Republica Moldova: Maia Sandu, Occidentul şi România, ţintele predilecte ale propagandei portalurilor pro-Kremlin (expert media)
Preşedinta Maia Sandu şi formaţiunea din care provine, Partidul Acţiune şi Solidaritate (PAS), Occidentul, dar şi România sunt ţintele predilecte ale propagandei portalurilor pro-Kremlin în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din Republica Moldova, a declarat joi, în cadrul unei dezbateri, directorul Asociaţiei Presei Independente (API) de la Chişinău, Petru Macovei.
"Am identificat cel puţin 22 de portaluri pro-Kremlin. Unele dintre ele sunt direct afiliate partidelor proruse (socialiştii şi comuniştii), dar şi altor structuri şi grupuri proruse din Republica Moldova. Altele aparent nu au o asemenea afiliere, însă produsele lor editoriale au foarte clar o tentă prorusă, iar acest lucru influenţează opţiunile alegătorilor din Republica Moldova", a mai afirmat Macovei.
El a prezentat o analiză realizată de API despre interferenţele străine prin media în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate de la 11 iulie, în cadrul unei dezbateri prin Zoom cu experţi şi jurnalişti de la Chişinău şi Bucureşti pe tematica dezinformării şi a ingerinţelor externe în procesul electoral din Republica Moldova. Dezbaterea a fost organizată la iniţiativa eurodeputatului PMP Eugen Tomac, membru în Comisia specială a Parlamentului European privind ingerinţele externe în toate procesele democratice din cadrul Uniunii Europene, inclusiv privind dezinformarea.
"Chiar dacă nu este concurent electoral, preşedinta Maia Sandu este ţinta predilectă a mediilor propagandistice ruseşti din Republica Moldova. Ei îşi dau foarte bine seama că, prin prestaţia sa şi prin apelurile sale către populaţie, ea va influenţa cu siguranţă alegerea pe care o vor face cetăţenii la 11 iulie", a spus directorul API.
Prin urmare, "tunurile sunt îndreptate tot mai mult asupra preşedintei. În ultimele zece zile de campanie vom asista cu siguranţă la manipulări şi ştiri false pe care nu le-am văzut nici în campania din 2016, care, după cum ştie toată lumea, a fost marcată de cele mai multe ştiri false, care au influenţat şi atunci alegătorul", a explicat el.
Conform unei analize realizate de campania 'STOP FALS!', împotriva informaţiilor false şi tendenţioase, derulată de API, principala temă propagandistică a celor 22 de portaluri proruse identificate este că preşedinta Maia Sandu şi Partidul Acţiune şi Solidaritate (PAS) sunt "pionii Occidentului în Republica Moldova", potrivit lui Macovei.
"Acest narativ propagandistic este omniprezent în majoritatea absolută a materialelor publicate de portalurile proruse din Republica Moldova. De asemenea, se invocă faptul că SUA se implică în mod direct în Republica Moldova. După orice întâlnire a reprezentanţilor Comisiei Electorale Centrale cu un ambasador străin, cum a fost recent cea cu ambasadorul Marii Britanii, apare un val de speculaţii proruse conform cărora occidentalii îşi doresc să influenţeze rezultatul alegerilor", a afirmat expertul media.
"De asemenea, se speculează că România este tot mai activă în Republica Moldova în contextul alegerilor parlamentare anticipate. Mai mult decât atât, cele mai nocive portaluri proruse au reluat refrenul din campaniile precedente, şi anume că România vrea să introducă practicile fasciste din perioada interbelică aici, în Republica Moldova", a spus Macovei.
Alte teme răspândite se referă la faptul că "Occidentul îşi doreşte să transforme Republica Moldova în o a doua Ucraină (...), că va fi neapărat un Maidan şi aici, pentru că partidele de dreapta nu vor recunoaşte alegerile dacă partidele de stânga vor câştiga scrutinul şi, prin urmare, Occidentul va organiza aici evoluţii după modelul altor ţări", a atras atenţia directorul API.
El a mai spus că Maia Sandu şi PAS sunt acuzate frecvente că îşi propun să închidă şcoli, primării şi spitale. "Acest lucru este un fals şi a fost dezminţit în repetate rânduri, însă funcţionează formula binecunoscută că o minciună repetată de o mie de ori rămâne o minciună, dar o minciună repetată de un milion de ori poate deveni adevăr în capul unor oameni", a explicat el.
Potrivit lui Macovei, toate aceste mesaje propagandistice pot prinde la o parte a opiniei publice, mai ales că sunt amplificate pe reţelele sociale. "Liderii Blocului Comuniştilor şi Socialiştilor sunt foarte activi în această perioadă pe toate canalele media. Transmit şi repostează tot felul de falsuri, pentru a le inocula oamenilor ideea că venirea partidelor de dreapta la putere ar însemna lichidarea statalităţii. Narativul pierderii suveranităţii şi statalităţii dacă partidele de dreapta vor ajunge la guvernare este din nou rostogolit în diverse materiale cu tentă propagandistică", a declarat directorul API.
"Să nu uităm că piaţa mediatică din Republica Moldova rămâne una dominată de către sursele media ruseşti. Un recent studiu pe care noi l-am făcut pentru perioada 2017-2019 arată că Consiliul Audiovizualului, în loc să lupte cu propaganda străină şi cu fenomenul 'fake news', prin inacţiunile sale nu a făcut de fapt decât să le amplifice. Numărul posturilor ruseşti retransmise în Republica Moldova a crescut, în loc să scadă. Să nu uităm că Republica Moldova este oaza Sputnik-ului, care emite ca portal de ştiri şi ca post de radio, cu toate că nu are licenţă", a spus Macovei.
El a mai afirmat că alte ţinte ale atacurilor presei pro-Kremlin, dar la o distanţă mare de Maia Sandu şi PAS, sunt blocul electoral 'Renato Usatîi' şi AUR Moldova.
"Din păcate, presa online, dar şi reţelele sociale au devenit în această campanie electorală un instrument foarte des utilizat pentru manipularea opiniei publice şi pentru transmiterea de mesaje propagandistice şi de influenţă rusească", a încheiat directorul Asociaţiei Presei Independente. AGERPRES