REPORTAJ/ Orașul Dortmund, salvat prin cel mai mare proiect de dezvoltare urbană din Germania
Orașul Dortmund, despre care se credea că va rămâne doar istorie după anul 1998, odată cu închiderea oțelăriei PHOENIX West, parte a Thyssen Krupp, coloana vertebrală a industriei locale, a reușit să "reînvie" după ce a implementat unul dintre cele mai ample proiecte de dezvoltare urbană din Germania.
Noul Dortmund, cu peste 600.000 de locuitori, a devenit acum unul dintre cele mai moderne și mai dinamice orașe din punct de vedere economic din Germania.
Pentru a doua oară în istoria modernă, orașul Dortmund, care are o vechime de 1.132 de ani, a dovedit că poate să renască, așa cum a renăscut și după Al doilea Război Mondial, când a fost distrus aproape în totalitate, iar din monumentele sale nu a mai rămas piatră pe piatră.
Odată cu închiderea uzinei PHOENIX West în 1998, cu toate componentele sale, cei 160 de ani de istorie industrială a districtului Dortmund s-au încheiat, iar orașul a început să fie perceput ca un orășel industrial de provincie, slab din punct de vedere economic și fără nicio perspectivă de dezvoltare.
Cooperarea dintre administrație, mediul de afaceri și cel universitar a dus la salvarea și renașterea orașului, iar acest succes s-a datorat atât specialiștilor de înaltă clasă atrași în zonă prin programe bine gândite, cât și existenței infrastructurii de transport: Dortmund are un aeroport, un port interior, o rețea vastă de căi ferate și autostrăzi interstatale, fiind considerat orașul cu cele mai bune conexiuni posibile de transport, fiind poarta de acces a regiunii Rin-Ruhr.
Ghidul Heike Regener ne spune că, de la închiderea uzinei de oțel, administrația orașului Dortmund a căutat să umple golul imens lăsat de aceasta, a achiziționat terenul de 200 de hectare și clădirile aferente, a construit un lac artificial într-o zonă care a fost cândva intens poluată, a inițiat un parc tehnologic care acum este aproape plin întrucât investitorii beneficiază de facilități. Companiile care își desfășoară activitatea în parcul tehnologic sunt în special din domeniul tehnologiei informației, micro/nanotehnologiei, logistic, biomedicină, robotică etc. Cu alte cuvinte, acum, la Dortmund, se gândește viitorul tehnologiei europene.
În anul 2000, administrația orașului Dortmund a elaborat un plan de dezvoltare urbană pentru zona PHOENIX, care a inclus și amenajarea celor 200 de hectare de teren achiziționate în 2004 de la Thyssen Krupp Stahl AG.
În septembrie 2005, a fost amplasat primul gazon în zona fostei uzine, devenită acum sit industrial și vizitată de foarte mulți turiști, iar la 13 ani de la închiderea oțelăriei, locul fostului furnal a fost luat de un lac artificial, denumit Phoenix, pe care locuitorii orașului pot naviga cu ambarcațiuni ușoare. Pentru a proteja apele lacului aici pot naviga doar bărci cu pedale, veliere și canoe, bărcile cu motor nefiind permise, iar scăldatul este interzis.
Dezvoltarea zonei Phoenix a fost realizată de o filială a Stadtwerke AG din Dortmund, care a pus piatra de temelie a lacului Phoenix în anul 2005, a ecologizat zona, a reușit să mute pur și simplu peste 2,5 milioane de metri cubi de pământ și a turnat 420.000 de metri cubi de beton armat. Solul dislocat pentru a face loc lacului a fost mutat în apropiere, formându-se o terasă pe malul nordic al lacului, acolo unde deja se construiesc sute de locuințe.
În doar cinci ani de la începerea lucrărilor, la data de 1 octombrie 2010, a început umplerea cu apă a noului lac, iar din 9 mai 2011, gardurile șantierului au dispărut, iar Lacul Phoenix a fost finalizat. Un an mai târziu, pe luciul de apă de 24 de hectare (1,2 kilometri lungime și 320 de metri lățime), în noul port au apărut primele ambarcațiuni ușoare.
Lacul are o adâncime de 3-4 metri și poate stoca aproximativ 700.000 de metri cubi de apă în cazul unor precipitații abundente și este alimentat de conducte subterane. În plus, specialiștii germani au construit o instalație de eliminare a fosfaților, astfel încât întregul volum de apă al lacului poate fi filtrat o dată pe an.
Malul de nord al lacului este într-o puternică expansiune, aici fiind deschise numeroase șantiere pentru construcții rezidențiale, părțile de sud și est sunt împânzite cu restaurante, debarcadere, peluze, zone de joacă pentru copii și terenuri de sport, iar partea de vest este zonă verde. În jurul lacului au fost construite alei de promenadă și piste de biciclete, astfel încât zona să poată fi frecventată de oricine. Treptat, în zonă s-au deschis numeroase restaurante și cafenele.
Însoțiți de ghidul Heike Regener într-un tur al orașului Dortmund, am constat că acesta nu este doar un loc excelent al industriei inovative, ci și un oraș cu adevărat verde, cu o Gradină Botanică cu aproximativ 4.500 de tipuri de arbori, cu numeroase grădini de trandafir german, cu peste 3.000 de tipuri de trandafiri și, evident, cu parcuri cu suprafețe foarte mari în fiecare district.
În plus, aici există și Dortmund Zoo, renumit pentru succesele sale în reproducția cu specii de animale predominant din America de Sud.
Deși aparent nu impresionează foarte mult la capitolul arhitectură — întrucât monumentele sale și clădirile istorice au fost distruse în marea majoritate în cel de-Al Doilea Război Mondial, rămânând doar câteva porțiuni de ziduri medievale, pe care localnicii le pun în valoare — Dortmundul se remarcă prin lucrări arhitecturale avangardiste. În plus, acesta este un oraș viu, intens animat, având peste 600 de magazine, restaurante și cafenele, iar zilnic zonele pietonale sunt frecventate de cel puțin 100.000 de persoane.
O altă mândrie a orașului este Sala de Concerte a Filarmonicii din Westfalia, construită în 2002, care nu este doar atractivă pentru privitor, ci este concepută să ofere 'cel mai magnific sunet', dar și muzeele sale, 'care conțin colecții neprețuite și comori din istoria științelor naturii, arheologie, artă, arte și meserii'.
La Dortmund se află și primul muzeu municipal de pe Valea Ruhr-ului, Muzeul de Artă și Istorie Culturală, înființat în 1883, Muzeul de Istorie Naturală (fondat în 1910) pentru a documenta ultimii 55 milioane ani, Muzeul Ostwall, cu colecția de artă globală a secolului 20 și multe altele. Apoi mai există The Dortmund U, o clădire impresionantă care a aparținut unei fabrici de bere din 1926, a cărei demolare ar fi costat prea mult, a fost transformată într-un centru de artă creativă în 2010.
De-a lungul istoriei sale moderne orașul Dortmund a avut perioade de avânt economic nemaiîntâlnite, dar și perioade grave de recesiune. A devenit, începând cu anul 1875, în perioada de industrializare, orașul cărbunelui, oțelului și al berii, iar înainte de cel de-Al doilea Război Mondial, unul dintre cele mai puternice locuri ale economiei industriale a Reich-ului german. Ca un exemplu, producția de cărbune a ajuns, în 1913, la 12,2 milioane de tone în mina de la Dortmund, iar între 1870 și 1913, producția de bere a crescut de la 140.000 la 1.700.000 de hectolitri, fiind unul dintre cei mai mari producători de bere din lume.
Pe lângă realizările remarcabile în domeniile economic și social, "echte Liebe" (adevărata dragoste) a locuitorilor orașului Dortmund este echipa de fotbal Borussia Dortmund (pe numele său întreg Ballspielverein Borussia 09 e.V. Dortmund, pe scurt BVB).
Borussia Dortmund este al treilea club sportiv din Germania, joacă în Bundesliga și este unul dintre cele mai de succes cluburi din istoria fotbalului german. Borussia Dortmund a fost fondată în 1909 de către șaptesprezece jucători de fotbal din Dortmund, a câștigat opt campionate germane, cinci Supercupe DFL, a câștigat UEFA Champions League, Cupa UEFA, Cupa Cupelor și o Cupă Intercontinentală. BVB, prin prima victorie în Cupa Cupelor, în 1966, a fost primul club german care a câștigat un titlu european.
Clubul se bucură de cel mai mare stadion din Germania, cu o capacitate de circa 70.000 de locuri, are cea mai mare rețea de fan cluburi din lume, are culorile negru și galben, iar motto-ul este "echte Liebe".
În ziua vizitei noastre la stadionul echipei, Borussia Dortmund se pregătea de meciul cu Hannover, pe care l-a pierdut, dar în ciuda eșecului din campionat, fanii BVB, veniți din aproape toată Europa, au luat cu asalt magazinul de suveniruri și au îmbrăcat tricoul echipei, pe care l-au purtat toată ziua prin mall-urile și resturantele din oraș.
Ghidul Heike Regener a precizat că orașul a fost fondat în anul 882, a devenit un oraș imperial în secolul al 13-lea și, prin urmare, poartă vulturul din emblema sa. Pe lângă vulturul tradițional, pe logo-ul orașului a apărut, din 2005-2006, și rinocerul cu aripi, care a devenit animalul heraldic neoficial. În viziunea germanilor, rinocerul este considerat a fi sursa de inspirație pentru zboruri nesfârșite, intelectuale, ale fanteziei.
Inițial, rinocerul înaripat a fost animalul heraldic al Filarmonicii Westfalia din Dortmund, pe motiv că acesta are urechi extrem de sensibile, este capabil să audă sunete infrasonice pe distanțe lungi, în timp ce oamenii pot detecta aceste sunete doar ca vibrații. Motivul pentru care rinocerul este capabil să captureze sunete pe o rază de 360° este că acesta își poate deplasa fiecare ureche în mod independent.
În anul 2005, locuitorii din Dortmund au votat cu majoritate de voturi ca rinocerul cu aripi să devină logo-ul orașului, iar din acest motiv mascota este prezentă peste tot în oraș. De altfel, cu ocazia Campionatului Mondial găzduit de Germania în anul 2006, fiecare echipă care a jucat pe stadionul din oraș a avut câte un rinocer înaripat vopsit în culorile naționale (Suedia, Trinidad Tobago, Germania, Polonia, Japonia, Brazilia, Elveția, Togo, Ghana și Italia).
Vizitarea orașului Dortmund a fost asigurată pentru un grup de jurnaliști români de către compania aeriană Wizz Air, care a inaugurat duminică primul zbor Dortmund-Sibiu. Cele 150 de locuri ale aeronavei care a efectuat duminică prima cursă spre Sibiu au fost aproape în totalitate ocupate.
Potrivit reprezentanților Aeroportului Internațional Sibiu, compania Wizz Air va opera câte două zboruri săptămânale, în zilele de duminică și miercuri, către și dinspre Dortmund, iar inaugurarea festivă a curselor respective va avea loc miercuri.
Consiliului Județean Sibiu a precizat că pentru a opera pe ruta Sibiu — Dortmund, compania Wizz Air va beneficia de un ajutor financiar, aprobat de Comisia Europeană, al cărui rol este de a stimula creșterea activității aeroportuare. Aceeași schemă este aplicată și în cazul rutei Sibiu — Luton, care operează deja din această toamnă. Se au în vedere, de asemenea, introducerea de noi destinații, cum sunt Italia, Spania și Franța, tot cu Wizz Air.
AGERPRES