Scandalul Boeing ia amploare după ce autoritățile au început să investigheze denunțul unui fost angajat despre două tipuri de avioane care ar putea prezenta „riscuri catastrofale”
Autorităţile federale au anunțat că investighează Boeing, după ce un denunţător a semnalat în mod repetat probleme legate de două modele de avioane şi a susţinut că firma s-a răzbunat pe el, transmite CNN.
Denunţătorul Sam Salehpour, un inginer Boeing, susţine că firma a făcut economii la fabricarea avioanelor 777 şi 787 Dreamliner şi că riscurile ar putea deveni catastrofale.
Plângerea sa oficială adresată Administraţiei Federale a Aviaţiei, depusă în ianuarie şi făcută publică marţi, nu se referă în mod specific la noul avion 737 Max, care a fost oprit la sol de două ori de către Administraţia Federală a Aviaţiei.
Salehpour a declarat marţi că plângerea sa ridică "două probleme de calitate care pot reduce dramatic durata de viaţă a avioanelor".
"Fac acest lucru nu pentru că vreau ca Boeing să eşueze, ci pentru că vreau să reuşească şi să prevină producerea de accidente", a declarat Salehpour reporterilor în cadrul unei conferinţe telefonice de marţi.
"Adevărul este că Boeing nu poate continua aşa cum este. Cred că trebuie să se descurce un pic mai bine", a adăugat el.
FAA l-a intervievat pe Salehpour în cadrul investigaţiei sale, a declarat avocatul său, Lisa Banks. FAA a precizat că investighează toate plângerile de denunţare.
"Raportarea voluntară, fără teamă de represalii, este o componentă critică a siguranţei aviaţiei", a declarat FAA. "Îi încurajăm cu tărie pe toţi cei din industria aviatică să împărtăşească informaţii", a mai transmis instituţia.
O subcomisie a Senatului va examina, de asemenea, preocupările în cadrul unei audieri săptămâna viitoare.
Boeing nu a comentat imediat afirmaţiile referitoare la 777, dar a contestat îngrijorările lui Salehpour cu privire la 787.
"Aceste afirmaţii despre integritatea structurală a modelului 787 sunt inexacte şi nu reprezintă munca cuprinzătoare pe care Boeing a depus-o pentru a asigura calitatea şi siguranţa pe termen lung a aeronavei", a declarat compania într-o declaraţie.
Lacunele din Dreamliner
Avioanele 787 Dreamliner de la Boeing, care au intrat în serviciu în 2011, ar putea avea o durată de viaţă de 50 de ani - aproximativ 44.000 de zboruri fiecare, potrivit companiei.
Însă plângerea lui Salehpour susţine că echipele care au asamblat avionul nu au reuşit să umple în mod corespunzător golurile minuscule atunci când au îmbinat părţi ale fuselajului fabricate separat. Acest lucru sporeşte uzura avionului, reducându-i durata de viaţă şi riscând o defecţiune "catastrofală", susţin avocaţii lui Salehpour.
Acuzaţiile nu sunt complet noi - timp de aproape doi ani, începând cu 2021, FAA şi Boeing au oprit livrările noilor Dreamliners în timp ce cercetau lacunele. Boeing a declarat că a făcut schimbări în procesul său de fabricaţie, iar livrările au fost reluate în cele din urmă.
"Am încorporat activitatea de inspecţie şi verificare a îmbinării în sistemul nostru de producţie, astfel încât avioanele care ies de pe linia de producţie să îndeplinească aceste specificaţii", a declarat Boeing.
Aeronavele 787 Dreamliners nu au fost oprite la sol, dar FAA a investigat de două ori întrebări legate de controlul calităţii în timpul procesului de asamblare a avionului. Compania a susţinut că avioanele au fost şi sunt sigure pentru zbor.
Avocaţii lui Salehpour au declarat că FAA a fost surprinsă să descopere, prin intermediul plângerii sale, că lacunele erau încă o problemă.
"Am văzut literalmente oameni sărind pe piesele avionului pentru a le alinia", a declarat Salehpour. "Sărind în sus şi în jos, deformaţi piesele astfel încât găurile să se alinieze temporar... şi nu aşa se construieşte un avion", a mai declarat inginerul.
Presupusele represalii au dus la o altă descoperire
Salehpour a declarat că Boeing s-a răzbunat pe el după ce a ridicat o altă îngrijorare cu privire la 787 şi la un alt model de avion.
Plângerea denunţătorului a spus că a semnalat conducerii existenţa unor probleme de găurire la 787, iar apoi a fost "ignorat şi, în cele din urmă, transferat din programul 787 în programul 777".
În noul său rol, Salehpour a declarat că a descoperit lucrări sub nivelul de calitate cu alinierea pieselor de caroserie şi presiuni asupra inginerilor pentru a da undă verde unor lucrări pe care nu le-au inspectat încă.
În total, Salehpour a spus că problemele implică peste 400 de 777 şi 1.000 de 787.
Acţiunile Boeing (BA) au scăzut marţi cu 2%.