România produce 16 maşini pe cap de locuitor, de zece ori mai puţin decât Slovacia. Polonia are 14 fabrici de asamblare şi motoare, noi doar trei
Informaţiile au fost prezentate într-o statistică a EU Cluster Observatory şi anunţate recent în cadrul unui forum dedicat industriei auto şi aeronautice, organizat la Budapesta.
În ţările din Europa Centrală şi de Est s-au produs anul trecut peste 3,5 milioane de vehicule, sectorul implicând 575.000 de angajaţi şi o contribuţie cu aproape 10% la Produsul Intern Brut (PIB).
Cehia se află pe primul loc la producţia de vehicule, cu 1.132.931 de unităţi realizate anul trecut, urmată de Slovacia (975.000 de unităţi), Polonia (583.258) şi România (410.997).
În ceea ce priveşte producţia de vehicule pe cap de locuitor, România se situa pe ultimul loc în topul celor şapte ţări analizate, cu 16 maşini. Pe primele şase locuri s-au clasat Slovacia - cu 167 vehicule/cap de locuitor – cel mai ridicat nivel din lume, Cehia (112), Slovenia (64), Ungaria (22), Polonia şi Austria (câte 17).
În schimb, România se clasează pe locul al treilea în privinţa numărului de angajaţi din industria auto, cu 117.000 de persoane, după Polonia, cu 149.000 de angajaţi, şi Cehia – cu 140.000. Cei mai puţini angajaţi în industria de profil erau în Bulgaria, cu 10.000 de persoane.
Polonia are 14 fabrici faţă de 3 în România
Polonia ne dă clasă în ceea ce priveşte numărul de uzine de asamblare şi de producţie a motoarelor, cu 14 astfel de fabrici, urmată fiind de către Cehia (11), Austria (6), Ungaria (5), ţara noastră împărţind aceeaşi poziţie cu Slovacia (câte 3).
În România erau înregistrate, în 2013, peste 900 de companii care activau în industria auto, inclusiv Ford şi Dacia, se menţionează în statistica EU Cluster Observatory.
Polonia are ca investitori producători precum Volkswagen, Scania, Volvo şi Fiat, în Cehia se produc maşini Skoda şi Hyundai, în vreme ce în Slovacia se regăsesc Volkswagen, Kia şi grupul PSA Peugeot-Citroen. În Ungaria sunt prezente Audi, Suzuki şi Opel, ţara vecină fiind şi lider regional în ceea ce priveşte producţia de motoare.
Dacia, cel mai mare exportator
Evoluţia industriei auto din România este strâns legată de evoluţia Dacia, compania ajungând cel mai mare exportator al României după preluarea de către Renault în 1999.
La 15 ani de la privatizarea companiei, constructorul de la Mioveni a devenit cea mai mare companie din ţara noastră, depăşind Petrom, cu vânzări de 18,4 miliarde de lei faţă de 18,07 miliarde de lei. Totuşi, în acest an este programată scăderea producţiei, după transferul unei părţi din producţie către uzina de la Tanger, din Maroc.
Pe de altă parte, creşte producţia uzinei Ford de la Craiova.
De asemenea, tot mai multe fabrici de componente şi subansamble se deschid în ţara noastră, în special în zona Transilvaniei.
Sursa: adevarul.ro