RETROSPECTIVĂ 2017 Omnia Turism, tsunami care schimbă regulile de garantare a pachetelor turistice şi percepţia despre vacanţe ieftine
Data de 16 octombrie 2016, când George Negru, patronul turoperatorului Omnia Turism, companie prezentă pe piaţă din anul 1991, a fost găsit mort în locuinţa sa, a fost considerată începutul unui adevărat tsunami în turism.
Pe data de 24 octombrie, era introdus, la Tribunalul Bucureşti, dosarul de insolvenţă cerută de debitorii SC Transpomar Internaţional Turism SRL şi SC Cardinal SA. Pentru declararea falimentului societăţii, judecătorii de la Tribunalul Bucureşti urmează să se pronunţe în februarie 2018...
Păgubiţi, reacţii şi promisiuni
Bilanţul sec al ministrului Turismului menţiona, la două zile după decesul lui George Negru, că "paguba produsă de Omnia Turism este cea mai mare de după revoluţie, în condiţiile în care agenţia a vândut pachete de aproximativ 7,5 milioane de euro pentru anul 2018 unui număr de 8.500 de clienţi, iar pentru perioada 17 octombrie - 31 decembrie 2017 au mai fost încasaţi 433.000 de euro de la 202 turişti".
Pe lângă cei peste 8.500 de clienţi persoane fizice au fost afectate şi peste 100 de agenţii de turism care aveau contracte cu Omnia Turism.
"O să introducem un amendament, pentru că OUG 107/1999 modificată deja este în acest moment la Camera Deputaţilor, astfel încât nicio agenţie de turism nu va mai putea vinde pachete de servicii turistice mai devreme de un de zile. S-au vândut pachete de către Omnia Turism în martie 2017 până în noiembrie 2018. Nici nu exista nici planul de zbor al companiilor aeriene. Deci, early booking-ul şi vânzarea de servicii mai devreme de 12 luni vor fi interzise. O să impunem printr-un amendament şi va exista şi o sancţiune, inclusiv ridicarea licenţei de turism, dacă vinde cineva aşa ceva", promitea ministrul Turismului, Mircea Titus Dobre la două zile după decesului patronului Omnia Turism, George Negru.
Concomitent, Omniasig Vienna Insurance Group confirma că agenţia Omnia Turism este asigurată la companie pentru riscul privind rambursarea cheltuielilor de repatriere şi a sumelor achitate de turist în cazul insolvabilităţii sau falimentului agenţiei de turism, suma asigurată fiind de 50.000 dolari/poliţa de asigurare, în conformitate cu prevederile legale.
"Din punct de vedere al legalităţii şi al moralităţii, această agenţie de turism funcţiona perfect, îndeplinea toate caracteristice unei agenţii de bună credinţă. Erau clienţi care mergeau de 10 ani cu această agenţie. Omnia Turism, companie prezentă pe piaţă din anul 1991 mai avea în conturi numai 30.000 de euro, iar ANAF va intra în control în această zonă pentru că în prezent nu poate preciza la cât se ridică paguba produsă bugetul statului", spunea ministrul Turismului.
Pe de altă parte, reprezentanţii Ministerului Turismului precizau că "au început un control la această agenţie la data de 6 septembrie 2017, iar proprietarul agenţiei a fost invitat, la data de 8 septembrie, să se prezinte personal la Ministerul Turismului, cu o serie de documente. Nu s-a prezentat nimeni din partea agenţiei Omnia Turism, drept pentru care un alt control s-a efectuat la sediul agenţiei, la data de 5 octombrie, când s-a aplicat şi o sancţiune de 2.000 de lei. Proprietarului companiei i s-a lansat o nouă invitaţie de a se prezenta la sediul Ministerului Turismului, cu documentele companiei, pe data de 17 octombrie 2017".
Consecinţele neprezentării ar fi constat într-o nouă amendă şi ridicarea licenţei, în termenul prevăzut de lege.
Fondul de garantare a pahetelor turistice... un nou început ?!
Reacţiile patronatului ANAT şi ale altor agenţii reprezentative în piaţă au fost la fel de prompte.
"Noua legislaţie privind garantarea pachetelor turistice va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2018, urmând ca în timp de şase luni toate agenţiile să se conformeze", declara, optimist, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), Alin Burcea, într-un interviu acordat AGERPRES.
La începutul lunii noiembrie, ANAT aştepta normele pentru noua legislaţie de garantare a pachetelor turistice. Preşedintele ANAT avea calendarul făcut: De la 1 ianuarie 2018 intră în vigoare noul regulament. De la 1 ianuarie până la 30 iunie 2018 toată lumea trebuie să se caleze pe noul sistem de garantare, iar de la 1 iulie 2018 să intre efectiv pe noile sume de garantare.
"Asta se întâmplă deja cam în toate ţările din Europa, noi suntem puţin mai în urmă, alţii au făcut-o. Majoritatea are noile norme aplicate deja din 2017. Din păcate, trebuia să facem mai demult reglementarea, dar nu am făcut. Noi am început însă, ca patronat, să mergem la asiguratori de acum şase ani, încercând să ne auto-reglementăm prin creşterea sumelor de garantare la touroperatori. Şi noi chiar doream asta, am cerut 250.000 de euro cel puţin, dar din diverse motive tehnice, gen contragarantare, nu se putea", spune Alin Burcea, unul dintre cei care, cu experienţa acumulată în mediul de afaceri dar şi în ministerul Turismului, a militat de câţiva ani pentru introducerea noilor garanţii.
La rândul său, directorul general al Eturia, Sorin Stoica, declara, pentru AGERPRES, că agenţiile de turism sunt afectate de "Cazul Omnia", iar în joc se află credibilitatea acestora în faţa clienţilor.
"Cazul Omnia ne afectează pe toţi ca agenţii de turism. Orice eveniment care se întâmplă în piaţă şi orice faliment ne afectează. Trăim într-o industrie şi credibilitatea noastră este extrem de importantă. Orice insolvenţă afectează în materie de credibilitate. Din păcate, cam o dată pe an vine câte o insolvenţă, ca un tsunami parcă. Anul trecut au fost Perfect Tour, Mareea. Anul acesta contabilizăm Paravionul şi Omnia", declara pentru AGERPRES şi directorul general al Eturia, Sorin Stoica.
Acesta atrăgea atenţia că orice ofertă care este cu 20% mai mică decât preţul pieţei are o mare problemă. "Undeva, ceva este putred. Românii trebuie să compare preţurile companiilor, desigur ţinând cont de segmentul lor. Consumatorii de produse turistice au însă obligaţia de a se informa atunci când cumpără ceva, la fel ca la orice alt obiect sau serviciu. Să ştie ce vor, să citească acele contracte. Responsabilitatea unei vacanţe reuşite revine ambelor părţi, atât călătorului, cât şi furnizorului", atenţiona Sorin Stoica.
Cu doar câteva zile înainte de încheierea anului, ministrul Turismului, Mircea Dobre, se consulta cu o câţiva reprezentanţi ai unor agenţii de turism despre un sistem de garantare pentru pachetele de servicii turistice, pe care îl doreşte ''corect, unitar şi eficient'', care să suporte inclusiv costurile de repatriere, în cazul apariţiei unor situaţii neprevăzute.
Normele de aplicare pentru Fondul de garantare a pachetelor turistice vor fi gata până la sfârşitul lunii ianuarie 2018, iar de anul viitor încercăm realizarea unei legi speciale şi pentru crearea unui pool de asigurare, pe modelul PAID, declara, pe data de 18 decembrie, ministrul Turismului, Mircea Dobre, într-o dezbatere publică pe tema Fondului de garantare a pachetelor turistice din România.
''Este obligaţia statului român să vină cu măsuri specifice, având în vedere că nu s-a realizat nimic de mai bine de 20 de ani în acest domeniu. Legea privind garantarea pachetelor de servicii turistice reprezintă temeiul legal primar, temei ce va fi urmat de normele de aplicare, sub formă de Hotărâre de Guvern. Doar agenţiile de turism organizatoare care obţin pentru prima oară o licenţă vor suporta contribuţia iniţială, iar nivelul nu poate fi mai mic de 2.000 de euro. Agenţiile de turism organizatoare vor declara trimestrial sumele încasate în avans de la turişti şi vor depune o declaraţie în acest sens pentru a avea o evidenţă transparentă a nivelului de încasări, pe baza căreia se va calcula cuantumul contribuţiei la fond. Nu se va închide nicio agenţie din cauza apariţiei acestui fond'', apreciază ministrul Dobre.
Reprezentanţii Ministerul Turismului au retras circa 100 de licenţe numai în acest an.
Potrivit datelor Ministerului Turismului, la ora actuală funcţionează cu licenţă circa 2.060 de agenţii de turism la nivelul întregii ţări, dar pe partea fiscală doar ANAF le poate verifica. AGERPRES