Potrivit sursei citate, aceste date plasează convingerile românilor şi disponibilitatea acestora de a-şi ajusta preferinţele de cumpărare peste media altor ţări din Europa Centrală incluse în raport.
Studiul arată, de asemenea, că schimbările climatice au devenit o sursă de anxietate, în special pentru persoanele care locuiesc în regiuni în care există riscul să se confrunte personal cu condiţii meteorologice extreme, cum ar fi ţările mai apropiate de ecuator. Cu toate acestea, chiar şi în zonele în care consecinţele schimbărilor climatice sunt relativ mai mici, cum ar fi Europa Centrală, proporţia respondenţilor preocupaţi de aceste aspecte este ridicată. În România, 59% dintre participanţii la studiu sunt îngrijoraţi din cauza schimbărilor climatice, uşor peste media din Europa Centrală, de 52%.
Raportul evidenţiază, de asemenea, o corelaţie între preocupările climatice şi declaraţiile privind comportamentul responsabil faţă de mediu, precum economisirea energiei şi a apei, evitarea risipei alimentare sau a apei şi limitarea cumpărăturilor la produsele necesare.
Alte acţiuni întreprinse de românii împotriva schimbărilor climatice, deşi mai puţin frecvente, includ reciclarea sau compostarea deşeurilor menajere, reducerea sau eliminarea consumului de carne.
Ce măsuri iau românii
În România, 71% dintre respondenţi limitează consumul de energie în locuinţe, 70% reduc risipa de alimente, 70% cumpără produse sustenabile (semnificativ peste media ţărilor din Europa Centrală de 50%), 69% încearcă să cumpere doar ceea ce au nevoie, 63% reciclează sau compostează gunoiul menajer (peste media din Europa Centrală de 54%), 61% evită zborurile opţionale sau de agrement şi 58% cumpără produse locale.
Alimentarea locuinţelor cu energie regenerabilă şi limitarea consumului de carne (28% fiecare) se regăsesc printre acţiunile mai puţin frecvente întreprinse de români pentru a limita schimbările climatice, arată studiul.
Analiza arată, de asemenea, o legătură strânsă între comportamentul durabil şi vârstă. Respondenţii mai tineri sunt mai predispuşi să îşi ajusteze comportamentul pentru a face faţă schimbărilor climatice.
Impactul activităţii companiilor asupra schimbărilor climatice influenţează, de asemenea, alegerile profesionale şi percepţia oamenilor asupra angajatorilor, arată studiul Deloitte.
În România, 44% dintre respondenţi, preponderent din rândul tinerilor, spun că ar lua în considerare transferul la un angajator care pune un accent mai mare pe protecţia mediului, uşor peste media ţărilor din Europa Centrală, de 36%. Pe de altă parte, 35% dintre respondenţi susţin că angajatorii lor au făcut deja schimbări pentru a-şi desfăşura activitatea într-un mod sustenabil.
Un alt comportament influenţat de anxietatea cauzată de schimbările climatice este preferinţa de vot. Studiul arată că, la nivel global, 50% dintre respondenţi sunt mai predispuşi să voteze pentru candidaţii care sprijină acţiunile de combatere a schimbărilor climatice. În Europa Centrală, ponderea este uşor mai redusă, de 43%, în timp ce în România este de 37%.