România face jocurile Gazprom cu toate că ar putea lua gaze la prețuri mult mai mici?
Ceea ce fac vecinii bulgari prin refuzul de a se interconecta cu grecii este : ilegal, anti-european si contrar propriilor promisiuni. Lipsa de reactie a autoritatilor romane incurajeaza aceasta atitudine. Incetati sa mai faceti jocurile Gazprom, voit sau prin nepasare, in detrimentul consumatorilor! Ca sa putem cumpara gaz azer sau LNG ar fi trebuit sa le faceti de cinci ani plangere la Comisia Europeana pentru abuz de pozitie dominanta. BRUA nu ar fi trebuit niciodata finalizat inaintea acestui interconector dintre Grecia si Bulgaria. Asa era planul din 2014 atunci cand am semnat proiectul Coridorului Vertical, scrie pe Facebook fostul ministru al Energiei Răzvan Nicolescu.
Azerbaidjan vinde Bulgariei gaze naturale la preţuri de patru ori mai mici decât cele cumpărate de la gigantul rus Gazprom, spune un oficial bulgar. Iar Azerbaidjanul caută noi clienţi în Europa.De ce nu importă şi România gaze azere? Pentru că este amânată, periodic, realizarea unui interconector între Bulgaria şi Grecia care ar permite României, dar şi altor ţări din regiune, să se alimenteze cu combustibilul venit din Marea Caspică prin intermediul gazoductului azer TAP, scrie Ziarul Financiar.
IGB este important pentru regiune pentru că ar sparge monopolul Gazprom. Cei un miliard de metri cubi de gaze pe care Bulgaria îi poate importa pe an de la Azerbaidjan prin TAP i-ar ajunge pentru acoperirea unei treimi din comsum.
Însă Bulgaria nu poate accesa întreaga cantitate pentru că, o dată, IGB nu este finalizat, iar apoi interconectorul cu Grecia pe care îl foloseşte în prezent nu suportă o astfel de capacitate.
Din cauza amânărilor, Bulgargaz a trebuit să renegocieze două rute alternative de transport cu azerii, care nu au nicio obligaţie contractuală de a alimenta o rută alternativă. Surse apropiate situaţiei spun că guvernul azer şi-a pierdut răbdarea. IGB este construit de un consorţiu de două companii greceşti Corinth Pipework Industries şi Avax. Lucrările ar trebui finalizate până la sfârşitul lunii decembrie 2021, iar interconectorul ar trebui să devină funcţional până pe 1 iulie.
Surse bulgare spun că aceste termene nu vor putea fi respectate şi că Avax a cerut guvernului de la Sofia o nouă amânare, de cel puţin şase luni, şi să nu fie sancţionată.