Ruine şi bucăţi de moloz pe linia CFR Galaţi-Bârlad. „Frumuşiţa”, cea mai urâtă gară din România

Ruine şi bucăţi de moloz pe linia CFR Galaţi-Bârlad. „Frumuşiţa”, cea mai urâtă gară din România

Odinioară pline de călători care făceau naveta la combinatul siderurgic, astăzi cele mai multe gări de linia CFR Galaţi-Bârlad sunt abandonate şi lăsate în paragină. Prin zonă mai trec doar câteva trenuri ale unui operator privat.

Gara Frumușița a fost abandonată FOTO: Cornelia Mazilu

Gara Frumușița a fost abandonată FOTO: Cornelia Mazilu

Cândva una dintre cele mai frumoase şi impunătoare clădiri de pe linia Galaţi-Bârlad, gara din Frumușița mai are un pic şi se prăbuşeşte. În 1992, a fost declarată clădire de patrimoniu, fiind inclusă în lista monumentelor istorice din România. În loc să fie conservată şi îngrijită, construcţia a fost lăsată să se degradeze şi mai mult după anul 2000.

Gara din Frumuşiţa are o istorie zbuciumată. Aflată pe linia ferată Galaţi-Bârlad (una dintre cele mai vechi din ţară), gara a fost construită în 1895 şi a fost grav avariată de bombardamentele aviaţiei americane, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.

Cea mai urâtă gară din România

A fost modernizată 50 de ani mai târziu, fiind considerată la acea vreme o bijuterie arhitecturală. În anul 1992, a fost inclusă în lista clădirilor de patrimoniu şi a monumentelor istorice din România.

Cu timpul, numărul călătorilor de pe linia ferată Galaţi-Bârlad a scăzut, iar clădirea a fost lăsată să se degradeze,de aproape două decenii fiind la cheremul hoţilor şi vandalilor. Grinzile metalice, duşumelele şi tâmplăria au fost furate, acoperişul şi geamurile nu mai există, iar pereţii stau să cadă. Nemaifiind întreţinut şi păzit de foarte mulţi ani, imobilul a ajuns o „fantomă”, care riscă să se prăbuşească.

În nenumărate rânduri, Direcţia Judeţeană de Cultură a înştiinţat Regionala CFR Galaţi că trebuie să repare de urgenţă acoperişul şi să conserve clădirea, însă în zadar. S-au limitat doar să pună în jurul clădirii un gard din plasă pentru ca localnicii să nu se apropie de clădire.

Din cauza scăderii drastice a traficului de călători şi marfă, linia de cale ferată Galaţi-Bârlad a fost încadrată prin Hotărârea Guvernului României nr.27/2004, în categoria liniilor de cale ferată „neinteroperabile”, de interes local. Aşa se face că, din anul 2010, linia a fost închiriată către SC Transferoviar Cluj Napoca, care a preluat obligaţiile privind întreţinerea şi exploatarea liniei.

„Pentru eficientizarea costurilor de întreţinere şi exploatare a liniei, atât până la data închirierii, cât şi după închiriere, majoritatea staţiilor de cale ferată au fost desfiinţate, respectiv transformate din puncte de încrucişare în puncte de oprire în linie curentă, fără vânzare de bilete, cum este şi cazul staţiei Frumuşiţa. Ca urmare a acestei situaţii, clădirea de călători- Gara Frumuşiţa nu a mai fost şi nu mai este utilizată în activitatea de exploatare feroviară şi din acest motiv a suferit degradări majore”, explică reprezentanţii Companiei de Căi Ferate- CFR.

Prin urmare, CFR a solicitat declasarea imobilului aflat într-o stare deplorabilă, dar şi a anexelor prin ştergerea acestora de pe lista clădirilor monumentelor istorice. Clădirea nu a fost declasată deoarece Comisia Naţională a monumentelor istorice şi Curtea de Apel Galaţi au respins demersul Regionalei CFR Galaţi.

Gări fără acoperiș pe linia Galați-Bârlad FOTO: Cornelia Mazilu

Gări fără acoperiș pe linia Galați-Bârlad FOTO: Cornelia Mazilu

Întrucât clădirea nu a mai prezentat interes şi în consecinţă nu au mai putut fi justificate cheltuieli de întreţinere pentru o clădire care nu mai este utilizată, în anul 2010, Sucursala Regională CF Galaţi a solicitat Direcţiei Judeţene pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Naţional Galaţi declanşarea procedurii de declasare a monumentului istoric cu denumirea de <Ansamblul Gării Frumuşiţa> înscris în LMI ediţia 2004 la poz.186, ansamblu care cuprindea magazie cereale, magazia de mărfuri şi staţia de călători gară.

Din păcate, nu este singura gară CFR lăsată în paragină de foarte mulţi ani. Gara din Roşcani este pustie, iar din locuinţele de serviciu au mai rămas în picioare doar câţiva pereţi din cărămidă.

Abandonată este şi gara din Balinteşti. Construită din cărămidă roşie de la fabrica Ciurea din Iaşi, gara nu mai e decât o umbră palidă a ceea ce a fost odinioară. Clădirea gării, castelul de apă şi toaleta sunt acum doar nişte ruine.

Grindeanu, despre gările din România: „90 la sută arată ca acelea din Mariupol”

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat joi, 22 septembrie, că descentralizarea include și transferul către autoritățile locale a gărilor aflate în prezent în administrarea CFR.

„90 la sută din gările din România arată ca cele din Mariupol. CFR nu are forța necesară să modernizeze acest patrimoniu și le transferăm către autoritățile locale”, a afirmat Sorin Grindeanu.

Sursa: adevarul.ro


populare
astăzi

1 Informații care dau fiori...

2 ALERTĂ România, condamnată să-i plătească 85 de milioane de euro plus dobânzi fostului proprietar rus al rafinăriei RAFO Onești

3 VIDEO Priviți ce „drăcovenie” au scos americanii din „cutia cu maimuțe”

4 Dau și ceilalți? / O mare navă rusă s-a scufundat în Mediterană după o explozie la sala motoarelor / „Ursa Major” era „strategică” pentru Rusia

5 Băiatul lui Ștefan Bănică Jr. povestește cum a fost bătut și umilit: „Mi-a dat pumni în burtă, apoi se lua de mine: de ce plângi, ești fetiță?”