Scandalul facturilor la energie: Haosul de la ANRE este departe de a fi eliminat / Reglementatorul se ascunde în spatele unui vicepreședinte
Aproape 6 milioane de oameni din cei 8,7 milioane de consumatori casnici de energie au fost trecuți automat din regim reglementat în serviciul universal, care, așa cum am spus în mai multe rânduri, este plătit cu preț mult mai mare decât cel de pe piața liberă. În tot acest haos provocat de modul dezastruos în care Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a gestionat liberalizarea, singurii care au de câștigat sunt operatorii care au și statut de furnizor de ultimă instanță, cei care prestează serviciul universal, ENEL, CEZ, Electrica, E.ON. De teamă că vor plăti facturi mai mari, oamenii se înghesuie să semneze contracte noi, făcând solitări ori la sediile furnizorilor, ori electronic. Vezi de ce ANRE nu este trasă la răspundere, scrie Hotnews .
NOTA Mai este și Tinmar furnizor de ultimă instanță, însă nu a moștenit un portofoliu uriaș de clienți ca ceilalți.
În aceste condiții, furnizorilor le va fi foarte greu să proceseze foarte multe cereri venite dintr-o dată. Multe persoane constată astăzi că furnizorul încă nu le-a răspuns la cererea făcută încă din ultimele zile ale anului trecut, pentru a încheia un contract pe piața liberă. Și nu este doar această întârziere. Din momentul semnării contractului va mai dura un timp până când acesta intră efectiv în aplicare, deoarece trebuie să înceteze mai întâi contractul cu vechiul furnizor. Noul furnizor este obligat să notifice vechiul furnizor pentru încetarea vechiului contract, cu 21 de zile înainte.
În tot acest timp, care ar putea să se întindă și pe două-trei luni, milioane de oameni vor plăti forțat un serviciu universal pe care nu l-au cerut. În mod normal, serviciul universal ar trebui să fie aplicat în situația în care furnizorul la care te afli intră brusc în faliment și nu își lasă timp să găsești altă companie. Falimentul unui furnizor este o situație care apare rar. Furnizorii actuali sunt departe de a fi intrat în faliment la 1 ianuarie 2021, când s-a produs liberalizarea. Cu toate acestea, ANRE a emis ordine care impunea transferul automat al consumatorilor casnici din regimul reglementat în serviciul universal.
Cu puțin timp înainte de finalul anului, prețul pentru serviciul universal a fost stabilit la un nivel foarte mare, ajungând să fie astăzi cu până la 26% mai mult decât plăteau consumatorii casnici în decembrie, în regim reglementat. Cu un consumator care nu a fost informat din timp despre liberalizare, cu un preț pentru serviciul universal mult mai mare decât orice alt preț, cei care au cel mai mult de câștigat din întreg haosul sunt furnizorii de ultimă instanță.
Orice ordin emis de ANRE pare a fi scris în favoarea acestora. De altfel, ultimul proiect de ordin, care avantajează în mod evident furnizorii de ultimă instanță, a fost elaborat cu aceștia la masă, în întâlniri ascunse de alte părți interesate. Doar cu ei, nu și cu reprezentanții altor furnizori sau cu cei ai consumatorilor.
Așa a apărut proiectul de ordin care prevede că vei fi compensat cu diferența dintre prețul serviciului universal și cel de pe piața liberă, doar cu condiția să închei contract până în 31 martie, cu furnizorul de ultimă instanță la care te afli. Dacă vrei să te duci la alt furnizor, mai ieftin decât ENEL, CEZ, Electrica, E.ON, nu mai primești acest discount, de fapt, o regularizare pentru această perioadă de maximum 3 luni.
Ce spune vicepreședintele? Că acel ordin nu distorsionează concurența, dar va fi analizată situația împreună cu Consiliul Concurenţei și juriștii ANRE. Cu alte cuvinte, nici el nu este foarte sigur că nu este o măsură anti-concurențială.
Mai spune că nu e anti-concurențial, deoarece nu obligă niciun consumator casnic să rămână la furnizorul la care este acum și pentru că ordinul dă posibilitatea ca aceeaşi reducere să fie oferită şi de ceilalţi furnizori, astfel încât să îi determine pe consumatori să încheie contracte cu ei. Însă, exact acest aspect amintit de vicepreședintele este controversat.
Așa-zisul discount nu ajută prea mult consumatorul, ci are doar menirea de a-l ține captiv operatorului care are acum și rol de furnizor de ultimă instanță. Furnizorii de ultimă instanță au oricum prețuri mai mari decât alți furnizori, chiar și pe piața liberă. Adică, diferența dintre prețul pentru serviciul universal și cel concurențial la un furnizor de ultimă instanță este mai mică decât prețul oferit de un alt furnizor. Această diferență poate fi de un leu pentru o factură medie de 100 kwh, în timp ce un alt furnizor poate avea oferte cu până la 12 lei mai ieftine față de cât este prețul pentru serviciul universal. În aceste condiții, ce reduceri să mai ofere un alt furnizor? Să se ducă în zona de dumping?
Astfel, din punct de vedere al prețului, un consumator ar ieși în dezavantaj dacă ar rămâne la un operator cu statut de furnizor de ultimă instanță decât dacă ar alege oferta mai ieftină a unui alt furnizor. Practic, este un discount înșelător.
Însă, companiile se pot folosi prin mesajele lor de această prevedere. Nici nu a fost aprobat ordinul și deja unii furnizori de ultimă instanță au anunțat că oferă aceste discount-uri dacă închei contract cu ei până la 31 martie.
Liberalizarea pieței energiei este un eveniment foarte important, iar ANRE era obligată să se implice activ pentru informarea cetățenilor. Ar fi trebuit să fie actorul central în acest proces, mai ales că prin lege, ANRE are și rol de informare și protecție a consumatorilor.
Nu s-a întâmplat acest lucru. Dimpotrivă, a refuzat până în ultimele zile să comunice pe acest subiect. Ba, mai mult, a favorizat marii furnizori prin faptul că nu le-a impus să informeze eficient clienții că urmează să aibă loc o liberalizare, iar că cei care nu încheie contracte pe piața liberă vor rămâne în regim de serviciu universal, la prețuri mult mai mari decât cele din zona concurențială.
ANRE a impus prin ordin ca furnizorii să trimită clienților oferte de serviciu universal și undeva în planul doi, să amintească de oferte concurențiale, când firesc ar fi fost invers.
Legat de ce ar fi trebuit să facă ANRE, abia astăzi, pe 7 ianuarie, a deschis un call-center pentru persoanele care doresc informații despre liberalizare.
Nu este pentru prima oară când se liberalizează piața energiei. A mai avut loc o dată în 2018, însă atunci a fost pregătită cu mult timp înainte și s-a făcut treptat. Nu au existat haosul și scandalul de acum. În decembrie 2018, Guvernul Dăncilă controlat de Liviu Dragnea și Darius Vâlcov a aprobat controversata OUG 114 a și au întors consumatorii casnici în regim reglementat.
Practic, ANRE ar fi trebuit să se folosească de propria experiență. Însă, mulți dintre oamenii care s-au ocupat atunci de liberalizare au fost schimbați, după numirea unei noi conduceri. În noiembrie 2017, a fost numit președinte Dumitru Chiriță, care în acel moment era deputat PSD, de profesie electrician, și cu o diplomă în Drept obținută la o universitate particulară nu se știe când.
În ciuda acestui haos și a faptului că întregul proces de liberalizare a fost gestionat prost, niciun înalt reprezentant la nivel politic nu cere tragerea la răspundere a ANRE: nici premierul Florin Cîțu, nici ministrul energiei, nici președintele Camerei Deputaților Ludovic Orban, nici președintele Senatului Anca Dragu. Niciunul dintre aceștia nu a criticat situația în care au ajuns milioane de consumatori casnici din cauza unei reglementari dezastruoase. Surse din piață spun că ANRE nu va fi trasă la răspundere deoarece Dumitru Chiriță are o relație apropiată cu Virgil Popescu și Ludovic Orban, iar Anca Dragu a fost până să ajungă senator Director General Adjunct al E.ON România, una dintre companiile beneficiare ale haosului de acum.