SCANDALUL de la Operă: Vasile Dîncu a fost prezent, marţi, în Sala Mare. Bilanţul "pledoariilor" artiştilor ONB
Vicepremierul Vasile Dîncu s-a întâlnit marţi,cu angajaţii ONB pentru a rezolva "situaţia de criză".Disensiunile dintre facţiunile de artişti au dus la protest.La întâlnire,mai mulţi artişti ONB şi-au expus poziţile.Alina Cojocaru a fost prezentă, însă protestatarii furioşi i-au întrerupt discursul.
Întâlnirea a fost arbitrată de Tiberiu Soare. Vasile Dîncu a spus, în debutul acestei adunări oficiale: "Situaţia este de criză, însă o criză poate fi şi inaugurală, de bun augur. Sunt aici pentru a găsi o soluţie împreună cu dumneavoastră."
Au vorbit apoi, pe rând, artişti ai ONB. Angajaţii care au ţinut cuvântări îi susţineau pe Tiberiu Soare şi Vlad Conta.
Vasile Dîncu a luat o decizie, după ce le-a ascultat "pledoariile" artiştilor: "O să-i propun premierului să convoace corpul de control. Artiştii nu se simt bine cu agresiunile birocratice. Corpul de control va face o investigaţie aici pentru rezolvarea situaţiei administrative."
Iată un bilanţ al expunerilor oratorice ale artiştilor protestatari:
"Noi, majoritatea ne-am exprimat dorinţa de a-i avea la conducere pe Tiberiu Soare şi pe Vlad Conta. Readucerea acestor maeştri la ONB ar însemna o onorare a acestor români. Dvs sunteţi membru al Guvernului, dar nu trebuie să îi reprezentaţi pe Alina Cojocaru sau pe Kobborg. Vedetele au întotdeaua capricii. Domnul Kobborg nu a fost expulzat, ci doar demis dintr-o funcţie inexistentă. Domnul Ministru al Culturii a fost împiedicat să-şi onoreze decizia din cauza unei presiune mediatice. Noi nu vrem ca vreo persoană din vechea garda a lui Răzvan Dincă să obţină vreo funcţie de conducere. Oare ce ţară este această în care Ministrul Culturii încearcă să impună un om, pe Kobbog, la conducere? Ce s-ar întâmplă dacă dumneavoastră, vicepremier, aţi vrea la fel, să-l impuneţi pe Kobborg?" a spus Oana Andru, prim-soprana.
Artiştii de la Operetă au citit o expunere în care şi-au exprimat doleanţele: "Protestul nostru se referă la separarea Operei de Operetă, deoarece efectele comasării sunt nocive. Vrem reînfiinţarea Teatrului de Operetă. Susţinem pe Tiberiu Soare şi Vlad Conta. Aducem la cunoştinţă problemele tehnice, repertoriale şi artistice în perioada în care la conducere era Razva Ioan Dincă. Din cauza fuziunii şi managementului defectuos, activitatea e aproape zero la Operetă. Ministerul Culturii a refuzat încă din 2008 să răspundă în faţa acestei stări de fapt. În calitate de guvernanţi, sunteţi răspunzători să găsiţi o soluţie!"
Bianca Ionescu, prim-solistă a Teatrului de Operetă: "Acest Teatru este în agonie. Răzvan Ioan Dincă l-a preluat după incendiu. Opereta trebuia să renască din propria cenuşă. Însă Răzvan Dincă, ne-am dat seama din primul discurs-monolog, era incompetent. A existat pe parcursul acestei conduceri o lipsa totală de transparenţă. S-au pierdut partituri, s-au scos spectacole din repertoriu, recuzita, butaforia a dispărut. Regiile erau artificioase, superficiale. Artiştii suportă suplicii şi jigniri. Vocile au răsunat liber în săli cu acustică specială. Ce se întâmplă acum? În noul teatru se cânta amplificat de lavalieră? Artiştii care au fost distribuiţi nu sunt în stare să cânte cu voce proprie, trebuie să le fie vocile amplificate. Teatrul este ruinat. Vrem un teatru de repertoriu, cu structuri tehnice şi artistice stabile. Avem nevoi de un director care să nu facă din artă o afacere."
Audienţa din Sala Mare prezentă la "protest" a aplaudat frenetic după cuvântarea Biancăi Ionescu. Atent, Vasile Dancu a reacţionat prompt: "sunt profesor de comunicare, înţeleg semnificaţia acestui val de aplauze."
Balerinii din corpul de balet de la ONB au luat la rândul lor cuvântul: "Opera a început să semene cu un teatru de proiecte, au fost scoase spectacole din repertoriu. Prosperitatea pe care şi-a însuşit-o Kobborg nu este reală, întrucât el a dispus de sume imense pentru proiecte. S-a afirmat în mod eronat cum că înainte de venirea lui Kobborg corpul de balet era slab din punct de vedere artistic. Nu este adevărat, coregrafi mari au venit să monteze cu noi. Kobborg a exercitat o presiune constantă asupra balerinilor, i-a intimidat prin intermediul reţelelor de socializare.
O balerină de la ONB a spus că doar a lăsat un comentariu pe internet referitor la un text postat pe Facebook de Kobborg. Un coleg balerin i-a dat "like". Kobborg i-a chemat pe ambii să-i tragă la răspundere. "Salariile sunt discrimantorii, nu atât între români şi străini, cât între prietenii lui Kobborg şi ceilalţi. Un balerin englez câştigă dublu cât mine.", a mai spus balerina.
"Declaraţiile Alinei Cojocaru conţin minciuni şi denigrări ale ONB. Kobborg a denigrat, de asemenea, prestigioasa tradiţie şi istorie a ONB.", au spus mai mulţi balerini.
Coregraful Ioan Tugearu a vorbit mult şi cu ardoare: “Opera e jignită în profunzime, Kobborg e aici în ipostază de turist, cum poate să conteste valoarea artei noastre româneşti? Pe de altă parte, cum ne poate acuza pe noi de xenofobie? Orice corp de balet este compozit. Nu-i ăsta, fraţilor, poporul român! Prinţul Charles vine în ţara asta splendidă, a cărei apă curge şi în sângele meu. Noi nu suntem prin natură xenofobi. Orice balet are negri, japonezi, chinezi, europeni, toate suflarea de pe lume. Singurul lucru care mă deranjează la acest cuplu, deşi eu i-am iubit şi pe Kobborg şi pe Alina, pentru că sunt din lumea dansului, este că arată dispreţ dansatorilor. Un dansator este un aluat prin care creez pentru spectatori. Eu nu pot să accept că acest domn să condiţioneze ONB. El doar a dansat pe scenă, la fel ca mine. Să condiţioneze dirijorii, când ştie ce imperiu vast se ascunde în aceşti oameni? Mi-ar crapa obrazul de ruşine? Să fac din asta un titlu de nobleţe, că fără mine n-o să fie soare şi nimeni director? Eu nu spun “Afară, străinii!” Mii şi mii de americani ne-au bombardat Bucureştiul şi noi le-am făcut statui. Dacă aceşti doi oameni nu au iubit ONB, dacă nu poţi colabora, nene, tăticule, iubitule, dragă mea, duceţi-vă unde veţi fi primiţi cu mai multă dragoste decât la noi."
Marina Minoiu, balerină, de partea Alinei Cojocaru: "S-au adus spectacole noi, de talie internaţională, am avut totală libertate pentru dezvoltare artistică, mai ales datorită Laboratorului de Coregrafie. Am avut dansatori invitaţi din baletul de talie internaţională. Au fost aduşi în companie fizioterapeuţi, s-a deschis colaborarea cu firme ce produc pointe, s-a dublat numărul de pointe pentru balerine, am primit sponsorizări din partea unor firme de makeup, s-au organizat gale de balet, turnee. Renumele a crescut la nivel internaţional, datorită apariţiei unor articole laudative în publicaţii de mare renume, precum New York Times. Promovarea balerinilor s-a făcut treptat, în spectacole, în faţa publicului, nu în culise. Au fost trei premiere de balet pentru fiecare stagiune. Au fost schimbate mentalităţi vechi."
Alţi balerini, care-s împotriva dansatorilor de sub înrâurirea "Kobborg şi Alina Cojocaru" spun că, de fapt, condiţiile în care se lucra erau groaznice. O balerină: ”Era iarnă, dansam la repetiţii cu gecile pe noi. Totuşi, Kobborg programa în continuare repetiţii. Cât despre spectacolele de talie internaţională, despre coregrafii maeştri care au venit să monteze aici, îmi pare rău, dar această este o chestiune ce ţine de fondurile alocate. Sub Kobborg, s-au alocat bani.”
"De ce Alina Cojocaru a fost mereu port drapel, cum îşi imaginează că poate, după ce împroaşcă cu noroi artiştii români, să ne întoarcă în mijlocul oamenilor, să se uite în ochii lor?”. Astfel au motivat angajaţii Operei zarva ce s-a iscat atunci când balerina Alina Cojocaru a intrat în Sala Mare. Artista a fost sfătuită de vicepremierul Vasile Dîncu să renunţe la dialog. Audienţa întrerupea discursul balerinei şi conflictul ar fi putut degenera.
Ministrul Culturii, Vlad Alexandrescu a schimbat în ultimele săptămâni nu mai puţin de patru directori ai Operei: George Călin, Tiberiu Soare, Vlad Conta şi din nou George Călin. Călin a fost demis de tot de Ministrul Vlad Alexandrescu, joi, 21 aprilie, la solicitarea angajaţilor ONB, care au protestat faţă de repunerea în funcţie la Operă a unui manager corupt.
Problemele au apărut în urma neînţelegerilor dintre corpul de balet al ONB, în frunte cu coregraful Johan Kobborg şi fosta conducere a instituţiei de cultură, dirijorii Tiberiu Soare şi Vlad Alexandrescu.
O sinteză a conflictului de la Opera Naţională Bucureşti în viziunea Departamentului Mediafax-Cultură cu părţile implicate în neînţelegeri, precum şi solicitările lor, poate fi accesată la link-urile: http://goo.gl/8Xfn24 şi http://goo.gl/gzNazR .