Litoralul românesc trece printr-o criză fără precedent. Dacă n-ar fi fost voucherele de vacanţă, cele în baza cărora bugetarii au cazare şi masă gratuite, Litoralul ar fi înregistrat un record negativ de turişti. Cum s-a ajuns în această situaţie, de ce nu mai merg turiştii pe litoral decât în weekend?
Un barometru realizat de compania de consultanţă Frames, la comanda Sopra Resort, vine să ofere câteva explicaţii în privinţa acestui fenomen.
37% dintre cei 350 de intervievaţi au declarat că, în acest an, vor merge în vacanţă în străinătate, şi numai 24% au rezervat o vacanţă pe litoralul românesc.
39% au declarat că nu au planuri de vacanţă în această vară din motive diverse, în special de ordin financiar.
Întrebaţi care sunt motivele pentru care au evitat în acest an litoralul românesc, cei mai mulţi dintre respondenţi (64%) au indicat preţurile practicate de hotelieri drept principal motiv.
Pe listă s-au mai regăsit, în ordinea opţiunilor, condiţiile de cazare, menţionate de 37% dintre respondenţi, calitatea serviciilor (29%), traficul aglomerat (23%), situaţia plajelor (21%) şi lipsa modalităţilor de distracţie (18%).
În cadrul interviurilor directe, intervievaţii au reclamat curăţenia deficitară din hoteluri, starea instalaţiilor din băi, în general dotările precare ale camerelor (lenjerie veche, consumabile de baie insuficiente, absenţa aparatelor de cafea/ceai, calitatea slabă a internetului wireless) şi lipsa locurilor de parcare asociate hotelurilor.
O parte din ei au reclamat şi situaţia plajelor extinse din Mamaia, acolo unde experienţa de a sta la plajă nu este loc una plăcută.
,,Raportul preţ-calitate în turismul de pe litoral reprezintă, întradevăr, o mare problemă. Din păcate, avem prea multe hoteluri aşa-zis modernizate, de 4 stele, care oferă servicii sub nivelul aşteptărilor. Unele dintre ele au fost renovate, însă într-un mod tipic românesc, iar detaliile sunt cele care fac diferenţa’’, spune Adrian Negrescu, managerul Frames.
Potrivit rezultatelor barometrului, 8 din 10 români cred că litoralul are nevoie de investiţii masive pentru a atrage turişti.
63% consideră că actualele hoteluri, cele mai multe moştenite de pe vremea comuniştilor, nu mai respectă standardele de calitate, iar 59% spun că nici serviciile asociate, de la masă la distracţie, nu sunt pe măsura preţurilor practicate.
,,S-a construit mult pe litoralul românesc, sunt câteva hoteluri de calitate, însă prea puţine comparativ cu marea majoritate care oferă, din păcate, aceleaşi standarde ca acum 15-20 ani. Pentru a atrage turiştii pe litoral e nevoie de mai mult, de mai bine, de calitate şi seriozitate, elemente care lipsesc, din păcate, în multe locuri de pe litoral’’, a declarat Răzvan Popa, Head of Sales în cadrul Sopra Resort.
Ce îşi doresc românii de la litoralul românesc
Întrebaţi ce şi-ar dori să se întâmple pe litoralul românesc pentru a merge din nou în vacanţă şi nu doar în weekend-uri, 72% dintre cei intervievaţi au declarat că ar vrea să vadă preţuri mai mici, în raport cu veniturile românilor, atât la cazare cât şi la restaurante.
65% şi-ar dori ca preţul şezlongurilor să fie inclus în tariful de cazare, iar 78% ar prefera o variantă de servicii all-inclusive.
Un aspect interesant, relevat de barometru, îl reprezintă dorinţa majorităţii celor chestionaţi de a avea acces la mai multe servicii, altele decât cele de cazare şi masă.
78% dintre cei chestionaţi şi-ar dori ca, în perioada în care se află în vacanţă, să vadă un spectacol, să participe la un concert sau să aibă acces la un centru de distracţii.
,,Din păcate, serviciile de vacanţă asociate hotelurilor, de la teatrele de vară la cinematografe, centre de distracţie, în general modalităţi de a petrece timpul într-un mod plăcut sunt din ce în ce mai puţine. Nu prea ai ce face pe litoral decât să mergi la plajă, să ieşi la plimbare, poate la mall la Constanţa, şi cam atât. Restaurantele de calitate sunt puţine şi scumpe, teatrele de vară – altădată cu un program zilnic de spectacole, au devenit ruină, cluburile le numeri pe degete, iar centrele de distracţii, cele care mai sunt – au un caracter de bâlci, de încropeală’’, arată concluziile barometrului.
,,Pentru ca litoralul românesc să redevină un loc de vacanţă preferat de români nu doar în weekend este nevoie de investiţii, de o strategie coerentă de dezvoltare locală, de limitare, de exemplu, a autorizaţiilor de construire pe spaţiile verzi dintre hoteluri, de eliminare a magazinelor alimentare din zonele turistice, de susţinere şi dezvoltare a zonei de entertainement, de asigurare a unor linii de transport viabile, rapide între staţiuni’’, afirmă Adrian Negrescu.
Vestea bună este că pe litoral investiţiile în dezvoltarea unor complexuri turistice şi rezidenţiale de calitate sunt tot mai mari.
Într-o analiză Frames & Sopra, experţii relatau recent despre faptul că cei peste 250 de dezvoltatori imobiliari din Constanţa anunţă investiţii de peste 250 de milioane de euro în următorii ani, în proiecte imobiliare mixte – hoteluri, apartamente, restaurante şi alte facilităţi turistice în Neptun, Jupiter, Venus, Saturn şi Olimp.
,,Dincolo de zona Năvădari-Mamaia, acolo unde dezvoltarea rezidenţială a sufocat practic aceste zone, există veşti bune din Sudul Litoralului acolo unde, pe baza unor planuri urbanistice bine puse la punct, se construieşte la un alt nivel, cu respectarea standardelor actuale în materie de turism. Toate dezvoltările imobiliare Sopra, evaluate la 40 milioane de euro, includ restaurante, baruri, locuri de joacă pentru copii, piscine, zone de distracţie şi alte facilităţi aşa cum vedem în destinaţiile de top din Occident’’, afirmă Răzvan Popa, Head of Sales la Sopra Resort, companie cu patru proiecte imobiliare în Saturn, Jupiter, Olimp şi Neptun.
,,Nu cred că îşi mai permite nimeni să facă rabat la calitate, aşa cum s-a făcut în Mamaia Nord, unde sunt imobile care nu ţin cont de elemente esenţiale precum efectele aerului sărat asupra structurilor, decantarea nisipului din reţelele de canalizare etc. Pe de altă parte, nu cred că îşi mai permite nimeni să construiască un bloc sau un hotel fără să se gândească la infrastructura asociată. Când mergi în vacanţă nu vrei să te simţi ca la bloc, să cumperi de la buticul din colţ şi să stai în casă, la televizor. Vrei să ieşi, să te distrezi, să te relaxezi nu să fii înconjurat de blocuri, de o mulţime de maşini, de trafic, praf şi betoane’’, a mai spus acesta.
Barometrul efectuat de compania de consultanţă Frames, la comanda Sopra Resort, a fost realizat în perioada 3-10 iulie 2022, prin chestionare online, telefonic şi email, pe un eşantion reprezentativ de 350 de persoane, angajaţi cu studii medii şi superioare, 58% bărbaţi şi 42% femei, cu o vârstă medie de 47 de ani.
Focusul grupul a fost reprezentat de persoane active, din diverse domenii de activitate, de la comerţ, la servicii financiare, agricultură, energie, confecţii, IT etc.
Sopra Resort este unul dintre cei mai activi jucători din zona dezvoltării imobiliare din Constanţa, cu investiţii în patru proiecte în sudul Litoralului, un imobil în Saturn cu 374 apartamente şi studiouri şi o investiţie de 22 milioane de euro, un proiect butique în Jupiter de 3,6 milioane de euro cu 70 de apartamente, un proiect de 14 milioane de euro în Neptun cu 260 de studiouri şi apartamente şi un alt proiect de 45 de milioane de euro în Olimp, aflat în faza de concept.