Scandalul Boeing. Compania ar fi ascuns autorităților de reglementare că a montat piese defecte pe avioanele 737 Max
Un angajat al Boeing susține că firma a încercat să ascundă de autoritățile de reglementare piese de avion 737 Max defecte sau care nu corespund specificațiilor și că a pierdut urma acestora, potrivit unei investigații a unei subcomisii a Senatului făcută publică marți.
Boeing 737 Max FOTO: Arhivă
Boeing a încercat să ascundă piesele neconforme de autoritățile de reglementare ale Administrației Federale a Aviației (FAA), mutându-le de la vedere și falsificând înregistrările, susține Sam Mohawk, noul denunțător care lucrează pentru unitatea de asigurare a calității Boeing din Renton, Washington. Boeing nu a reușit să contabilizeze multe dintre piesele pe care le-a mutat pentru a ocoli autoritățile de reglementare și probabil că acestea au ajuns să fie instalate în unele avioane, a declarat Mohawk, scrie edition.cnn.com.
Boeing a declarat că a primit raportul de la anchetatorii Congresului luni seara.
"Examinăm afirmațiile", se arată în declarația companiei. "Încurajăm în permanență angajații să raporteze toate preocupările, deoarece prioritatea noastră este să asigurăm siguranța avioanelor noastre și a publicului zburător".
Directorul general al Boeing, Dave Calhoun, va fi confruntat cu noile afirmații, pe lângă alte acuzații ale denunțătorilor privind deficiențele de siguranță ale Boeing, în cadrul primei sale audieri în Congres, marți. CEO-ul demisionar al Boeing intenționează să își ceară scuze pentru recentele eșecuri de siguranță ale Boeing în mărturia sa.
Potrivit mărturiei sale pregătite și împărtășite cu CNN, Calhoun va recunoaște problemele legate de cultura companiei, dar va respinge afirmațiile potrivit cărora compania a luat represalii împotriva celor care au scos la iveală problemele de siguranță.
"S-au spus multe despre cultura Boeing. Am auzit aceste îngrijorări cu voce tare și clar", va spune el în comentariile pregătite și publicate de Boeing luni după-amiază. "Cultura noastră este departe de a fi perfectă, dar luăm măsuri și facem progrese. Înțelegem gravitatea și ne angajăm să mergem înainte".
Remarca "departe de a fi perfectă" este o subestimare masivă. Boeing a fost supusă unei examinări intense, cu numeroase investigații federale și audieri în Congres, de când, la 5 ianuarie, la un zbor Alaska Air Boeing 737 Max , un dop de ușă a explodat, lăsând o gaură imensă atât în avion, cât și în reputația Boeing.
Dincolo de publicitatea negativă a audierilor din Senat, Boeing a primit ordin de la Administrația Federală a Aviației să își îmbunătățească problemele de siguranță înainte de a putea relua producția normală, ceea ce a cauzat probleme companiilor aeriene care nu pot obține avioanele comandate. Iar acest lucru, la rândul său, a însemnat tarife mai mari pentru pasageri, a căror încredere în avioanele companiei a fost pusă la grea încercare.
Prioritatea acordată profiturilor în detrimentul siguranței
În comentariile pregătite și publicate marți dimineață de senatorul Richard Blumenthal, democratul din Connecticut care prezidează comisia, senatorul îl acuză pe Calhoun că a pus profiturile înaintea siguranței avioanelor, că a condus o companie în care cei care au ridicat probleme de siguranță s-au confruntat în mod regulat cu represalii, în ciuda afirmațiilor contrare din partea conducerii.
"Aceasta este o cultură care continuă să prioritizeze profiturile, să forțeze limitele și să nu-și ia în seamă lucrătorii", se arată în comentariul de deschidere pregătit și publicat de Blumenthal. "O cultură în care cei care vorbesc sunt reduși la tăcere și marginalizați, în timp ce vina este împinsă până la nivelul fabricii. O cultură care permite represalii împotriva celor care nu se supun rezultatelor. O cultură care trebuie reparată cu disperare."
Blumenthal a declarat marți pentru CNN că comisia sa a auzit de la o duzină de denunțători de la Boeing, inclusiv de la Mohawk.
"Acuzațiile sale sunt extraordinar de grave", a spus Blumenthal. "Relatarea sa despre represaliile împotriva sa este deosebit de înfiorătoare, presiunea care a fost exercitată asupra sa pentru a păstra tăcerea. Au un program numit Vorbește bine, i s-a spus să tacă."
Blumenthal a spus că el și alții au sperat că Calhoun va schimba în bine cultura și practicile de la Boeing atunci când a fost preluat în funcția de director general în ianuarie 2020, la 10 luni după 20 de luni de imobilizare la sol a 737 Max, în urma a două accidente fatale.
"Dar apoi, în luna ianuarie a acestui an, fațada a sărit literalmente în aer de pe cochilia goală care fusese promisiunile Boeing către lume", va spune Blumenthal, potrivit mărturiei sale pregătite, o referire la explozia fișei ușii. "Și odată ce acea prăpastie a fost expusă, am aflat că practic nu exista niciun fund al golului care se afla dedesubt."
Un amplu document de cercetare pregătit de asistenții comisiei arată că grupul de experți este înarmat cu mărturii ale informatorilor din interiorul Boeing. Unii dintre denunțătorii din document și-au împărtășit relatările în mod public sau cu CNN.
Printre acestea se numără afirmația lui Mohawk că, în iunie 2023, când FAA a notificat Boeing că va inspecta fabrica sa din Renton, compania le-a spus angajaților să mute majoritatea celor 60 de piese neconforme într-o altă locație pentru a le ascunde de inspectori. Multe dintre ele au fost mutate înapoi, dar unele au fost pierdute, susține Mohawk.
De asemenea, el susține că, în august 2023, Boeing le-a spus angajaților să șteargă înregistrările privind piesele neconforme, ceea ce l-a determinat să se plângă - dar Boeing nu a luat nicio măsură.
Adjuncții au scris într-o notă că denunțătorii "descriu o imagine tulburătoare a unei companii care prioritizează viteza de fabricație și reducerea costurilor în detrimentul asigurării calității și siguranței aeronavelor".
"Aceste priorități nepotrivite par să contribuie la o cultură a siguranței care nu apreciază și nu abordează suficient de mult cauzele profunde ale preocupărilor angajaților și nu descurajează suficient de mult represaliile împotriva angajaților care vorbesc", se arată în memoriu.
Audierea de marți de către subcomitetul permanent al Senatului pentru investigații se intitulează "Cultura stricată a siguranței la Boeing". Este doar cea mai recentă audiere din acest an a Congresului cu privire la problemele de siguranță de la Boeing, dar este prima dată când Calhoun depune mărturie în cei peste patru ani în care a condus compania cu probleme. Acestuia i se va alătura Howard McKenzie, inginer șef al Boeing.
În cadrul unei audieri din 17 aprilie, inginerul Boeing Sam Salehpour a declarat că Boeing scoate pe piață avioane defecte deoarece el și alții care s-au plâns au fost presați să nu facă acest lucru.
"Am îngrijorări serioase cu privire la siguranța avioanelor 787 și 777 și sunt dispus să îmi asum riscuri profesionale pentru a vorbi despre ele", a spus Salehpour în declarația sa de deschidere. El a spus că atunci când și-a exprimat îngrijorările, "am fost ignorat. Mi s-a spus să nu creez întârzieri. Mi s-a spus, sincer, să tac din gură".
Comentariile pregătite de Calhoun neagă afirmațiile denunțătorilor și ale lui Blumenthal cu privire la represaliile împotriva celor care ridică probleme de siguranță.
"Ne-am angajat să ne asigurăm că fiecare angajat se simte împuternicit să vorbească dacă există o problemă", va spune el, potrivit observațiilor pregătite. "Avem, de asemenea, politici stricte pentru a interzice represaliile împotriva angajaților care se manifestă. Este de datoria noastră să ascultăm, indiferent de modul în care obținem feedback-ul, și să îl tratăm cu seriozitatea pe care o merită."
Vor exista schimbări?
În ciuda atenției pe care se așteaptă ca audierea să o atragă, este puțin probabil ca aceasta să producă schimbări semnificative în cadrul companiei, a declarat Richard Aboulafia, managing partner pentru AeroDynamic Consultancy, o firmă de consultanță în domeniul aerospațial.
"Nimic nu a produs schimbări (la Boeing), cu excepția frustrării din partea unor clienți ai companiilor aeriene", a declarat Aboulafia. "Nu sunt sigur ce se va schimba ca urmare a acestui lucru. El (Calhoun) trebuie să plece. El a arătat o dorință puternică de a dubla ceea ce este rău".
O investigație preliminară a incidentului de la Alaska Air a descoperit că avionul a părăsit o fabrică Boeing cu două luni înainte de incident fără cele patru șuruburi necesare pentru a menține în poziție fișa ușii.
Iar Boeing nu a prezentat încă documentele care să identifice cine din fabrică a instalat fișa ușii fără șuruburi. Acesta a fost aspru criticat de membri ai Congresului și de autoritățile de reglementare în domeniul siguranței și probabil că se va confrunta cu alte critici marți.
Calhoun s-a întâlnit deja cu membri ai Congresului de la incidentul de la Alaska Air, deși cu ușile închise. De asemenea, el a făcut numeroase declarații publice către angajații Boeing și către investitori de la incidentul de la Alaska Air.
"Noi am cauzat problema și înțelegem acest lucru", le-a spus el investitorilor în ianuarie, în timpul unei convorbiri telefonice, după ce a raportat a cincea pierdere anuală consecutivă. "Indiferent de concluziile (din investigații) la care se ajunge, Boeing este responsabilă pentru ceea ce s-a întâmplat. Oricare ar fi cauza specifică a accidentului, un eveniment ca acesta pur și simplu nu trebuie să se întâmple pe un avion care părăsește una dintre fabricile noastre. Pur și simplu trebuie să fim mai buni".
Scuze familiilor și pasagerilor
Comentariile pregătite de Calhoun încep cu scuzele adresate membrilor familiilor victimelor celor două accidente fatale ale avionului 737 Max. Unii dintre acești membri ai familiilor intenționează să participe la audiere. Între ele, 346 de persoane au fost ucise în accidentele din 2018 și 2019 din Indonezia și Etiopia, ceea ce a dus la o oprire la sol de 20 de luni a avionului pentru a remedia un defect de proiectare care a cauzat accidentele.
"Ne pare profund rău pentru pierderile voastre", va spune el în comentariile sale de deschidere. "Nimic nu este mai important decât siguranța oamenilor care urcă la bordul avioanelor noastre. În fiecare zi căutăm să onorăm memoria celor pierduți".
De asemenea, el intenționează să își ceară din nou scuze pasagerilor și echipajului zborului Alaska Air din ianuarie.
"Regretăm profund impactul pe care accidentul zborului Alaska Airlines 1282 l-a avut asupra echipei Alaska Airlines și a pasagerilor săi și suntem recunoscători piloților și echipajului pentru aterizarea în siguranță a avionului", va spune el. "Suntem recunoscători că nu au existat decese".
Experții spun însă că a fost pur noroc că nimeni nu a fost ucis în incidentul de la Alaska Air.
Aceasta ar putea foarte bine să fie singura dată când Calhoun va depune mărturie la Capitoliu. El a anunțat că intenționează să se retragă înainte de sfârșitul acestui an. Succesorul său nu a fost încă selectat.
Dincolo de audierea de marți și de numeroasele investigații federale cu care se confruntă, compania ar putea fi în continuare pasibilă de răspundere penală în urma procesului inițial de certificare a modelului 737 Max. În ianuarie 2021, Boeing a fost de acord cu o perioadă de probă, care a amânat orice urmărire penală cu privire la aceste acuzații și care ar fi scutit-o de răspundere penală în cazul accidentelor.
Dar incidentul din 5 ianuarie de la bordul zborului Alaska Air a avut loc cu doar câteva zile înainte de sfârșitul perioadei de probă. În luna mai, Departamentul de Justiție a notificat Boeing că acum face obiectul urmăririi penale. Boeing a negat că incidentul de la Alaska Air a încălcat acordul de amânare a urmăririi penale și contestă în instanță orice potențială răspundere penală. Membrii familiei care intenționează să participe la audierea de marți spun că doresc să vadă Boeing urmărită penal.
Blumenthal a declarat marți pentru CNN că își va rezerva judecata cu privire la faptul dacă Boeing este vinovată de comportament criminal, dar că "cred că există dovezi tot mai multe, poate chiar copleșitoare acum, că ar trebui să se urmărească urmărirea penală".
Sursa: adevarul.ro