionala. Parchetele au rezerve cand trebuie sa faca solicitari Oficiului pentru spalarea banilor deoarece in cerere, potrivit art. 35 din Legea 129/2019, trebuie incluse faptele relevante din dosar, adica o incalcare a caracterului nepublic al urmaririi penale, dar si un risc de distrugere de probe.

In unele judete, BCCO refuza sa mai lucreze cu alte parchete decat DIICOT, ceea ce creeaza mari dificultati in anchete.

Sunt mari probleme financiare. Si nu ma refer la cine stie ce investitii, de exemplu o drona pentru lupta cu mafia padurilor, adica vreo 10.000 de euro. Pana acolo nu sunt bani de mobilier, de calculatoare, imprimante, hartie, toner, facturi. Sunt perioade in care cu mare greutate pot fi platite expertizele.

Sunt si probleme de personal. Din 3.000 de posturi de procurori, 500 sunt vacante. Si lipsa de personal este cu mult mai greu de dus atunci cand si tehnica e deficitara.

Sunt doar cateva aspecte despre care se vorbeste mai putin, dar care fac foarte dificila investigarea dosarelor. Si in fata acestei situatii, unii se resemneaza si merg la minima rezistenta, altii se umplu de frustrari. Dar rezultatul e acelasi, sistemul e in mare suferinta. Si de aici va trebui sa-l ia viitorul procuror general.


populare
astăzi

1 Greu de crezut așa ceva, dar...

2 Culisele picante din spatele așa-zisei crize dintre partidele „condamnate” să împartă un ciolan mai auster

3 VIDEO Singura întrebare care l-a făcut pe Putin să tușească...

4 DOCUMENT Pensiile rămân înghețate o perioadă, salariile bugetarilor la fel, dar pentru întreg anul viitor / Toate modificările importante

5 Observația lui Liviu Avram despre legătura dintre Ciucă și Georgescu în contextul noilor dezvăluiri